©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Dries Van Noten – a burzsoá a hatból


Dries Van Noten, a nyolcvanas években indult mitikus antwerpeni hatos divattervezői csoport tagja a párizsi Musée des Arts Décortifs-ban mutatja meg, miből és hogyan dolgozik. Lássuk!

Szerző: Keszeg Anna | Forrás: | 2014-05-22 14:00:39

Hol? Ki? Kit?

A Musée des Arts Décortifs szezonális divatkiállításai magas presztizsűek. A múzeum kezdeményező szerepet játszott a divatjavak nemzetközi arhiválási szabályzatának kialakításában, s a jelzett kiállításokkal folyamatosan új képleteket dolgoz ki a vizuális kultúra elit rétegének megjelenítésére. Arisztokratikus és luxusfogyasztásra szánt tárlatai a divatjavak kiállításában paradigmát teremtettek.

Ezt a paradigmát részben egy húsz évesen a múzeum élére került sztárkurátor, Pamela Golbin honosította meg, aki a jelen kiállítás kurátora is volt. A gyerekként Párizs, Caracas, Buenos Aires és Miami között ingázó Golbin élettörténete tipikus példája azoknak a hibrid identitásoknak, melyek a Nyugat felső középosztályának művészettel és vizualitással foglalkozó elitjére jellemzőek. A kurátor például örömmel nyilatkozott arról, hogy a közeli Antwerpenben élő Dries Van Noten miatt szerette meg a mindig gyűlölt vonatokat, hiszen ő már gyerekkora óta a repülőgépekhez szokott, de Antwerpen és Párizs között szükségtelen volt repülőre ülni.

Dries Van Noten életpályája hasonlóan tipikus. Ő egy olyan belga családban született, ahol a felmenők két generációra visszamenőleg textiliparban dolgoztak, így a kifinomult öltözék iránti vonzalomnak csak öröklődnie kellett. Emellett Van Noten tagja volt a nyolcvanas évek sztártervezői csoportosulásának, az antwerpeni hatoknak, akik a Royal Academy of Fine Arts divattervezői képzésének nemzetközi hírnevét megteremtették. Ezóta van „belga divat” – a minimalizmus jegyében. A hatok közül Dries Van Noten követi a legklasszikusabb pályát. Eszköztárában a nyugat-európai nagy szabászati tradícióknak fontos helye van. A kiállítás pedig e két kreatív szakember (a tervező és a kurátor) színrevitelében azt a történetet akarja összerakni, hogy hol van ma Dries Van Noten helye a divat rendszerében.

Itt nézheted meg a kiállítás making off-járól szóló videót.

 

Kiállítani az exkluzív inspirációt

A Dries Van Noten – Inspirations-nak megvan az a bája, hogy a nyugati elit kulturális paradigmát azzal az egyértelműséggel kezeli, mellyel ma már csak a divatkiállítások képesek. Az 1400m2-es térben Dries Van Noten összeszedi azokat a kulturális referenciákat (zenék, filmek, könyvek, szerzők, műalkotások, a divattörténet klasszikus ruhadarabjai), amelyek kollekcióit ihletik. Damien Hirst, Yves Klein művei, Jacques-Émile Blanche Proust-portréja, a Mechanikus narancs részletei, Elsa Schiaparelli ruhái vagy Madonna Like a virginje tökéletes kontextusai lesznek egymásnak. Négyszáz, nem Dries Van Noten szerzői név alatt futó tárgy kerül itt a tervező alkotásai mellé. Tökéletes ez a hibrid, de tökéletesen törékeny is.

A kiállítás forgatókönyve azt a vizuális kultúra elitjét egyre inkább foglalkoztató kérdést viszi színre, hogy kiállítható-e az inspiráció. A tervezői divat a participatív kultúra problémájára mindeddig azt a választ tudta kidolgozni, hogy a sztárkurátorokkal szövetkezve halmozza az igényes, exkluzív és kreatív szempontokat. És ebben a történetben nem társak vagyunk, hanem csak voyeurök. Illúzió lenne azt hinni, hogy mindenki részt vehet abban, ami ennyire kivételes.

Aki egy fényűző és melankolikus délutánt szeretne magának, nézze meg a kiállítást. Ha minden jól ment volna, a Nyugat ezt adta volna minden érdemdús polgárának.

 

Dries Van Noten – Inspirations, Musée des Arts Décoratifs, Paris, 2014. 03. 01 – 2014. 08. 31.

Kapcsolódó cikkek:
Utcadivat a templomban
Ziggy Stardust mi vagyunk
Rendkívül igényes szabászat

Cimkék:

    Muzeumok.hu Rss betöltése...