©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Magyar könyvdizájn sikere Amerikában


A legjobbak közé választották, és ezüstkockával díjazták a Lead82 alkotóközösség Szépművészeti Múzeum számára készített könyvtervét Miamiban, az 93. Art Directors Club Annual Awards díjátadó fesztiválján.

Szerző: Magyar Múzeumok Online | Forrás: | 2014-04-12 09:38:57

 

Különleges betűkollekció és papírok, karakteres élfestés, valamint dobozszerű megjelenés jellemzi a Lead82 alkotóközösség Szépművészeti Múzeumnak készített könyvtervét, amellyel a kreatív szakma legfontosabb nemzetközi versenyén silver cube winner elismerést, azaz ezüstkockát nyert. Az Art Directors Club 93. alkalommal meghirdetett pályázatának dizájnkategóriás díjazottjait kedd este hirdették ki Miamiban.
Pablo Picassót és Salvador Dalít marketingművészként is számon tartja a reklámszakma: az 1920-as évek végén ugyanis a világ egyik legnagyobb gyémántvállalkozásának megrendelésére több festményt készítettek, hogy ezzel is öregbítsék a vállalkozás hírnevét. Az amerikai modernizmust megalapozó Georgia O’Keeffe is járt ekkortájt Hawaii-on egy nagy ananászexportőr felkérésére, hogy ott készülő képei még kívánatosabbá tegyék az egzotikus gyümölcsöt. A két történet az amerikai Art Directors Club (ADC) honlapján olvasható – a szervezet ezzel illusztrálja azt a folyamatot, amelynek elindítására és támogatására 1920-ban létrejött. A San Franciscó-i születésű, New Yorkban reklámcéget vezető alapító, Louis Pedlar azt tűzte ki céljául, hogy a reklám a képzőművészettel egyenrangúvá váljon, azonos elbírálás alá essen, és azonos minőségi elvárásoknak kelljen megfelelnie. „A művészi kiválóság elengedhetetlen feltétele a sikeres reklámnak” – deklarálták alapelvüket az első kiállítást szervező őskreatívok 1921-ben.
Az 1966-ban nemzetközivé bővült nonprofit szervezet 1921 óta minden évben megrendezi azt a versenyt, amelynek tematikája időközben – a világ változásait követve –, jelentősen kiszélesedett: ma különböző kategóriákban, így a dizájn, illusztráció, fotó, reklám, interaktív média és mozgókép területén várják a pályaműveket. Az Art Directors Club Annual Awards eredményhirdetése a világ kreatív szakembereit összekötő és párbeszédre ösztönző vállalkozásának legfontosabb éves eseménye. A díjakat az idén Miamiban, háromnapos fesztivál keretében adták át. A két szekcióra, azaz két estére bontott díjátadó kedd esti programján három kategória, a dizájn, az illusztráció és a fotó szerepelt.
A legjobbak közé választották, és ezüstkockával díjazták Salát Zalán Péter művészeti vezetőt és kreatív csapatát, a Lencsés-Tóth Dávid, Németh L. Dániel és Suszter Viktor tervezőgrafikusok, Kovalik Máté képszerkesztő és Patai Zsuzsanna asszisztens alkotta Lead82-t. Nevük nem először bukkan fel a díj történetében: a Szépművészeti Múzeumnak tervezett, A fotóművészet születése – A piktorializmustól a modern fotográfiáig (1889−1929) című kiállítási katalógusuk egy évvel ezelőtt már elhozta a dizájnkategória bronzkockáját. Az idei zsűrizést a neves New York-i könyvdizájner, Chip Kidd vezette, a beadványok elbírálásában pedig mások mellett Joseph Hutchinson, a Rolling Stone magazin művészeti vezetője és az Apple egyik kreatív igazgatója, Hector Muelas segítette. Az ezüstérmesek közé beválogatták többek között a New York Times Magazine-t, Anish Kapoor szobrászművésznek a londoni Brighten the Corners által tervezett könyvét, a további díjazottak között pedig olyan neves tervezőcégek szerepelnek, mint a Pentagram amerikai dizájnműhely vagy a legendás Benetton-kampányokat tervező olasz Fabrica kommunikációs kutatóközpont.
Salát Zalán Péter és a Lead82 csapatának legújabb, díjnyertes könyvterve az egyik legmeghatározóbb magyarországi múzeumi szakember, György Péter esztéta Múzeum, a tanuló-ház. Múzeumelméleti esettanulmányok című tanulmánykötetéhez készült. A Szépművészeti Múzeum kiadásában, Radványi Orsolya művészettörténész sorozatszerkesztő gondozásában megjelent munka egy hiánypótló múzeumszakmai sorozat első kötete. A 2007-ben MúzeumCafé címmel múzeumi magazint elindító, majd azt komoly szakmai fórummá fejlesztő intézmény ebben a sorozatban a magazinnal párhuzamosan kívánja megjelentetni a múzeumügy vezető hazai szakembereinek tanulmányköteteit.
