A múlt heti friss

KIÁLLÍTÁS

Válogattunk. Folytatása következik.

Magyar Múzeumok Online 2015-03-16 08:42
Cikk küldése e-mail:

Utolsó órák

Ezzel a címmel az időmérő eszközök történetét, azok jellegzetes típusait, valamint a magyarországi óragyártás múltját mutatja be a Közlekedési Múzeum pénteken megnyílt időszaki kiállítása, amely az utolsó tárlat a felújítás előtt álló intézmény régi, városligeti épületében.

A magyar mechanikus órák érdekes és különleges darabjait bemutató kiállításon a fali és állóórák, egyedi óraszerkezetek mellett a magyarországi óragyárakat is megismerheti a közönség, köztük a szentgotthárdi Nemzeti Óragyárat és a Pesterzsébeti Óragyárat is. Az órakiállítás a Közlekedési Múzeum épületének utolsó kiállítása lesz, így ezzel a bemutatóval kíván tisztelegni az intézmény minden egykori és jelenlegi közlekedési múzeumi munkatárs előtt. Ennek okán az egyik vitrinbe a múzeum dolgozói által felajánlott órák kerültek. Ezek olyan darabok, amelyekhez a dolgozókat személyes kötődés fűzi, de olyan is akad, amelyikkel tulajdonosa egy bizonyos időpontot jelez. Ezek az órák eltérő fajtájúak és méretűek, más márkájúak és más-más korúak. A tárlat április 15-ig látható.

 

 Ámos Imre

A Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában a héten megnyílt tárlat Ámos Imre festőművész (1907-1944?) életműve előtt tiszteleg. Ámost inspirálta Marc Chagall művészete is, a két alkotó 1937-ben Párizsban ismerkedett meg egymással. Ungár Imre néven született. Felesége visszaemlékezése szerint „álmos természetűnek” tartotta magát, ezért szignálta korai képeit Ungár Álmos Imreként. Ebből született meg idővel a bibliai Ámos prófétára utaló művésznév. 1934-ben nevét hivatalosan is Ámosra változtatta. 1935-ben vette feleségül Anna Margit festőnőt.

A Műegyetemen, majd 1929 és 1935 között a Magyar Királyi Képzőművészeti Főiskolán tanult, ahol Rudnay Gyula volt a tanára. 1931-től kezdve szerepelt kiállításokon, gyakran feleségével együtt. 1934-től a Munkácsy Céh, majd 1936-ban a Képzőművészek Új Társasága (KÚT) választotta tagjává. Ettől fogva minden nyáron Szentendrén alkotott. 1938-ban a Nemzeti Szalon tagja lett. 1938 és 1941 között a nyarakat feleségével együtt Szentendrén töltötték, ahol Korniss Dezső és Vajda Lajos is a baráti körükhöz tartozott. Kezdetben a posztimpresszionizmus (Rippl-Rónai József és a Nabis-csoport hatása) volt jellemző művészetére. Festészetének tematikáját emellett erősen meghatározták gyermekkori élményei, vallásos neveltetése, a nagykállói haszid miliő. 1937-ben Párizsban járt, ahol megismerkedett Marc Chagall-lal. Festészete azonban nem interpretálható abból a hatásból, mely Chagall álomszerűnek, látomásosnak mondott szürrealisztikus motívumokból építkező képfelfogását jellemzi. Ámosnak mindez legfeljebb csak inspirációt jelentett. Mert míg Chagallnál gyakran dekoratív meseillusztrációba hajlik az ábrázolás a kelet-európai zsidó kisváros musical-szerű egzotikumával, addig Ámos Imre átiratában ugyanez a miliő a festői értékek tematikus ürügye, mely a második világháború alatt tragikus színeket ölt. 1940-től gyakran hurcolták munkaszolgálatra, s talán épp hányatott, bizonytalan sorsa okán ebben az időszakban szinte a rajz válik kizárólagos művészi eszközévé. Sötét idők című sorozata és az 1944-ből származó Szolnoki vázlatkönyv a tragikus sorsú festő utolsó éveinek megrázó emlék 1940-től haláláig – kisebb megszakításokkal – munkaszolgálatos volt. 1944 nyarán Németországban, feltehetően egy szászországi táborban halt meg. (Halálának pontos időpontja nem ismert.) A Janus Pannonius Múzeum gazdag gyűjteménye Ámos életművének minden korszakát jelentős alkotásokkal mutatja be. A kiállítás megtekinthető 2015. április 26-ig.

