Elmozdulások: Liget Budapest
TERVEK
Az Új Magyar Nemzeti Galéria eredetileg tervezett helye a természeté marad, de a Közlekedési Múzeum is megújulhat – derült ki egy szerdai sajtóbeszélgetésen.
Magyar Múzeumok Online |
2014-06-12 14:10 |
„A jelenlegi 60 százalékról 65 százalékra nő majd a városligeti park zöldfelülete a területre vonatkozó Városligeti Építési Szabályzat tervezete szerint. A Fővárosi Önkormányzat által lebonyolítandó partnerségi egyeztetési program keretében beérkezett vélemények figyelembevételével és a Liget Budapest Projekt miniszteri biztosával történő egyeztetések után módosult a Városligetbe tervezett Új Nemzeti Galéria tervezési területe, valamint nem a park területén épül majd fel az eredetileg oda tervezett Gyermek és Ifjúsági Tudás- és Élményközpont. A legfrissebb módosítások további zöldfelületi rehabilitációt tesznek majd lehetővé a Városligetben” – derült ki a múlt héten Baán László kormánybiztos és Tarlós István közös sajtóközleményéből. A változásokról még többet megtudtunk a Városliget zöldfelületének felújításáról rendezett szerdai sajtóbeszélgetésen, ahol Baán László mellett Mozsár István, a Városliget Zrt. vezérigazgatója, Hegedűs Gábor, a Főkert Zrt. vezérigazgató-helyettese és Persányi Miklós, a Liget Köztársaság elnöke beszélt.
A jelenlegi elképzelés szerint a Liget Budapest Projekt keretében felépülő öt új épület a park szélein, illetve a Ligetben található, de lebontásra ítélt építmények helyén kap helyet, megóvva a park zöldfelületét. A Néprajzi Múzeum, a Magyar Építészeti Múzeum, valamint a FotóMúzeum Budapest az Ötvenhatosok terén, a Magyar Zene Háza a lebontásra ítélt volt Hungexpo-irodák helyén, míg az Új Nemzeti Galéria ― a mostani szabályozási tervnek megfelelően ― nagyrészt a lebontandó Petőfi Csarnok helyén épül fel a nemzetközi tervpályázaton győztes tervek alapján. Az ide tervezett garázs a Városliget határaira kerül. A Kós Károly sétányon áthaladó gépjárműforgalom megszűnik, parkolásra a Vidámpark szélén építendő parkolóházban és mélygarázsokban nyílik majd lehetőség. A múzeumépítés mellett folyamatosan zajlik majd az Állatkert bővítése, a Fővárosi Nagycirkusz korszerűbb épületbe költöztetése, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum részleges rekonstrukciója és bővítése, valamint a zöld felület felújítása.
Az elképzelések szerint a Közlekedési Múzeum kiállítóterei duplájára nőhetnek, többek között felszín alatti bővítéssel és a második világháborúban megsérült millenniumi "Közlekedési Csarnok" rekonstrukciójával. Nemcsak a kiállítóterek mérete változik, hanem a kiállítások jellege is, hiszen a megújult múzeumba nem férnek el a „nagy testű” járművek. Egyelőre még keresik azt a helyszínt, ahol a múzeum filiáléjaként a vonatokat, repülőgépeket korszerű módon be tudják mutatni. Ugyancsak kutatják, hol épülhetne fel a Csodák-palotája funkcióját megöröklő Gyermek és Ifjúsági Tudás- és Élményközpont.
A park rekonstrukciójának eredményeit a Városliget látogatói hamarosan érzékelhetik. „Már idén harmadával több, azaz 284 millió forint jut a Városliget fenntartására” – mondta Baán László, aki kiemelte, hogy a tervek szerint nemcsak a liget zöld felületének aránya nő 2018-ig, hanem biológiai aktivitása is. 2014 végéig viszont megújulnak a park kerti bútorai, a Városligeti tó napozóstégjei, az iskolások játszótere, javítják a tó vízminőségét, gyakrabban viszik el a szemetet, és hozzálátnak a növényzet rehabilitálásához. Ez utóbbi 4000 új növény kiültetését is jelenti. Sőt, 2015-ben tájépítészeti ötletpályázat is várható!
Mindemellett a Fővárosi Állatkertben is elkezdődtek a változások. Persányi Miklós adatai szerint az április 29-i nyitás óta már 150 ezren fordultak meg a Vidámpark helyén létrehozott Holnemvolt Parkban - csaknem annyian mint egész évben a korábbi intézményben. De várhatóan itt épül fel a Mesepark, majd a „Biodóm” is, amely a pannon ősvadont jeleníti meg kéthektáros fedett területen.