Nem váltja le a múzeumokat az internet
Támogatás nélkül nem él meg a legsikeresebb kiállítás sem – állították a szakemberek egybehangzóan az MR1-Kossuth Rádió Közelről című műsorában.
Miért érdemes a múzeumokat fenntartani annak ellenére, hogy az ország gazdasági nehézségekkel küzd? Milyen a jó múzeumi marketing? A múzeumok elsorvadásához vezethet, ha az önkormányzati törvényben nem határozzák meg kötelező feladatként a gyűjtemények fenntartását – mondta a Kossuth Rádió műsorában György Péter esztéta. Az eltörölt hely: Múzeum című könyv szerzője szerint a világon sehol nem kígyóznak hosszú sorok az állandó tárlatok előtt, a közönséget leginkább a blockbuster kiállításokkal és erős marketinggel érhetik el a gyűjtemények. Véleményével nem marad egyedül, a Közelről kérdéseire több múzeumi szakember is érdemben reagált.
Hatalmas érdeklődés mellett rendezett kiállításokat mások mellett Monet, Turner, Mucha, Cézanne és Van Gogh alkotásaiból a Szépművészeti Múzeum. Baán László főigazgató szerint a világon nincs olyan komoly gyűjteménnyel rendelkező múzeum, amely támogatás, szponzorok nélkül nyereségesen működne.
A múzeumok fontos szerepet töltenek be a nemzeti identitás megőrzésében, és a műtárgyakkal való közvetlen kapcsolat nem váltható ki az internettel – hangsúlyozta a Pest Megyei Múzeumok Igazgatóságának vezetője. Kálnoki-Gyöngyössy Márton úgy látja: múzeumi szakemberek felelőssége abban áll, hogyan tudják a tömegeket megnyerni tárlataikkal, kiadványaikkal és foglalkozásaikkal. A múzeumigazgató arról is beszél, hogy Pest megyében melyek azok a múzeumok, amelyek a megye csaknem 30 muzeális intézményei közül a legtöbb látogatót vonzzák, nyereségesen működnek.
Jékely Zsombor, az Iparművészeti Múzeum tudományos főigazgató-helyettese szerint pénz és fejlesztések nélkül nem lehet sikereket elérni. A szakember úgy látja: az interneten keresztül sok információt el lehet juttatni a közönséghez, de a múzeumokra, az állandó kiállításokra a jövőben is szükség lesz.
Kovács Gábor üzletember, a Kogart Galéria tulajdonosa vallja: vitatkozhatunk arról, hogy a kultúra üzlet-e vagy sem, olyan művészetet érdemes támogatni, amely idővel önjáróvá képes válni. Megerősítette ugyanakkor, hogy pusztán a bevételekből nem lehet fenntartani a legsikeresebb kiállításokat sem. A legfontosabbnak Kovács Gábor azt tartja, hogy a Kogart bekerült a köztudatba, és fontos szerepet játszik a kultúraközvetítésben.
Egy műsor, amit érdemes meghallgatni. Akár itt, akár most!