Kincsre bukkantak a Láng Gépgyárban

Egy gyártmányprofil változásai

Néhány évvel ezelőtt egy épület-felújításnak köszönhetően került elő a Láng Gépgyár cégtörténeti felvételgyűjteménye. Hogyan profitálnak ebből a kutatók?

Kovács Ottó 2011-10-22 15:00
Cikk küldése e-mail:

 2005–2006 fordulóján a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum elődje, az Országos Műszaki Múzeum az 1873–2000 között fennálló Láng Gépgyár virágkorának gyártmányait ábrázoló fényképnegatív dokumentációs anyaggal gazdagodott. A kollekciót, melyet így az utolsó pillanatban sikerült az enyészettől megmentenünk, a Láng Gépgyár jogutódja, az Alstom Power Hungária Részvénytársaság ajándékozta intézményünknek.

 

Talált kincs

Az 1873-ban alapított és az 1980-as évekig prosperáló világhírű gyár a rendszerváltást követően válságba jutott. 1990-ben az ABB (Asea-Brown-Boveri) svéd–svájci multinacionális cég bevonásával ABB–Láng Kft. néven szerveződött újjá. Egy évtizeddel később az ABB és a francia Alstom Power fúzióját követően – Alstom Power Hungária Részvénytársasággá alakult.

2005-ben a gyári épületek átalakítására, felújítására is sor került. A munkálatok folyamán előkerült a cégtörténeti felvételek gyűjteménye, mely az 1990-től kezdődő viszontagságos években komoly károsodást szenvedett. Az üveg és síkfilmek jelentős része szilánkokra törött, vagy a nedves tárlóhely miatt az emulzió olyan mértékben vált le a hordozóról, hogy tudományos feldolgozás céljára alkalmatlanná vált, gyakorlatilag megsemmisült. Így mindössze az eredeti gyűjtemény felét sikerült megmentenünk. A kollekcióba gyarapítottuk  az olyan súlyosabb károsodást szenvedett felvételeket is, melyek a felvétel központi témáját megőrizték. Ilyen például egy turbinaterem turbináit ábrázoló kép, melyen a  turbina ma már csak az egyéb berendezések nélkül látható. Az ilyen hiányos ábrázolások a károsodás ellenére a kutató szakember számára továbbra is  műszaki-történeti értékkel bírnak.

A gyűjtemény

A Láng Gépgyár cégtörténeti felvételgyűjteménye 848 negatívlemezből (842 üveg, 6 síkfilm) 42 diapozitívból, 1000-nél is több kontaktmásolatból és 500, műszaki rajzokat tartalmazó negatívtekercsből áll. Az 1898–1949 között készült felvételek a Láng Gépgyárban készült gépeket, gyárberendezéseket ábrázolják. Ha számarányukban nem is, de jelentőségükben annál nagyobb szerepet játszanak a gépek működését és a gyártási folyamatokat szemléltető ábrák, valamint a gépgyár levelezésének reprodukciói. Ez utóbbiak a Láng Gépgyár gyártmányait megrendelő cégek levelei, melyekben a gyártmányok tökéletes működését méltatják és köszönik meg.

A képek kiváló minősége, illetőleg a számos retusált felvétel arra enged következtetni, hogy a felvételek nyomdai kiadványok illusztrálására készültek. A negatívokat és diákat a Láng Gépgyár fényképgyűjteményében tárolták, a képek leltári számát az üvegnegatívok sarkaiba, az emulzióba karcolták. A diapozitívok a negatív felvételek párjai, a rajtuk található számok azonosak a negatív változatéval. A síkfilmeken számok nem találhatók/nem maradtak meg. A gyárban készült összes képről kék színű – cianidos – kontaktmásolat maradt fent. A kontaktmásolatokon tüntették fel a hozzájuk tartozó negatív gyári leltári számát, sok esetben az ábrázolt tárgy adatait is – megnevezés, rendeltetési hely, a gyártás éve – rögzítették. Első, 1898-ból származó negatívunk, melynek gyári leltári száma „9.1”, fekvő, iker gőzgépet, utolsó, 1750 számú, 1948/49-es felvételünk selyemgyári szövőszék hajtóműves oldalát ábrázolja. Ezek alapján az 1898–1948/49 között készült 1750 negatívból mintegy a fele, az azonos mennyiségű pozitívból csupán töredéke maradt meg. A felvételek legtöbbje (705) 13 × 18 cm, 183 lemez 8.5 × 8.5 cm, 2 lemez 23 cm × 28 cm nagyságú.

