Bene lava! - Jó fürdőzést!
Az évszak műtárgya a Szépművészeti Múzeum Antik Gyűjteményéből
Az ókori fürdőkultúráról ad képet a Szépművészeti Múzeum Az évszak műtárgya című kiállítás-sorozatának legújabb, immár 35. tárlata. A kiállításon olajos edényeket, fürdőtálat, kaparókat, és egy közel kétezer éves fürdőszéket is megcsodálhatnak a látogatók
Dági Mariann |
2012-07-16 09:13 |
A görög hagyományokra épülő római fürdőkultúráról nemcsak a birodalom szerte, így Pannóniában is látható fürdőépületek gyakran impozáns romjai tanúskodnak, hanem azok a tárgyi leletek is, amelyeket a fürdőzés és az ahhoz szorosan kötődő testedzés során használtak. A funkcionálisan összetartozó eszközökből álló fürdőkészletek legfontosabb alkotóelemét a strigilisnek nevezett kaparók mellett a változatos formában gyártott olajosedények képviselik.
|
A kiállítás főszereplője is egy ilyen, az Antik Gyűjteményben őrzött, fürdőolaj tárolására és szállítására használt antropomorf edényke, amely negroid vonásokat viselő núbiai vagy etiópiai ifjút ábrázol. A fürdőben és palestrában használatos fejedények készítői gyakran merítettek egzotikus ihletésű témákból. Közülük is a legjellemzőbbek a Szépművészeti Múzeum edényéhez hasonló, negroid vonásokat viselő férfi- vagy ifjú büsztök. Ezek többsége minden bizonnyal fekete fürdőszolgákat ábrázol, akik népszerűek voltak mind a görög, mind a római fürdők világában. Ők hordozták a fürdőkészletet, kísérték urukat és ételt, italt szolgáltak fel neki fürdőzés közben. Néhány negroid arcot megjelenítő fejedényen, mint például a Magyar Nemzeti Múzeum egyik, a kiállításon is látható darabján, az arcok visszataszítóan csúnyák vagy vonásaik agresszív, félelmet keltő grimaszba torzultak.
Ezek az arcok a mindennapos tisztálkodás és fürdőzés profán környezetéből átvezetnek minket a démonok és az ártó tekintetek elleni küzdelem babonával teli világába. A gyakran ithyphallikusan megjelenített fekete férfiak ábrázolásainak általánosságban is bajelhárító erőt tulajdonítottak, de így volt ez az eltúlzóan dühös, haragos arckifejezéssel ábrázolt feketékkel is. A végletekig fokozott csúfság és a félelmet keltő arcjáték egyaránt a rontás és az ártó tekintet elhárítását szolgálta. A ruhátlanságukban védtelen fürdőzők ugyanis különösen ki voltak téve az irigység és a gyűlölet kiváltotta rontásnak, mágikus praktikáknak és a gonosz, ártó pillantás hatalmának.
A kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeum és a Szépművészeti Múzeum együttműködésében, a szarvasi Liget Wellness és Konferencia Hotel, valamint a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósult meg.