|
©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva. |
Színekre hangolva
Április 1-jén nyílik az Iparművészeti Múzeum Színekre hangolva című kiállítása, amely három szín köré szerveződik. A kiállítás három termében mintegy 400 zöld, kék és vörös színű iparművészeti tárgy lesz látható.
Szerző: Semsey Balázs - Serfőző Szabolcs | Forrás: | 2016-03-24 11:36:00
A tárgyak színek szerinti rendszerezésével a tárlat célja az, hogy új összefüggések mentén mutassa be az Iparművészeti Múzeum gazdag és sokszínű gyűjteményét. A hagyományosan történeti szempontú múzeumi narratívákkal szemben ez alkalommal tehát a szín, mint formai kritérium szerint került egymás mellé régi és modern, szakrális és profán, ünnepi és hétköznapi, ezáltal a műtárgyak jelentésének és értelmezésének új aspektusai tárulnak fel.
A kiállítás közel 25 tematikus tárgycsoportból áll, amelyek széles spektruma a zöld eozinmázas Zsolnay-kerámiáktól a William Morris által tervezett kék színű nyomott mintás textileken át a vörös színű liturgikus tárgyakig terjed.
A tárgycsoportok egyike a textíliák elszíneződésének jelenségét mutatja be egy szemléletes példával, amely muzeológiatörténeti szempontból is rendkívül érdekes.
| |
|
A karosszék az Iparművészeti Múzeum 1963. évi Francia bútorok a XIV. Lajos stílustól az empire-ig című időszaki kiállításán; Üvegnegatív felvétel, Budapest, Iparművészeti Múzeum, Adattár, NLT 25173 |
|
Jean-Baptiste Boulard műhelye; Karosszék - későbbi kárpitozással, Párizs, 1785–1789; Budapest, Iparművészeti Múzeum, ltsz.: 5484. |
A történet főszereplője egy 1785 körül Jean-Baptiste Boulard párizsi műhelyében készült karosszék, amelyet a múzeum Laurent Perdreau párizsi műkereskedőtől vásárolt 1893-ban. A szék eredeti kárpitja már ekkor sem volt meg, így ahhoz, hogy kiállítható állapotba kerüljön, 1926-ban – Végh Gyula (1870-1951) főigazgató hivatali ideje alatt – újrakárpitozták, s ehhez egy 18. századi leánykaruha világoskék színű selyemszövetét használták fel. Ez utóbbi 1909-ben került a múzeumba, erősen sérült állapotban, több darabra bontva, így nem volt kiállítható.
A karosszék ezt követően hosszú ideig a múzeum állandó kiállításában állt, az üvegtetős aulát övező földszinti galérián 1926-ban kialakított, XVI. Lajos korabeli bútorokat bemutató ún. kis francia szobában, ahol a napfény UV-sugárzásának hatására kárpitja erősen megfakult. A szétbontott leánykaruha töredékeit ugyanakkor raktárban őrizték, ahol a fénytől elzárva a szövet nagyrészt megőrizte eredeti színét.
A fény bizonyos színezékekre gyakorolt roncsoló hatásán túl a történet egy ma már elképzelhetetlenül abszurd, de a 20. század első felében még elfogadott múzeumi gyakorlatot is illusztrál.
A karosszékkel egy időben két XV. Lajos korabeli karosszéket és egy XVI. Lajos korabeli kanapét is hasonló módon kárpitoztak újra, hogy azok helyet kaphassanak a múzeum állandó kiállításban.
Ugyancsak székek újrakárpitozásához bontották szét azt a 18. századi francia női ruhát, amelynek töredékei Robert Lehman (1891–1969) gyűjteményével kerültek a New York-i Metropolitan Museum gyűjteményébe. ITT MEGNÉZHETŐ >>>
Kiállítás ajánló: Színekre hangolva; Iparművészeti Múzeum
Kapcsolódó cikkek:
Császári uzsonna az Iparművészetiben
Háborúból Béke
Az Iparművészeti Múzeum keleti szőnyegeinek aukciója
Cimkék: