Mindennapok az NDK-ban
	ÚJ MÚZEUM BERLINBEN
	Az új állandó kiállítás az állampárti célokat és elvárásokat állítja szembe a keletnémet diktatúrában élő ember vágyaival és lehetőségeivel.
	
	
	
	
		
		
1990-ben az újraegyesült Németország keleti  részén, az október 3-án életbe lépett egyesítési szerződéssel megszűnt  NDK területén háromszor annyi háztartási hulladék keletkezett, mint  nyugaton, az NSZK-ban. Nyugaton fejenként átlagosan 400 kilogramm  szemetet termeltek, a keletnémetek pedig fejenként 1,2 tonna holmit  dobtak ki. A különbség oka az, hogy keleten sokan meg akartak szabadulni  a rendszerváltás és az újraegyesítés előtt korszak tárgyi  maradványaitól - mondta Jürgen Reiche igazgató pénteken az új múzeum  bemutatóján. 
 Ezt a leselejtezett mindennapi kultúrát mutatja be a  korszak életvilágával foglalkozó első állami fenntartású múzeum,  amelyet a német főváros egyik leghíresebb negyedében, a kelet-berlini  Prenzlauer Bergben álló régi sörfőzdében működő kulturális központban, a  Kulturbrauereiban rendeztek be.
 
A keletnémet múlttal több magánmúzeum foglalkozik, köztük a berlini NDK-múzeum, ezek azonban jellemzően fekete-fehérben ábrázolják a történelmet, a  diktatúrát és áldozatait mutatják be, vagy "retró múzeumok", ahol főleg a  fogyasztás kultúrájáról, például a Trabantról és a Praktica  fényképezőgépről van szó.
 
Az új múzeum ennél többre vállalkozik,  600 négyzetméteren 800 tárggyal és 200 dokumentummal, köztük több  órányi, először a szombaton nyitó tárlaton látható archív  filmfelvétellel mutatja be a propagandát és a mindennapok valóságát, az  elnyomó-alávetett viszony mellett az erőszak és az integráció, az  ellenőrzés és a bensőségesség vagy éppen a rendszerhűség és az  ellenzékiség viszonyrendszerében ábrázolja az 1989-ben letűnt kor  világát.
 
A kiállítás gyakran egyszerű ellentétpárokra épül.  Látható például egy hatalmas tablón egy gyár kerítése, rajta egy  transzparenssel, amelynek szövege szerint "a munkahelyem  az én csataterem, ahol harcolok a békéért", mellette pedig számos  fénykép gyárak elhanyagolt, lepusztult öltözőiről, ahol magukba roskadva  cigarettáznak fáradt munkások. 
 
A hiánygazdaság működését  egyebek között a "dollárboltok" - a valutával rendelkező kiváltságosokat  kiszolgáló Intershop hálózat - és az egyszerű ABC-k kínálatának egymás  mellé helyezésével mutatják be, a lakótelepek elterjedését és a szűnni  nem akaró lakásínséget pedig például a hárommilliomodik házgyári lakás  átadását hirdető plakátokkal és egy rostocki tüntetésen készült  fényképsorozattal. A belvárosi házak pusztulása miatt tiltakozók  transzparensén az áll, hogy "ahol lerobbannak az épületek, ott az  emberek is lerobbannak".
 A történelem háza közhasznú alapítvány  (Stiftung Haus der Geschichte - HGD) berlini állandó kiállításáról a  Trabant sem maradhatott ki. Az autó egy balatoni nyaralásról származó  fényképről készült hatalmas poszter előtt áll, rajta tetősátorral,  amelyben műszálas takarókat és magyar gyártmányú Palma gumimatracokat  helyeztek el. Mellette viszont rögtön egy keletnémet rendőrőrs egy  szobáját rendezték be, az asztalon Erika írógéppel.
 
A propaganda  és a valóság viszonyát, a pártállami és a személyes elvárások közötti  feszültséget a legérzékletesebben talán az a tabló mutatja be, amelyen  egy nagy felirat hirdeti, hogy a keletnémet állampolgár célja  "szocialistaként dolgozni, tanulni és élni", alatta pedig kisiskolások  fogalmazásai állnak 1988-ból arról, hogy miként képzelik el az életüket  2000-ben. Az írások akár 2013-ban is készülhettek volna, szinte  mindegyik gyerek vágyai között van a magas fizetés, a családi ház és az  autó, egy kislány pedig azt írta, hogy a férje bankigazgató lesz.
 
A  HGD ingyen látogatható múzeuma jövő tavaszra készül el teljesen, akkor  rendezik az első időszaki kiállítást, megnyitják a könyvtárat és  információs központot, amely tudományos kutatóhelyként is működik majd. A  múzeum első koncepciója 2008-ban készült, az állandó kiállítás  szervezése 2011-ben kezdődött. A projektre 1,1 millió eurót fordítottak. 
Fotó: Berlin.de