|
©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva. |
Bútorok, órák, katonák és egy viaszmodell
Régi bútorok új kontextusban a Kiscelli Múzeumban, Drozdik Orsolya „Medikai Vénusza” a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban,fotókiállítás a Móra Ferenc Múzeumban,megállt az idő a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.
Szerző: Magyar Múzeumok Online | Forrás: | 2015-10-05 15:31:20
Megáll az idő
Válogatás nyílt Krauss Péter óragyűjteményéből a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.
Digitális korunkat megelőző időszak hétköznapi időmérői lakásainkban a mechanikus órák voltak. Megjelenésükben felfedezhetők az ArtDeco letisztult és a SzocDeco funkcionalista stílusjegyei. Ezeknek az óráknak lejárt az ideje, számukra megállt az idő, de lakásdíszként érdemes megőrizni őket, mert a magyar ipartörténet/iparművészet egy-egy jeles és felejthetetlen darabjai.
A kiállítás a Design Hét Budapest 2015 eseménysorozat hivatalos része, 2015.11.29-ig látogatható.
A Medikai Vénusz
A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum állandó kiállításának emblematikus darabja a “Venus Anatomica”, az életnagyságú 18. századi firenzei anatómiai viaszmodell. 2015. október 2-tól néhány hétig különleges találkozásnak lehetünk tanúi, több más alkotás mellett az állandó kiállításba érkezik a gyönyörű modell 20. századi rokona, Drozdik Orsolya „Medikai Vénusza”. (1993).
Drozdik Orshi Orsolya a Kaland a Technikai Disztópiumban című sorozatához kapcsolódva két évtizeden át fotózott anatómiai női viaszmodelleket a világ számos orvos- és természettudományi múzeumában. A Medikai Vénusz című installációban szereplő modellre az 1970-es évek elején figyelt fel a budapesti Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban, majd 1976-ban fényképezte le a kétszáz éves anatómiai segédeszközt. A képet az alkotó először fotóként használta, majd egy beállításhoz, hogy megmintázza önmagát. Az életnagyságú szobor így Drozdik Orshi Orsolya szimbolikus önképe, egyszersmind a medikai tekintetnek kiszolgáltatott női test reprezentációja is.
A Medikai Vénusz, az Én Manufakturálása című installáció-sorozat központi darabja. Párját, Az Én manufakturálása: A testi Én címűt 2001-ben a Ludwig Múzeumban láthatta a hazai közönség. A mű a Ludwig Múzeum tulajdonát képezi. Ugyanakkora a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban most kiállított szobor Az én manufaktúrálása, Medikai erotika című installáció része, amely 2011-ben a debreceni Modern és Kortárs Művészeti Központban, 2013-ban a Kiscelli Múzeumban volt látható. A műalkotás a Kiscelli Múzeum gyűjteményének becses darabja.
Drozdik Orsolya (külföldön: Orshi Drozdik) (1946) grafikus a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő Tanszékének habilitált egyetemi tanára, számos külföldi képzőművészeti intézmény vendégelőadója. Performanszokat, installációkat, fotókat, rajzokat, szobrokat, festményeket készít. (Drozdik Orsolya életrajza az Artportalon és a Wikipedian)
A kiállítás Drozdik Orsolya SZIMA székfoglalójához kapcsolódik, amelyet 2015. szeptember 29-én, kedden 16 órától az MTA Székház Kisteremében tart A szabad tánctól a performanszig címen.
Az időszaki kiállítás 2015. november 10-ig látogatható.
A Magyar Honvédség Öltözködési Szabályzatában megszabott katonai uniformisokkal kapcsolatos írott és íratlan szabályokkal foglalkozik a szegedi Móra Ferenc Múzeum új fotókiállítása. Az „Egyenruhában nem lehet fagyizni” című tárlat „katonához nem illő” tevékenységek közben mutatja be az alkotókat.
Az alkotók, Donka Gergely és Molnár Judit Lilla különböző, „katonához nem illő” élethelyzetekben készítettek magukról egyenruhás fotókat. Az egyenruhában történő fagylaltozásnak, az esernyő használatának vagy a kokárda kitűzésének tilalma és egyéb meglepő szabályellenességek is megjelennek a kiállításon.
A kiállítás november 1-jéig látogatható.
PAPÍRforma
10 rövid történet – Régi bútorok új kontextusban
A Kiscelli Múzeum Bánlaki Katával /Karcsi Papírboltja/ és Szigeti Zsófi enteriőrstylisttal együttműködésben bútorgyűjteményének tíz féltve őrzött kincsét mutatja be és helyezi mai kontextusba kézzel készített papír installációk segítségével. A Design Hét Budapest 2015 eseménysorozat hivatalos részeként megvalósuló kiállítás az idei Home Sweet Home tematikához igazodva a kastély múlt századi urának, Schmidt Miksának a korát idézi meg, akinek az épület egykor második otthona volt.
Schmidt Miksa a múltat idéző, historizáló bútorok gyártása mellett korának szecessziós és premodern lakberendezési tárgyait is elkészítette bútorgyárában, továbbá gyűjtötte a kortárs műalkotásokat is. Az ő szellemiségét idézi meg a kiállítás, amelyen a klasszikus bútorok inspirálta kortárs papír installációk útján keresik és tárják fel a kapcsolatot múlt és jelen között. Ismerjék meg Clark Ádám íróasztalának történetét, gyönyörködjenek egy neorokokó kanapéban vagy egy szecessziós mosdóállvány mívességében és merüljenek el a szabad asszociációk révén létrejött és kézzel készített installációk világában!
Kiállítás a Kiscelli Múzeum Templomterében, 2015. október 3-11. között
Kapcsolódó cikkek:
Az elmúlt 60 év sajtófotói
A gödöllői szecesszió kertje
Mutatják az igazságot, de nem egyszeribe!
Cimkék:
múzeum, gyűjtemény,látogató