A jövő világa
ART_SCIENCE
Természet, város, park, világűr: látogatás a szingapúri ArtScience Múzeumban.
Vigh Zoltán |
2016-05-16 09:00 |
Szingapúr városállam területe alig nagyobb, mint Budapesté, lakossága viszont háromszorosa. Egy ország, amelynek egy főre eső GDP-je meghaladja az 50.000 USD-t, ami ötszöröse a magyarországinak. Hajózási útvonalak találkozása, kikötőváros, pénzügyi és kereskedelmi központ, fejlett ipar, igazi délkelet-ázsiai multikulturális csoda. 2011-ben nyitotta meg kapuit a Marina Bay partján a világ első Art Science múzeuma. A 6000 m2 kiállítói térrel rendelkező épületnek már a formája is különleges, egy lótuszvirágot ábrázol, ami az ázsiai kultúrában fontos szerepet tölt be. Tervezője Moshe Safdie, akinek nevéhez fűződik egyebek között a jeruzsálemi Yad Vashem múzeum is.
A Marina Bay Sands szállodához szorosan kapcsolódó épület tulajdonosa az amerikai Las Vegas Sands kaszinó és szállodavállalat. A múzeumnak hívott kiállítóhely állandó kiállítások mellett elsősorban múzeumok vándorkiállításainak ad teret. Ötödik születésnapját méltó eseménnyel ünnepelte az intézmény. A Future World névre hallgató állandó kiállítás 1500 m2 területet foglal el, alkotója a 2001-be megalakult japán teamLab művészeti csoport.
A teamLab-et művészek, programozók, mérnökök, számítógép-animációs szakemberek, matematikusok, tervezők és szerkesztők alkotják, céljuk high-end technológia alkalmazásával egyensúlyt mutatni a technika, a tudomány, a kreativitás és a művészet között.
A kiállítás a magas szintű vizuális technikának köszönhetően magával ragadja a látogatót, teljesen elmerülünk az interaktív audiovizuális orgiában. A sötét terekben intenzív, telített színekkel köszön a látványvilág – köszönhetően a Panasonic professzionális vetítéstechnikájának. A 15 önálló installációt a sötét és a fények váltakozása köti össze. Nehéz eldönteni, hogy mi az, amit látunk. Művészeti alkotás? Öncélú játék vizuáltechnikai eszközökkel? Játszótér gyerekeknek? Tudomány és kreatív művészet? De pont erről szól az ArtScience Múzeum és a teamLab tevékenysége: látványosan kapcsolja össze a látszólag távol eső technikát és a művészetet, mindezt a gyermekek és felnőttek számára is kifejezetten élvezhető játékos megoldásokkal.
A Future World kiállítást négy fő témára építették fel: természet, város, park és világűr.
A természet
A természetben kezdődik a kalandunk: a flóra és fauna világa teljesen digitális megoldással generálódik és vetített formában körbevesz minket. Miközben összeköt vele, egyúttal kihívás az érzékszerveink számára a megjelenített mesterséges világ illúziója.
Sétáljunk keresztül egy világító virágos réten úgy, mintha sosem érne véget. A három művészeti alkotást az emberek és a természeti környezet interakciója ihlette. Annak függvényében, hogy hol állunk, a virágok szemünk előtt nyílnak ki vagy csukódnak be, ezzel is bemutatva a természet állandó újraszületését és hanyatlását.
Az installáció az év folyamán folyamatosan követi a négy évszakot, így nincs két egyforma látogatás!
Pillantsunk a klímaváltozás által alakított jövőbe ebben különleges filmben, ami a WWF tudományos adatsoraira épül. Az egyedi és provokatív reflexió látványosan szemlélteti a klímaváltozás hatásait és oktatja a fiatalabb generációkat. Figyeljük, ahogy 100 év tengerszint emelkedése tíz perc alatt zajlik le a szemünk előtt. A film csúcspontján megszűnik a határ a vetítővászon és a néző között és úgy érezzük, hogy a tenger minket is magával ragad.
A város
Utazásunk során csússzunk le az élettel teli, nyüzsgő városba, ahol a látogatók által generált adatok építik fel és népesítik be a virtuális várost. Próbáljuk ki magunkat várostervezőként, szórakoztató és jövőbemutató módszerekkel.
Lépjünk be a Szingapúr alapjára épülő interaktív digitális installációba, ahol helyi nevezetességeket is felfedezhetünk. Rajzoljunk papírra saját elképzeléseinket, akár fantasztikus járműveket vagy űrhajókat és helyezzük be a kétdimenziós rajzot a szkennerbe és figyeljük ahogy szemünk előtt háromdimenziós animált objektummá alakulnak át. Tovább szórakozhatunk, ahogy az általunk megrajzolt és háromdimenziósra alakult kivetített tárgyak a 3D nyomtatóban hazavihető papírmodellekké válnak.
Mindannyian ültünk már közlekedési dugóban, így különleges élmény lehet megépíteni saját közlekedési hálózatunkat a kapcsolódó elemekből. Ez az installáció azonnal reagál ránk és ebből fejlődik ki egy virágzó város képe. Egy nagy felületre felülről vetített, térképszerű mozgó várost láthatunk, amelyre valódi fakockákat helyezve tervezhetjük és fejleszthetjük meg a közlekedési hálózatot: a folyókat, utakat és vasutakat, és fejlődés közben folyamatosan szabályozzuk a közlekedést. Mint a valóságban, itt is kihívás biztosítani az állandó mozgás lehetőségét az egyre nagyobb számú járműveknek.