Volt egyszer egy Láng Gépgyár

A Láng Gépgyár a Váci körúton (a mai Bajcsy Zsilinszky út) 1868-ban, Láng László gépjavító műhelyeként nyitotta meg kapuit. Az üzem 1873-ban költözött mai illetőleg – ma már jogutódja – helyére a Váci út 152–165. szám alá. A gyár hagyományos termékei az erőgépek, kazánok voltak, melyek mellett a vegyipar, majd az élelmiszeripar számára készített – cukoripari szeszlepárló, paradicsombesűrítő – komplett berendezéseket. A villany- és ipartelepeket négyütemű dízelmotorokkal látta el. A Láng Gépgyárban készült dízelmotorok kerültek a vasúti mozdonyokba, autóbuszokba, és teherautókba. A válságosabb időkben sérült gépeket javítottak és nyomdagépeket is készítettek.

 Az Alstom Power Hungária Részvénytársaságtól átadott felvételek kronológiai pontossággal illusztrálják a gyár gyártmányszerkezetének átalakulását, a gyártmányprofil bővülését. Terjedelmi korlátok miatt csak vázlatosan, időrendbe foglalva ismertetjük kollekciónkat, remélve, hogy felkeltjük a Láng Gépgyár történetét kutatók érdeklődését, és a gyár gyártmányprofiljának változását, kiterjedését pontosítani, illusztrálni tudjuk.

A gépgyár első gyártmányai az 1880-as évektől az erőgépek, gőzgépek voltak, melyekből a megmaradt kollekció 1898–1920-ból származó felvételei 56 álló és fekvő összetett gőzgép, továbbá 26 hajómotor és szállítógép felvételét őrizték meg.
Az 1911-től részvénytársasággá alakult vállalkozás az első világháború után a háborúban megsérült gépek javítását is vállalta, de az 1910-től megindult dízelmotorgyártás is folytatódott.
Az 1930-ig tartó időszakból 163 dízelmotor-felvételünk van, fennmaradt 74 gőzturbina képe, valamint szeszipari berendezések, és a már ismert gőzgépek negatívjai is.
A Láng Gépgyár az 1930–1940-es években szinte mindenfajta gépipari terméket előállított, és a gyűjtemény legnagyobb része is ezen évek gyártmányfelvételeit őrzi. Készültek gőzkazánok, cukoripari és petrolkémia készülékek, textilipari gépek, a szénfeldolgozásban használt brikettprések, lakatosipari berendezések és járműmotorok. Az ekkor készült nyomdagépek közül az Autolang, Tempo, Lilliput típusok ábrázolását őrizzük.

A második világháború éveiben katonai megrendelésre készítettek nitrokémai berendezéseket, katonai kompresszorokat, ez utóbbiakat 35 felvétel illusztrálja, továbbá megtalálhatók a teherautókról, szivattyúkról, lőgyapotkeverő gépekről készült felvételek is.
A háború alatt az üzemcsarnokok és a berendezések jelentős része komoly károkat szenvedett. 1945 után a gyár elsősorban a Szovjetunióba – háborús jóvátételre – készített turbinákat. Az 1945 után készült negatívok között találhatók meg az említett turbinák és az államosítás előtt készült utolsó dízelmotorok készítésének, előmunkálatainak pillanatfelvételei is.

 A cégtörténeti felvételgyűjtemény az 1949-es évvel zárul. Az államosítás utáni első évben készült képek a gyár szakmunkástanulóinak a gyári kiállításon bemutatott műhelyvizsga-munkáit ábrázolják.

A Láng Gépgyár cégtörténeti felvételgyűjteménye hiánypótló szerepet játszik a gépgyári, gépipari dokumentumok sorában. Az írásunkban csupán vázlatosan ismertetett, leltárba vett felvételek, melyek a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Tanulmánytárában állnak a kutatók rendelkezésére, számos eddig nem ismert, egyedi és kizárólag nálunk megtalálható adatot tartalmaznak a Láng Gépgyár történetének kutatói számára.

 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...