A múzeumpedagógiai évad legjobbjai

Kihirdették a Múzeumpedagógiai Nívódíj nyerteseit

Hatodik alkalommal osztották ki a Múzeumpedagógiai Nívódíjakat az idei Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón A Múzeumpedagógiai kiadvány és a Múzeumpedagógiai kezdeményezés kategóriákban két-két nyertest hirdettek, az utóbbiban egy különdíjat is átadtak.

Magyar Múzeumok Online 2011-10-04 10:50
Cikk küldése e-mail:

A Múzeumpedagógiai Nívódíj egyik tavalyi nyertese, a HM – Hadtörténeti Intézet és Múzeum adott otthont idén az Országos Múzeumpedagógiai Évnyitónak. A rendezvény – mely egyben a Múzeumok Őszi Fesztiválja hivatalos nyitóeseménye – a veszprémi Légierő Zenekar műsorával indult, majd Simicskó István, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára és Hammerstein Judit, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium kultúráért felelős helyettes államtitkára köszöntötte a résztvevőket. Ezután került sor az idei Múzeumpedagógiai Nívódíjak átadására.

A beérkezett pályázatokat mindkét kategóriában ötfős szakmai bizottság értékelte. 13 kiadvány és 19 kezdeményezés közül választották ki a két-két legjobbat. A nyertesek az elismerés mellett a Nemzeti Kulturális Alap által biztosított támogatásból egyenként 500 000 forintot kapnak további terveik megvalósításához.

 

Kiadványok: zöldmesék és felfedező lapok

Dénes Andrea bemutatja Zöldfülű Pétert
MMO fotó

A pályázaton induló kiadványok közül elsőként a pécsi Janus Pannonius Múzeum Zöldfülű Péter című mesekönyvét találta a zsűri érdemesnek a nívódíjra. A mesekönyv az „Aki nem hiszi, járjon utána” című mesekiállításhoz készült, a múzeum, oktatási intézmények, civil szervezetek és művészek összefogásával. A kiállítás kapcsán meghirdetett meseíró pályázatra közel 300 mese érkezett; ezekből olvasható egy válogatás a kötetben – éppen 31 történet, hogy a hónap minden napjára jusson. A mesékhez egy pécsi művészeti iskola diákjai készítettek illusztrációkat; a színes, kemény táblás könyv kivitelében is az „igazi” mesekönyvek formáját követi. A kiadványban szereplő meséket a kiállításban és a kapcsolódó programok alkalmával pedagógusok, múzeumpedagógusok, művészek olvasták fel, nemcsak gyerekeknek. A Pécs TV Egy csepp mese című sorozatában 12 mese hangzott el a kötetből, többnyire a szerző tolmácsolásában.

 

Gócsáné Móró Csilla és a Blaskovich Múzeum díjnyertes kiadványa
MMO fotó

A kategória másik idei díjazottja a tápiószelei Blaskovich Múzeum foglalkoztató lapokból és demonstrációs eszközökből álló kiadványcsomagja. A kúria titkai címmel egy dossziéba összegyűjtött, 15 foglalkoztató lap négy tudományterületre (történelem, honismeret és helytörténet, művészettörténet, botanika) fókuszálva segít az általános iskolás látogatóknak, hogy megismerjék a múzeum épületét, gyűjteményeit és kiállításait, sőt a kúria parkját is. A múzeumi foglalkozásokon megszerzett ismeretek az önálló munka során, a felfedezés élményével párosulva rögzülnek, a feladatok aktív, élményközpontú tanulásra adnak lehetőséget. A csomagban található demonstrációs eszközök ragasztás nélkül, könnyen összeállíthatók, és a feladatokhoz hasonlóan a múzeumban található tárgyak megkeresésére, megfigyelésére sarkallják az ifjú látogatókat.

 

Kezdeményezések: átgondoltság és sokoldalúság

A Pannonhalmi Főapátság képviselőinek Hammerstein Judit
államtitkár és Vígh Annamária főosztályvezető gratulál
Fotó: Szikits Péter, HM-HIM

A múzeumpedagógiai kezdeményezés kategóriában idén több olyan intézmény is pályázott, ahol a „klasszikus múzeumi” – gyűjteményi, kiállítási – tevékenység nem elsődleges feladat. Az egyik díjazott is e körből került ki: a Magyar Bencés Kongregáció Pannonhalmi Főapátság középkori kódexeket bemutató tárlatához készült program erősen épít az intézmény szellemiségére, egyedi lehetőségeire. A bejelentkezéskor elektronikus úton elküldött segédletet felhasználva a pedagógus és a csoport már az iskolában elkezdheti a ráhangolódást, majd a kiállításon interaktív tárlatvezetés keretében ismerhetik meg a középkori kódexírás és -készítés mozzanatait. Ezt követik a kreatív alkotótevékenységek. A látogatás során számos segédanyag, demonstrációs eszköz kerül elő, változatosan és mindig indokoltan. A foglalkoztató anyagokat, segédleteket, tevékenységformákat úgy tervezték meg, hogy a program a kiállítás bezárása után is tovább működtethető az apátsági tárlatvezetésekhez, családi rendezvényekhez kapcsolva.

 

 

A Szépművészeti Múzeum munkatársai átveszik az oklevelet
Fotó: Szikits Péter, HM-HIM

A Szépművészeti Múzeum a tavaly újra megnyílt Vasarely Múzeumban megvalósult Zebra Műhely interaktív kiállítótérrel és az ott zajló Zebra Műtermi Napok programjával pályázott és nyert. A gyűjteményből célzottan kiválasztott alkotásokra épülő, komplex program háttér-információkkal, kérdésekkel és játékokkal segíti közelebb a látogatókat Vasarely alkotásaihoz, látásmódjához. A műalkotásokat nézni és látni tanító, beszélgetés- és gondolatindító kérdések, valamint a színekről, formákról, vonalakról szóló játékos feladatcsomagok kicsik és nagyok számára egyaránt személyes élménnyé varázsolják a múzeumlátogatást. A bírálók külön méltatták azt a példaértékű gyakorlatot, hogy a program hosszabb előkészítő fázis és három próbanap tapasztalatai alapján nyerte el végleges formáját.

 

Kőbánya, a különdíjas

A különdíjas kezdeményezésért is jár oklevél
Fotó: Szikits Péter, HM-HIM

A Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központ – bár magába foglalja a Kőbányai Helytörténeti Gyűjteményt és Látványtárat is – a városi teret hasznosította rendhagyó kiállításként. Kamaszoknak szervezett, hatnapos helytörténeti táborukat Szeresd Kőbányát, szeresd a családod! címmel nevezték Múzeumpedagógiai Nívódíjra. A gazdag programban a résztvevők megismerhették a városrész, saját lakóhelyük értékeit és a helyi történeteket, amelyek a változatos munkaformák során saját történetükké váltak. A tábori élmények, az újonnan szerzett tudás lenyomatai a folyamatosan bővülő Kapcsos Könyvekben szubjektív útikönyvvé álltak össze. A célcsoport életkori sajátosságainak megfelelően kidolgozott és komplex, kreatív módszertannal megtámogatott programot a bírálóbizottság különdíjra javasolta, így a diákok a következő egy évben bejárhatják az összes Budapesten található országos múzeumot.

 

A részletes méltatások a Múzeumpedagógiai szakmai blogon olvashatók. A nyertes pályázatokat hamarosan külön cikkekben is bemutatjuk a Magyar Múzeumok Online olvasóinak.

 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...