A magazint és a könyvsorozatot a tartalmi kapcsolat mellett markáns dizájnelemek kötik össze: a koncepciózus arculati kapocs értelmében a kötet méretének meghatározása a magazin legkedveltebb grafikai eleméből, a hátsó borítón szereplő úgynevezett „kávébabszemek” rendszeréből történt. MúzeumCafé-dizájnt csak a könyvet körülölelő keménytáblás borító és a kötet élei kaptak, utalva arra, miszerint a kiadvány a MúzeumCafé gondozásában jelenik meg. A keménytáblás karton puritánsága a múzeumi, illetve a közkönyvtárakban lévő, nagy igénybevételnek kitett kutatási, oktatási célokra használt könyvek gyűjteménybe kerülésekor utólagosan kapott védőborítóját imitálja, és funkciójának egyben meg is felel. A könyv belső puhafedeles borítóját díszítő illusztráció Dobesch Máté grafikus- és faszobrászművész tusrajza.
A György Péter által provokatívan tárgyalt múzeumi kérdések stílusához illeszkedve a sorozat első kötetén ezúttal egy vibráló Pantone neonszín vonul végig, a szín a dobozszerűen lenyitható keménytáblás borítón, az élfestéssel keretszerűvé tett könyvéleken és a belíveken tipográfiai elemként is megjelenik.
A könyvek papírja a magazinhoz hasonlóan a svéd Arctic Paper papírgyár Munken papírcsaládjából származik: a magazinnál fehérebb tónusú, exkluzív, finom tapintású kreatív papír.
A különleges kötészettel, direktszínnel és duplexnyomással készülő fekete-fehér könyv az EPC Nyomda budaörsi műhelyében készült.
Az extravagáns kötet, amely több neves válogatásba is bekerült már, és címlapokon is szerepelt, először a kreatív szakmák egyik legfontosabb nemzetközi fórumán, a Behance oldalán aratott sikert: eddig csak ott ötvenezren voltak rá kíváncsiak.
A könyvsorozat missziója az is, hogy megmutatkozási lehetőséget adjon a nemzetközi színvonalú, az új generációt képviselő magyar betűtervezőknek, ezért az alkotók minden egyes kötethez más-más tipográfustól vásárolnak betűkészletet, amelyet ebben az esetben a fejezetek elválasztásához, díszbetűként használtak. A díszbetűk a Múzeum, a tanuló-ház című kötetben tehát nem szöveges elemként, hanem betűképek formájában, vizuális jelként illeszkednek az őket követő fejezetek tartalmához.
György Péter könyvéhez az 1987-es születésű, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen tervezőgrafikusnak tanuló Hegedűs Martzi Frustro Outline fantázianevű betűjét használták. A frissen elkészült betűtípust a geometrikus formavilágáról ismert M. C. Escher munkái inspirálták, és a közös munka óta nemzetközi elismertségre is szert tett. A tervezők elképzelése szerint a későbbiekben a sorozatban bemutatkozó betűkészletekből kortárs betűgyűjteményt állítanak össze, amelyet kiállítás formájában mutatnak be.
A 93. ADC Annual Awards háromnapos díjátadó ceremóniáit a Miami Art Baselnek is otthont adó Bass Múzeumban, illetve a Frank Gehry tervezte New World Centerben tartották. Valamennyi kategória díjazott munkái világkörüli turnéra indulnak, a kiállítássorozat főbb állomásai São Paulo, Wiesbaden és Peking.
A György Péter múzeumelméleti tanulmányait közreadó könyv után a Szépművészeti Múzeum kiadásában ebben az évben, a sorozat második kiadványaként Nagy Árpád: Az antik gyűjtemény története című kötete jelenik majd meg

Különleges betűkollekció és papírok, karakteres élfestés, valamint dobozszerű megjelenés jellemzi a Lead82 alkotóközösség Szépművészeti Múzeumnak készített könyvtervét, amellyel a kreatív szakma legfontosabb nemzetközi versenyén silver cube winner elismerést, azaz ezüstkockát nyert. Az Art Directors Club 93. alkalommal meghirdetett pályázatának dizájnkategóriás díjazottjait kedd este hirdették ki Miamiban.

