Kincseskamra az együttélés jegyében

ISZLÁM

Az Iparművészeti Múzeum gazdag iszlámgyűjteményének ajtaja résnyire kinyílt egy kiállítás jegyében.

Sándor Anna 2013-07-13 08:00
Cikk küldése e-mail:

2013. július 8-án új állandó kiállítás nyílt az Iparművészeti Múzeum második emeleti kupolatermében. Az elhelyezés ideiglenes, az épület felújítását követően közel hatszoros alapterületen, jelentősen kibővülve nyitják meg újra. A kiállítást Pásztor Emese, a múzeum textilosztályának vezetője rendezte, szakértőként Szántó Iván művészettörténész működött közre.

 

 A Kelet ígérete

Takács Imre, a múzeum igazgatója a sajtótájékoztatón a kiállítás jelenlegi felépítését „ígéretkiállításként” jellemezte, régi óhaja ugyanis a múzeumnak, hogy áttekintse azokat a lehetőségeket, amelyekből az „új” Iparművészeti Múzeum felépülhet. Iszlám műtárgyakból pedig nincs hiány, a múzeum majdnem 3 ezer darabos gyűjteménnyel rendelkezik, melyek a 8–9. századtól egészen a 19. századik datálhatók. A jelenlegi 200 négyzetméteres, körülbelül 80 műtárgyat bemutató „keresztmetszet-kiállítást” az új épületben egy 1200 négyzetméteres, újonnan kialakított „Iszlámszárny” váltja majd föl. Takács Imre úgy véli, hogy az új budapesti „Iszlámmúzeum” az európai régészeti leletanyag kiegészítése lehet, hiszen a múzeum jelentős és ritka darabokkal rendelkezik az udvari kultúra, az oszmán-török birodalom iparművészete és a szőnyegművészet terén.

 

Kincsek a vitrinből

Szántó Iván mindezt kiegészítette azzal, hogy a kiállítás felépítése során a rendezőelvet a műfajok, tárgyak és régiók adták. A kiállítás kisebb tárgyainál lehetséges volt a kronológiai és tematikai egyezések bemutatása, így ezek külön vitrinekben tekinthetők meg. A 13. századból származó csempetöredékek érdekessége, hogy az Iparművészeti Múzeum mellett a párizsi Musée des Arts Décoratifs-ban, a kairói Iszlám Művészeti Múzeumban és a San Simeon-i Hearst-gyűjteményben is található belőlük egy-egy darab. A középkori iszlám fémművesség a technikák változatosságának széles skálájával tűnik ki. Szántó Iván kiemelte egy 12. századi kancsó jelentőségét, amely egy régészeti feltáráson került elő, és Fehérvári Géza régészprofesszor ajándékaként került a múzeum tulajdonába.

 

Textilek Marokkótól Indiáig

Szafavida falkárpit, 16. század
Fotó: IMM

Marokkó, az iszlám művészet fontos, de ritkán méltatott központja is helyet kapott a kiállításon. Három textilt tekinthetünk meg a 19. századból, amelyek a berber művészet expresszív, absztrakt stílusából adnak ízelítőt. Mogul-India muszlim lakosai szintén pompás textileket hagytak az utókorra, a kiállításon 17. századi szőnyegek és három, 19. századi női viselet kapott helyet. A nyugat-indiai muszlimok viseletének különlegessége, hogy a mai napig tartó hagyomány részei. Egy igazi különlegesség is található a kiállításon: egy nagyméretű perzsa kárpit az Esterházy-kincstárból, amely az egyetlen, múzeumban kiállított figurális kárpit a Szafavida-korból. Ezen textíliák kiválóan példázzák az iszlám művészet olvasztótégely jellegét, amely az országonkénti saját hagyományokat is magába fogadta, azonban a vallás mindenhol közös nevezőként szolgált.


 

Törökösdi magyar módra


Gyermekmente török szövetből, 16. század
Fotó: IMM

A kiállítás anyagának körülbelül a felét az Oszmán Birodalom területéről a 16–17. században, főként kereskedelem és ajándékozás révén Magyarországra került tárgyak adják. Az erdélyi szőnyegminta vagy a magyar ízlés szerint készült asztalterítő ékes bizonyítéka a török kultúra beolvadásának a korabeli magyar társadalomba. Ezen folyamat legérdekesebb példái a kaftánok vagy más török szövetek magyar viseletté alakítása. A kiállításon megtekinthetünk egy gyermekmentét az Esterházy-kincstárból, amelyet több, drága szövettöredékből készítettek vagy egy szintén török szövet alapanyagú miseruhát. Az izniki kerámia virágmotívumai sem hagyták hidegen őseinket: a gránátalma, a tulipán motívumai beleolvadtak a korabeli úri hímzésbe. A kiállítás utolsó vitrinje jelzésértékű: a második világháború során bombatámadást kapott Esterházy-kincstár restaurált tárgyait tartalmazza, és a múzeum azon elképzeléseit tükrözi, hogy a közeljövőben minél többet restauráltasson közülük.

 

Aktuális múltidézés?

A téma aktualitását jelzi, hogy az utóbbi években több iszlám múzeum nyitotta meg a kapuit: a Katari Iszlám Múzeum 2008 óta várja a látogatókat, a Louvre pedig 2012-ben gazdagodott iszlámrészleggel. A nagy kérdés természetesen az, hogy a múzeum felújítása után az új épületszárny mennyire lesz dialógusképes ezekkel és a hasonló külföldi kiállításokkal, illetve hogy mi lesz az a plusz, amiért érdemes lesz az iszlám művészetért Budapestre jönni. A mostani kiállításkoncepció meglehetősen kincseskamra jellegű, ráadásul a tárgyakról az informális adatokon túl nem sokat tudunk meg. Kifejezetten érdekes a török–magyar kultúra egymásra hatásának bemutatása, hiszen ezen témakör kiemelésével az új „Iszlámszárny”egyedi színfoltja lehetne az iszlám múzeumoknak. A két kultúra összefonódásának aktuális üzenete is lehet, mivel a bemutatott tárgyak nem a különbözőségeket hangsúlyozzák, hanem az együttélést, ha úgy tetszik, a multikulturalitást példázzák. A jelenlegi elképzelések szerint a múzeum rekonstrukciója jövő tavasszal elkezdődhet, az engedélyeztetési eljárás már folyamatban van. A teljes felújítás 24 hónap alatt lesz lebonyolítható.

Egy mecénás szempontjai

Beszélgetés Richard de Ungerrel

Mire gondol egy külföldi magángyűjtő, amikor egy magyar múzeumot támogat? Meglepő válaszok, szokatlan stratégia: Richard de Unger

2011. november 11. Gebauer Hanga Klára

Európa legjobb múzeuma

Év Európai Múzeuma Díj

Az európai iszlám örökséget bemutató régészeti múzeum nyerte el az Év Európai Múzeuma Díjat.

2012. május 05. Szeljak György

Megújul az Iparművészeti Múzeum

Épület

Mintegy negyedével nagyobb alapterületen, új szárnnyal kiegészülve működhet a jövőben az Iparművészeti Múzeum (IMM); az épület komplex rekonstrukciója a tervek szerint 2016-17-re fejeződhet be.

2012. augusztus 08. MTI
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...