 

 A 200 éve született Rómer Flóris munkássága

című emlékkiállítás április 12-ig látható a győri Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeumban, az Apátúr házban. Rómer Flóris Ferenc (Pozsony, 1815. április 12. – Nagyvárad, 1889. március 18.) bencés szerzetes, múzeumalapító igazi polihisztor tudós volt: szokás „a magyar régészet atyjá”-nak nevezni, de a művészettörténet írás és műemlékvédelem megalapozásában és intézményrendszerének kialakításában is kulcsszerepet játszott. Néprajzi, természettudományos és művészeti munkásságáról még ma is kevés szó esik. Mint bölcsészeti doktor, 1839-től Győrben tanított, majd 1845-től Pozsonyban. Ekkor jelentek meg első tudományos cikkei, ezek után bízták meg József főherceg nevelésével. A szabadságharc alatt utászként harcolt, bátor tetteinek elismeréseképpen a századosi rangig jutott. A szabadságharc bukása után Bécsben, Olmützben, Brünnben (Spielberg) és Josefstadtban raboskodott, ahol ideje nagy részét továbbképzésének szentelte, 1854-ben közkegyelemmel szabadult. 1857-ben visszatért a győri bencés gimnáziumba. 1859-re elérte, hogy a gimnázium szertárából régiségtár, múzeum lett. Ráth Károly győri levéltárossal indították és szerkesztették a Győri Történelmi és Régészeti Füzeteket (1861–1868), az első hazai történettudományi szakfolyóiratot. A Nemzeti Múzeum Érem- és régiségtárának őre, az MTA tagja, nagyváradi prépost-kanonokként is a magyar tudományosság részese volt, tudományszervezőként számtalan publikációja jelent meg később is, kötetei mellett tanulmányok többek között az Archaeológiai Közleményekben, majd az Archaeológiai Értesítőben. Neki is nagyban köszönhető, hogy 1876-ban Magyarországon rendezték az ősrégészek és antropológusok VIII. világkongresszusát, melynek főtitkára volt. Fontosnak tartotta az oktatásban a ma is modernnek számító „élményszerű tanítást” a tárgyak segítségével — ez a szellemi kisugárzása máig hat például az általa alapított múzeumon keresztül. Nagy hatással volt kora vidéki történettudományi és (mű)régészeti tudományosságára, például a vidéki műkedvelőknek szóló régészeti leveleivel, az általa szerkesztett, ma 140. évfolyamát megért Archaeológiai Értesítővel. A „tudományos ismeretterjesztés” kitűnő példája „multidiszciplináris” Bakony-könyve, de még sorolhatnánk.

A rendhagyó módon, több intézmény munkatársainak összefogásával megvalósuló vándorkiállítás az emlékév során több hazai és határon túli intézményben fogja bemutatni Rómer Flóris tudományos munkásságát, és a létrehozandó más programok, projektek (életmű bibliográfia, közgyűjteményi adatbázis, emlékkötet, előadások, munkacsoportok közös kutatása) példaként szolgálhatnak hazai és határon túli intézmények, civil szervezetek összefogására.

„Hideget meleg szívvel!”
70 éves a MIRELITE

A MIRELITE MIRSA Zrt. és a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum közös kiállítása. Idén 70 éve jelent meg a MIRELITE hazánkban. Ma már kevesen ismerik eredeti jelentését. Nevét az egykori gyártójának rövidítéséből (Mezőgazdasági Ipar Rt.) és az ELITE szóból hozták létre. Az élelmiszerek gyorsfagyasztásának eljárása a 20. század vívmánya.

