MNM OMMIK
Digitális technológiák a múzeumokban – a jövő múzeumának lehetőségei 2015-06-01 13:18

A digitális korban a múzeumok egyre kevésbé tehetik meg, hogy ne figyeljenek fel a digitális technológiák előnyeire, amelyeknek köszönhetően a múzeumi élmény kibővíthető. Manapság sokaknak már nem elég az, hogy végigsétáljanak a kiállításokon, megnézzék a kiállított műtárgyakat, elolvassák a tárgyak mellett elhelyezett leírásokat, majd kisétáljanak a múzeumból. A látogatók élményt is várnak a látogatástól, az intézményeknek pedig érdemes lenne célként megfogalmazniuk, hogy a múzeumba érkezők emlékezetes látogatásban részesüljenek.

 

A Cooper Hewitt

A digitális technológia segítségével nem csak az élményt lehet fokozni, hanem – többek között – azt is meg lehet oldani, hogy a látogatók a konkrét látogatás után az otthonukban is felidézhessék, átértékelhessék a látottakat, utánanézhessenek az őket érdeklő tárgyaknak, információt gyűjthessenek róluk. Erre jó példa a Smithsonian Design Múzeuma, a Cooper Hewitt, ahol egy speciális toll segítségével a látogatók egy teljesen új élményben részesülhetnek a kreatív technológiák segítségével. Hatalmas érintőképernyőkön fel lehet fedezni a múzeum digitalizált gyűjteményét, egy Immersion Room-nak nevezett szobában a látogató egyedi, a falakon megjelenő háttérképeket alkothat a gyűjteményben szereplő minták segítségével, a Process Lab nevű helyiségben pedig valós design-problémák megoldásán gondolkodhat. Hogy jön mindehhez a toll?

A tollat a látogató a belépővel együtt kapja. Az eszköz memóriaként működik, egyik végével a különböző képernyőkön lehet navigálni és rajzolni, a másik vége pedig a látottak azonosítására és rögzítésére szolgál. A toll megjegyzi, hogy a kiállítási tárgyak felirataihoz érintve az eszközt milyen tárgyakat vett fel a látogató, ezáltal egy saját, egyedi gyűjtemény létrehozására nyílik lehetőség. Ezután egy érintőképernyős asztalon az érdeklődő megtekintheti az általa kiválasztott tárgyakhoz rendelt tudnivalókat, így tovább mélyítheti ismereteit. A belépőjegyen található egyedi URL-hivatkozás segítségével az érdeklődők otthon is megnézhetik az általuk érdekesnek talált tárgyakat, újabb információkat tudhatnak meg róluk, sőt még meglepetéstartalmak (a tárgyakhoz kapcsolódó képek, videók) is várják őket. Mindezzel az élmények újra átélhetővé válnak, a múzeumi látogatás hatása pedig túlnyúlik az intézmények fizikai valóján.

 

Kiterjesztett valóság

A kiterjesztett valóság egyre inkább megvalósíthatóvá válik, számos eszköz készült már, amellyel a valóságot máshogy szemlélhetjük, illetve a környezetünkben látott tárgyakról plusz információkat szerezhetünk. A viselhető, felvehető eszközök segítségével a múzeumi látogatás és tanulás egyedivé válhat, a különféle eszköztípusok pedig különböző élményeket kínálnak.

A Google Glass egy kis képernyőn keresztül, kétdimenziós megjelenítéssel képeket és szövegeket tesz elérhetővé. A múzeumok szempontjából ez jó lehetőséget nyújt arra, hogy egy adott műtárgyra nézve a látogató a szemüvegen keresztül további információkat tudjon meg a tárgyról.

Az Oculus Rift nevű, szemellenzős sisakként felvehető eszköz virtuális világba kalauzolja el a látogatót; olyan hatást kelt, mintha az egyén máshol lenne. Múzeumi felhasználás szempontjából kiválóan jeleníthet meg például régebbi korokat, eseményeket, amelyekbe így a látogató is betekintést nyerhet a látogatás során.

Különleges lehetőségeket nyújt az úgynevezett HoloLens, amely hologramszerűen háromdimenziós tárgyakat tud megjeleníteni a látogató körül. Ennél az eszköznél a valóság megmarad, csak kiegészül bizonyos objektumokkal. (A HoloLens lehetőségeiről >>)

A jövő technológiája már készen áll arra, hogy új lehetőségeket kínáljon a múzeumi interpretációhoz. A kérdés csak az, hogy az innovatív eszközök hasznára mikor döbbennek rá a múzeumok, és mikor kezdik el széles körben alkalmazni.

 

A blogbejegyzés az új Cooper Hewitt-élményről és a kiterjesztett valóság eszközeiről Barry Joseph Has the @CooperHewitt Pen Turned Museums into Libraries? A Visit to the Renovated Cooper-Hewitt Museum, illetve Augmented Wearables and the Future of Museums című cikke alapján készült. A cikkekre kattintva bővebben lehet olvasni a témáról.

 

OMMIK: ommik.hu

(Szabó Dóra)

személynév