 


Pablo Picassót és Salvador Dalít marketingművészként is számon tartja a reklámszakma: az 1920-as évek végén ugyanis a világ egyik legnagyobb gyémántvállalkozásának megrendelésére több festményt készítettek, hogy ezzel is öregbítsék a vállalkozás hírnevét. Az amerikai modernizmust megalapozó Georgia O’Keeffe is járt ekkortájt Hawaii-on egy nagy ananászexportőr felkérésére, hogy ott készülő képei még kívánatosabbá tegyék az egzotikus gyümölcsöt. A két történet az amerikai Art Directors Club (ADC) honlapján olvasható – a szervezet ezzel illusztrálja azt a folyamatot, amelynek elindítására és támogatására 1920-ban létrejött. A San Franciscó-i születésű, New Yorkban reklámcéget vezető alapító, Louis Pedlar azt tűzte ki céljául, hogy a reklám a képzőművészettel egyenrangúvá váljon, azonos elbírálás alá essen, és azonos minőségi elvárásoknak kelljen megfelelnie. „A művészi kiválóság elengedhetetlen feltétele a sikeres reklámnak” – deklarálták alapelvüket az első kiállítást szervező őskreatívok 1921-ben. Az 1966-ban nemzetközivé bővült nonprofit szervezet 1921 óta minden évben megrendezi azt a versenyt, amelynek tematikája időközben – a világ változásait követve –, jelentősen kiszélesedett: ma különböző kategóriákban, így a dizájn, illusztráció, fotó, reklám, interaktív média és mozgókép területén várják a pályaműveket. Az Art Directors Club Annual Awards eredményhirdetése a világ kreatív szakembereit összekötő és párbeszédre ösztönző vállalkozásának legfontosabb éves eseménye. A díjakat az idén Miamiban, háromnapos fesztivál keretében adták át. A két szekcióra, azaz két estére bontott díjátadó kedd esti programján három kategória, a dizájn, az illusztráció és a fotó szerepelt.


A legjobbak közé választották, és ezüstkockával díjazták Salát Zalán Péter művészeti vezetőt és kreatív csapatát, a Lencsés-Tóth Dávid, Németh L. Dániel és Suszter Viktor tervezőgrafikusok, Kovalik Máté képszerkesztő és Patai Zsuzsanna asszisztens alkotta Lead82-t. Nevük nem először bukkan fel a díj történetében: a Szépművészeti Múzeumnak tervezett, A fotóművészet születése – A piktorializmustól a modern fotográfiáig (1889−1929) című kiállítási katalógusuk egy évvel ezelőtt már elhozta a dizájnkategória bronzkockáját. Az idei zsűrizést a neves New York-i könyvdizájner, Chip Kidd vezette, a beadványok elbírálásában pedig mások mellett Joseph Hutchinson, a Rolling Stone magazin művészeti vezetője és az Apple egyik kreatív igazgatója, Hector Muelas segítette. Az ezüstérmesek közé beválogatták többek között a New York Times Magazine-t, Anish Kapoor szobrászművésznek a londoni Brighten the Corners által tervezett könyvét, a további díjazottak között pedig olyan neves tervezőcégek szerepelnek, mint a Pentagram amerikai dizájnműhely vagy a legendás Benetton-kampányokat tervező olasz Fabrica kommunikációs kutatóközpont.


Salát Zalán Péter és a Lead82 csapatának legújabb, díjnyertes könyvterve az egyik legmeghatározóbb magyarországi múzeumi szakember, György Péter esztéta Múzeum, a tanuló-ház. Múzeumelméleti esettanulmányok című tanulmánykötetéhez készült. A Szépművészeti Múzeum kiadásában, Radványi Orsolya művészettörténész sorozatszerkesztő gondozásában megjelent munka egy hiánypótló múzeumszakmai sorozat első kötete. A 2007-ben MúzeumCafé címmel múzeumi magazint elindító, majd azt komoly szakmai fórummá fejlesztő intézmény ebben a sorozatban a magazinnal párhuzamosan kívánja megjelentetni a múzeumügy vezető hazai szakembereinek tanulmányköteteit.

