Szelfizés helyett rajzolásra buzdít a Rijksmuseum
#KEZDJRAJZOLNI
Azért kár múzeumba járni és kifizetni a belépőjegyet, hogy a nárcizmusnak hódoljunk a múzsák szentélyeiben. Szelfizés helyett rajzolás.
Pallag Zoltán |
2015-11-30 08:30 |
Idén több múzeum is megtiltotta a szelfibotok használatát termeiben, mivel azok komoly zsúfoltságot okoztak, és a botokkal hadonászó turisták helyenként a műalkotások épségét is veszélyeztették. Emellett az volt az egyik legfőbb érv a szelfizés ellen, hogy inkább a műtárgyakat, a művészetet szemléljék a látogatók, mint a saját arcukat a telefon kijelzőjén keresztül. Valóban, azért kár múzeumba járni és kifizetni a belépőjegyet, hogy a nárcizmusnak hódoljunk a múzsák szentélyeiben.
A mindig élenjáró Rijksmuseum most egyet előre lépett azzal, hogy hatalmas vörös X-szel áthúzott fényképezőgép ikonját helyezte el homlokzatán. A grafika az amszterdami múzeum #hierteekenen („Kezdj rajzolni”) kampányának a része, amely arra bátorítja a múzeum közönségét, hogy lassuljon le, ragadjon papírlapot és ceruzát, és készítsen vázlatokat a műtárgyakról ahelyett, hogy a telefonjával fotózza azokat és már lépjen is tovább. Ezt most könnyen megteheti, mivel a múzeum minden eszközt (papírt, ceruzát, látnivalót) biztosít, sőt szombatonként rajztanfolyamot is tart. Fontos tudni, hogy a múzeum nem tiltja a fényképezőgépek és a telefonok használatát, a látogatóra bízza a döntést.
„Elfoglalt életünkben nem mindig ismerjük fel, hogy valami milyen csodálatos is lehet” – mondta Wim Pijbes a múzeum igazgatója egy közleményben. „Elfelejtjük, hogyan kell valamit közelről szemlélni. A rajzolás segít, mivel többet látunk, amikor rajzolunk.”
Állítását a tudomány is támogatja. Egy kutatás nemrég kimutatta, hogy az emberek kevéssé emlékeznek egy műtárgyra, ha csak lefotózzák azt. „Ezért akarja a Rijksmuseum, hogy a látogatói fedezzék fel és értékeljék a művészet szépségét a rajz által, tehát #startdrawing!” áll a közleményben. (Az akcióról tudósító Hyperallergic jogosan jegyzi meg, hogy semmi nem csábít annyira a közösségi média elhagyására, mint egy jó kis hashtag.)
Az intézmény YouTube csatornáján látható videóban arra hívja fel a figyelmet, hogy, ha rajzolsz, olyan dolgokat veszel észre, amit soha azelőtt, meglátod az arányokat, a részleteket, a vonalakat, közelebb kerülsz a művész titkához. A kampány egyrészt az #ArtSelfie gondolkodást és látást megbénító pestise ellen küzd, másrészt úgy időzítették, hogy az októberi nemzetközi A nagy rajz fesztiválra készüljön el.