Hazánk hűtő- és élelmiszeripara már a század elején, majd azt követően is élen járt az új technológiák és minőségi élelmiszerek bevezetésében. Ennek köszönhetően született meg 1945-ben a MIRELITE, amely kezdetben még valóban ELITE termék volt, később pedig népszerű élelmezési cikké vált. Ez volt az az időszak, amikor a kereskedelemben, az iparban és a háztartásokban elterjedtek a hűtőgépek, s amikor már a dolgozó társadalom, gyors, friss, egészséges, de minőségi étellel való ellátása szükségessé vált. A gyorsfagyasztott élelmiszerek megkönnyítették és megkönnyítik ma is hétköznapjainkat. A MIRELITE az idők során fogalommá és megbízható védjeggyé vált. Kedves eszkimós figuráját mindenki ismeri, hiszen ma is ott van az üzletek polcain. Kiállításunk a Magyar Hűtőipari Vállalat legendás múltjába enged bepillantást. Emlékezzünk, nosztalgiázzunk egy kicsit néhány falat mélyhűtött finomság mellett. A tárlattal szeretnénk a Magyar Hűtőipar egykori és jelenleg is aktív dolgozóinak emléket állítani, akik az elmúlt hetven év során „Hideget adtak nekünk, meleg szívvel!” A kiállítás május 10-ig látható.

 

 "Indulj el egy úton... Kallós Zoltán" és a "Kamerával a kézben - válogatás Kallós Zoltán erdélyi fotóiból"

Az idén 89 éves Kallós Zoltán népzenekutató, gyűjtő életművét összegző két kiállítás nyílt a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban csütörtökön. A tárlatok mellett a mezőségi Válaszút település népzenei és néptánc-táborainak hangulatát is felidézik áprilistól a Tánccsűrben.

Bartók és Kodály mellett a 20. század egyik legnagyobb magyar folklórgyűjtőjeként számon tartott Kallós Erdélyben és Moldvában gyűjtött néprajzi, népzenei anyaga a mai napig páratlan. Korán felismerte a hagyományos kultúra gyorsuló változását, és életét mintegy küldetésként teljesen a kutatásnak szentelte. Kallós Zoltán 1926. március 26-án a romániai Válaszúton született és jelenleg is ott él. Kolozsváron szerzett tanítói oklevelet, majd a kolozsvári zeneakadémián tanult. Szerteágazó tevékenysége során szoros barátságot kötött Martin György néptánckutatóval, zenefolkloristával és Andrásfalvy Bertalan néprajzkutatóval. Együtt járták Erdélyt - főként a Mezőség és Kalotaszeg falvait - táncosok, zenészek, énekesek után kutatva, népzenei és néptánc-felvételeket készítve, filmezve. Gyűjtött és lejegyzett anyagát az Magyar Tudományos Akadémia Népzenekutató Csoportjához juttatta el. "A hihetetlenül gazdag anyag értékei felé csak lassan fordult figyelem, és a magyarországi kutatók lehetőségeikhez képest csak kis mértékben segíthették kutató munkáját. Kallós Zoltánnak az először 1970-ben kiadott Balladák könyve hozta meg a hírnevet Magyarországon és Romániában egyaránt. A romániai rendszerváltást követően Kallós Zoltán visszakapta a válaszúti kúriát, s a településen 1992-ben létrehozta a nevét viselő alapítványt. A kialakított szórványkollégiumban a mezőségi vegyes lakosú falvak gyermekeinek magyar nyelvű oktatását teremtették meg, az 1990-es évek elejétől a Válaszúton megrendezett népzenei és néptánc táborok pedig széles kör számára nyújtják a hagyomány élményét. A folkloristának meghatározó szerepe volt a magyarországi és a romániai magyar táncházmozgalom megszületésében és kibontakozásában is, mai eredményeiben és megújulásában. Kallós tevékenysége a tárgyak gyűjtésére is kiterjedt. Diákkorában kezdte el a népművészeti tárgyak gyűjtését, a második világháború előtt összegyűjtött darabok nagy része azonban szétszóródott, amikor a családtól elvették a kúriát. Az 1960-as évektől előbb kolozsvári lakása vált gyűjtőhellyé, majd az 1998 óta működő válaszúti múzeum, ahol annak a négy vidéknek - Mezőség, Kalotaszeg, Moldva, Gyimes - a tárgyait őrzik, ahol élt és alkotott, "s a gyűjtemény az ottani románság és a szászok kultúrájának darabjait is őrzi. Napjainkban csaknem 10 ezer néprajzi tárggyal rendelkezik az intézmény, önálló szakkönyvtára van és kutatóközpontként is működik.