 


A magazint és a könyvsorozatot a tartalmi kapcsolat mellett markáns dizájnelemek kötik össze: a koncepciózus arculati kapocs értelmében a kötet méretének meghatározása a magazin legkedveltebb grafikai eleméből, a hátsó borítón szereplő úgynevezett „kávébabszemek” rendszeréből történt. MúzeumCafé-dizájnt csak a könyvet körülölelő keménytáblás borító és a kötet élei kaptak, utalva arra, miszerint a kiadvány a MúzeumCafé gondozásában jelenik meg. A keménytáblás karton puritánsága a múzeumi, illetve a közkönyvtárakban lévő, nagy igénybevételnek kitett kutatási, oktatási célokra használt könyvek gyűjteménybe kerülésekor utólagosan kapott védőborítóját imitálja, és funkciójának egyben meg is felel. A könyv belső puhafedeles borítóját díszítő illusztráció Dobesch Máté grafikus- és faszobrászművész tusrajza. A György Péter által provokatívan tárgyalt múzeumi kérdések stílusához illeszkedve a sorozat első kötetén ezúttal egy vibráló Pantone neonszín vonul végig, a szín a dobozszerűen lenyitható keménytáblás borítón, az élfestéssel keretszerűvé tett könyvéleken és a belíveken tipográfiai elemként is megjelenik. A könyvek papírja a magazinhoz hasonlóan a svéd Arctic Paper papírgyár Munken papírcsaládjából származik: a magazinnál fehérebb tónusú, exkluzív, finom tapintású kreatív papír. A különleges kötészettel, direktszínnel és duplexnyomással készülő fekete-fehér könyv az EPC Nyomda budaörsi műhelyében készült.Az extravagáns kötet, amely több neves válogatásba is bekerült már, és címlapokon is szerepelt, először a kreatív szakmák egyik legfontosabb nemzetközi fórumán, a Behance oldalán aratott sikert: eddig csak ott ötvenezren voltak rá kíváncsiak.

 


A könyvsorozat missziója az is, hogy megmutatkozási lehetőséget adjon a nemzetközi színvonalú, az új generációt képviselő magyar betűtervezőknek, ezért az alkotók minden egyes kötethez más-más tipográfustól vásárolnak betűkészletet, amelyet ebben az esetben a fejezetek elválasztásához, díszbetűként használtak. A díszbetűk a Múzeum, a tanuló-ház című kötetben tehát nem szöveges elemként, hanem betűképek formájában, vizuális jelként illeszkednek az őket követő fejezetek tartalmához. György Péter könyvéhez az 1987-es születésű, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen tervezőgrafikusnak tanuló Hegedűs Martzi Frustro Outline fantázianevű betűjét használták. A frissen elkészült betűtípust a geometrikus formavilágáról ismert M. C. Escher munkái inspirálták, és a közös munka óta nemzetközi elismertségre is szert tett. A tervezők elképzelése szerint a későbbiekben a sorozatban bemutatkozó betűkészletekből kortárs betűgyűjteményt állítanak össze, amelyet kiállítás formájában mutatnak be.


A 93. ADC Annual Awards háromnapos díjátadó ceremóniáit a Miami Art Baselnek is otthont adó Bass Múzeumban, illetve a Frank Gehry tervezte New World Centerben tartották. Valamennyi kategória díjazott munkái világkörüli turnéra indulnak, a kiállítássorozat főbb állomásai São Paulo, Wiesbaden és Peking.


A György Péter múzeumelméleti tanulmányait közreadó könyv után a Szépművészeti Múzeum kiadásában ebben az évben, a sorozat második kiadványaként Nagy Árpád Az antik gyűjtemény története című kötete jelenik majd meg.

 

Fotók: Villányi Csaba/Flashback Photo

Kapcsolódó cikkek:
A magyar múzeumok díjnyertes műtárgya
Fantasztikus díj a Szépművészeti kiadványáért
Múzeumi reflexiók

Cimkék:
György Péter, könyv, design

    Muzeumok.hu Rss betöltése...