Modellmánia
Az emberek mindig készítettek olyan tárgyakat, amelyek a valós dolgokat mutatták be, de kisebb méretben. A nagy dolgok kicsinyített mását könnyű gyűjteni, könnyebb tárolni, és - sok ember számára - erős, de nem káros függőséget okoz.
Domonkos Csaba |
2010-12-21 13:11 |
Minden gyerek gyűjtő is egyúttal, és van, akinél - szerencsére - ez nem múlik el. Belőlük lesz az, aki kiállítja gyűjteményét a Közlekedési Múzeumban. Most a Modellmánia 2010 kiállításon összesen 20 megszállott, vagy inkább ihletett ember gyűjteményében gyönyörködhetnek a látogatók. Önállóan is tiszteletre méltó egy-egy kiállító saját tárlata, de így, együtt, kiállítássá rendezve különleges élményt nyújt. A kiállított kollekciók sokfélék, bár idén leginkább autók és motorok miniatűr másait csodálhatjuk meg.
Kedvencek minden mennyiségben
Ferrari F1. Ascari, Schumacher, Raikkönen, Lauda és a többiek autói. Az eredeti versenygépeket halandó ember közelről ritkán csodálhatja meg, esetleg egy-egy példányt a Hungaroringen, vagy külföldön egy korábbi versenygép kasztniját az exkluzív Ferrari-boltok kirakatában. Itt a vitrinben viszont szinte az összes F1-es Ferrarit együtt láthatjuk.
Végigkísérhető az a fejlődés, amely az ős orrmotoros szivaroktól, ahol a pilóta még csak a hatalmas fakormányba kapaszkodva vezette járművét, a szárnyak megjelenésén át vezetett a mostani Ferrariig és a mostani Forma1-ig. Természetesen modellben. A következő vitrinben egy másik sportlegenda, az Auto Union és az Audi egykori ezüst versenyautói részletes, szép modelleken.
Kicsit arrébb egy vitrinnyi Mini. Mindenféle Mini miniben. Százával. Átellenben versenymotorok modelljei.
Tűzvonalban
Talán csak a Boeing híres, egy négyzetkilométeres szerelőcsarnoka lenne elég nagy ahhoz, hogy befogadjon annyi tűzoltóautót, amennyi itt látható. A legkülönbözőbb típusok, méretek vonulnak fel, a magyar utakon is láthatótól a francia típusokon át (Renault R4 mint tűzoltóautó) a majd fél háztömbnyi amerikaiakig, százával állnak egymás mellett a piros járművek. Egy külön vitrinben emléktábla emlékezik - 911 - minden tűzoltó számára szomorú dátum.
A zöld piramis közelebbről nézve postai járművekből áll, mégpedig magyar postai járművekből. A Magyar Posta úttörő szerepet játszott a hazai motorizáció elterjesztésében, nem véletlen, hogy az első hazai gyártmányú motoros járművek is a postának készültek. A modellek között láthatók az elsők, a levélgyűjtő tricikli, az 1898-ban gyártott Peugeot, vagy Csonka János levélgyűjtő, csomagszállító autója.
A postai járművekhez hasonlóan teljes a gyűjtemény a rendőrautókból, bár hatalmas a kontraszt, amit a rendőrségi Pobeda és a szintén rendőrségi Audi TT között felfedezhetünk.
A legöregebb
Mégis mindeme modellek mellett van egy, amely talán mindnél érdekesebb. Minden autó ősapja, a Benz Motor - Patentwagen. Az ős autó, az 1886-os első Benz több méretarányban is megcsodálható, a részletek leginkább az 1 : 8 arányú modellen vehetők szemügyre.
Amerikából jöttek
Külön vitrint kaptak azok a modellek, amelyek egy lelkes amerikai múzeumbaráttól származnak. Időnként egy-egy csomag érkezik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum címére, amelyben egy-egy fantasztikus modell rejtőzik. Stephenson Rocketje vagy Trevithick ősmozdonya mellett amerikai járművek, leginkább mozdonyok, így a Generális érkezett meg a tengerentúlról, de e vitrinben találjuk annak a kerekes járműnek a modelljét, amelyik az emberiség szeme és füle egy másik bolygón, a Marson, azaz a Spirit Mars-járó modelljét.
A titok nyitja
Modellek sok helyen láthatók, hiszen készen árulják őket a boltokban; e gyűjtemények alapjai is azok a fém kisautók, amelyeket bármelyik játékboltban meg lehet venni. Mégis mitől különleges a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban ez a kiállítás? Mitől más, mint egy bármely más helyen látható modellseregszemle?
Sok esetben a múlt járműveiről csak modellek maradtak, az eredetiek eltűntek valamelyik roncstelepen. A múzeumban is sok járművet csak modellen tudnak bemutatni: másképp nem férne el, vagy nem maradt meg az eredeti. Vannak azonban kivételek, és ez a válasz arra a kérdésre, hogy miért is van itt a Modellmánia. Az ősi postai autók eredetijei ugyanis a Közlekedési Múzeum féltve őrzött és látható kiállítási tárgyai, akárcsak néhány egykori rendőrautó, köztük a rendőr Audi TT "őse", az első Győrben összeszerelt TT.
imho