Nagy méretű világító kockákból szabadon építhetünk önálló struktúrákat, legyen az szék vagy pad, építészeti alkotás mint egy kerítés vagy válaszfal. A kockák egymással kommunikálnak és színüket változtatják, így végtelen variációs lehetőséget biztosítanak a kreativitásunk számára.
Egy mini közösséget vetítenek egy asztalra. Ha nem avatkozunk be, akkor élik életüket, mozognak, sétálnak, ugrálnak és csúszkálnak és nem vesznek tudomást a külvilágról. De ha látogató érkezik, akkor örömmel játszanak! Helyezzük a kezünket vagy egy tárgyat az asztalra és a kis emberek rá fognak mászni, ugrani. A reakciójuk az asztalra helyezett tárgy formájától függ és annál látványosabb, minél több objektummal hatolunk be a világukba.
A park
Távolodjunk el a nyüzsgő várostól és utazzunk el egy parkba. Meghívásunk arra szól, hogy értékeljük a játékot az emberi élet szerver részeként. Minden korosztály tanulhat és játszhat a különböző digitális és fizikai aktivitások során.
A kiállítási egyik középpontja a hét méter magas virtuális vízesés. Sok százezer vízrészecske hullik alá a virtuális sziklákon. Minden egyes részecske a fizikai törvényeket követve mozog – erre lett programozva. A hihetetlenül valósághű szimuláció becsapja agyunkat. Merüljünk bele a pillanat mágiájába és éljük át a természet nagyságát!
Tervezzük meg saját ugróiskolánkat! Helyezzünk el köröket, négyzeteket és háromszögeket egy tablet segítségével, ami utána felülről ki lesz vetítve a földre. Ugráljunk végig az alkotásunkon és sikeres teljesítés esetén látványos visszacsatolásban, vizuális jutalomban lesz részünk. A formák között speciális kapcsolat van, nem árt a gyakorlás a sikeres teljesítéshez.
Strandlabda méretű, sokszínű, világító és zenélő gömbök a hangszereink ebben a speciális zenekarban. Érintsünk meg egy labdát, mire az és szomszédai színnel és hanggal reagálnak, ezzel mintegy vizuális zeneszerzőnek vagy karmesternek érezhetjük magunkat. Több látogató együttesen még látványosabb koncertet adhat. A gömböket elgurítva, pattogtatva folyamatosan változik a kompozíció, így nincs két azonos mű.
Fedezzük fel a digitálisan létrehozott tengeri akvárium mágiáját! Virtuálisan és élményileg is merüljünk el benne, rajzoljunk tengeri lényeket és figyeljük azok viselkedését a virtuális óceánban. Ez a dinamikus alkotás folyamatosan fejlődik ahogy egyre több látogató hoz létre élőlényeket: szivárványhalakat, rájákat és medúzákat. Egymás mellett úsznak és kapcsolatba lépnek egymással. Lehetőségünk van etetni is őket.
Ebben a digitálisan létrehozott, vetített világban hozzuk létre saját környezetünket: érintsük meg a hieroglifákat és figyeljük ahogy azok természetes elemekké, széllé, esővé, fákká vagy hegyekké alakulnak. Testünk mozgása is hatással van az átalakulásokra és további változásokat okoz. Hasonlóan a természethez, itt sincs két megismételt pillanat, így amit csinálunk az megismételhetetlen és kizárólag a saját élményünk lesz.
A világűr
Lépjünk be a világűr közepébe és éljük át utazásunk lélegzetelállító csúcspontját. Elbűvöl a kozmosz szépsége és nagysága, testünket szinte sokkolja a látvány!
Bár az installációk többsége különleges és egyedi megoldásokat vonultat fel a látogatói élmény fokozása érdekében, de a 170.000, programozott effekttel vezérelt és tükrök által megsokszorozottnak tűnő, füzéren lógó LED fényforrás között sétálni megdöbbentő élményt jelent. Ez az installáció a kiállítás fénypontja, a szó valós és átvitt értelmében is. A terembe lépve egyszerre az univerzumban érezheti magát a látogató, és kis pontként élheti át a tér és idő végtelenségét a szcintilláló fénypontok között. Saját okostelefonról is lehet vezérelni a látványt, bolygókat, galaxisokat és gravitációs hullámokat szemléltetve, ami ezáltal még személyesebbé és interaktívvá válik. Igazából nincsenek szavak az élményre, az alábbi videó nem tudja közvetíteni azt az érzést, amit a személyes jelenlét során tapasztalhatunk.
A kiállítótérből az út a múzeumi boltba vezet, ahol megkapjuk az ingyenes frissítőitalt és természetesen tudományos játékokból és széleskörű ismeretterjesztő irodalomból, na meg az ArtScience Múzeum saját márkás termékeiből vihetünk haza emléket a városi skiccgyárban készített papírjárművünk mellé. A klimatizált épület nyugalmából kilépve mellbe vág Szingapúr párás, forró levegője és emberektől nyüzsgő, lüktető világa és a virtuális valóságból újra a jól működő valóságba kerülünk.