 

 Tóhoku lencsevégről

A Tóhoku vidék sokszínű természeti és szellemi örökségét bemutató, a világ számos országát megjárt nagyszabású japán fotóművészeti kiállítás a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeumban március 31-ig látható. Tóhoku vidéke a japán szigetvilág főszigetének északkeleti részén fekvő, hat prefektúrát (Aomori, Ivate, Akita, Mijagi, Jamagata, Fukusima) felölelő régiója. Kissé fagyos éghajlata ellenére, tengerrel, hegyekkel, folyókkal valamint erdőkkel körülölelt gazdag természeti táj jellemzi. A szigetvilágon fellelhető első letelepült életforma jeleit mutató i.e.15000-3000 közti Dzsómon-kor sajátos zsinórmintás agyagedényeiről ismert kultúrájának bölcsője. A politikai és kulturális élet székhelyének nyugatra, Narába valamint Kiotóba történő tolódásával azonban a vidék elmaradott, fejletlen térségként a központi hatalom irányítása alá kerül. A vidék, elszigeteltsége ellenére a Dzsómon-kultúra hagyományait átörökítő életerőtől duzzadó szellemi kultúra jelentős fellegvára lett. 2011.március 11-én a Richter-skála szerinti 9-es erősségű földrengés rázta meg a térséget. A 20.000 főt megközelítő áldozatok számáról, valamint a földrengést követő fukusimai atomerőmű egyes számú telephelyének katasztrófájáról beszámoló híradások révén, mind Tóhoku egyes prefektúráinak mind városainak neve széles körben került be a köztudatba. Mindeközben Tóhoku éghajlatának, tájainak és történelmének sokszínűsége, lakóinak sajátos életmódja kevéssé ismert a nagyközönség számára. A Tóhoku lencsevégről kiállítás 10 fotóművész (9 egyéni+1 alkotócsoport) Tóhoku világát bemutató kollekciójából tevődik össze.

 

 Jézus élete

címmel Aknay János, ef.Zámbó István és Tábori Csaba festményeiből nyílt csütörtökön kiállítás Zalaegerszegen, a Gönczi Galériában. A Jézus életét, történetét bemutató műalkotásokban a hagyományos ikonográfiai sémák és a mai kifejezési mód együttesen jelenik meg. Az ars sacra - szent művészet - folyamatosan keresi a helyét, hiszen a 21. században nem lehet olyan formanyelven szólni az emberekhez, mint ezer évvel ezelőtt. Az ennek kapcsán felvetődő kérdésre, hogy a régi szakrális tartalom mily módon ötvözhető a kortárs művészet felfogásával, jó választ ad a Jézus élete című kiállítás. A bibliai sorozat elkészítésére Matula Péter, Svédországban élő műgyűjtő több mint egy évtizeddel ezelőtt kérte fel ef.Zámbó Istvánt. A sorozat később kiegészült Aknay János és Tábori Csaba munkáival: a három kortárs művész háromféleképpen találta meg a tradicionális tartalom - bizonyos mértékig tradicionális ikonográfiai séma - és a kortárs művészeti kifejezőeszközök közötti harmóniát.  A tárlaton a három kortárs képzőművész csaknem félszáz festménye látható március 25-ig.

 

Juhász Árpád emlékkiállítás Gödöllőn

KIÁLLÍTÁS

Juhász Árpád zombori születésű, a gödöllői művésztelep alkotójaként számon tartott festő és iparművész. Születésének 150. és halálának 100. évfordulója alkalmából elérkezett az idő, hogy megismertessük...

2015. március 03. Őriné Nagy Cecília

Rongálás helyett Múzeum!

OLASZORSZÁG

A firenzei és római polgármester közös kezdeményezésére a futballstadionba vásárolt jeggyel ingyenes belépést kaptak Firenze városi múzeumaiba a csütörtök esti Fiorentina-AS Roma labdarúgó-mérkőzés...

2015. március 03. MTI

Kaland a dzsungelben

KIÁLLÍTÁS ÉS TÁRSASJÁTÉK

A Magyar Mezőgazdasági Múzeum látványos interaktív kiállításába lépve a látogatók egy titokzatos dzsungelben találják magukat, ahol tudásukat és szemfülességüket próbára téve egy mesebeli kaland részesei...

2015. március 03. Magyar Múzeumok Online
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...