Mentés másként - Mi marad az újmédia-művészetből?
KIÁLLÍTÁS-ELŐREJELZÉS
A médiaművészet magyarországi kezdeteitől napjainkig tartó időszakot bemutató kiállítás fő kérdése: mi a műtárgy ma és mit kell megőrizni a jövő számára?
Magyar Múzeumok Online |
2017-02-20 10:00 |
St.Auby Tamás: Véres film, 1968 – 2010, filmtekercs,tyúkvér, filmtekercs tároló doboz,
szigetelőszalag, papír,
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest
A kiállítás a médiaművészet magyarországi kezdeteitől napjainkig tartó időszakot, a folyamatosan megújuló technológiákat alkalmazó művészek munkásságát mutatja be a Ludwig-gyűjteményben található műalkotásokon keresztül, melyek egyúttal átfogó képet nyújtanak a médiaművészet főbb irányzatairól, ugyanakkor a műfaj speciális közép-európai vonásait is megjelenítik.
Bemutatásra kerül a technikai médiumok felhasználásával készült alkotások teljes skálája, vagyis a 20. század második felére jellemző médiaművészet (fotó, film, videó, analóg technikai eszközöket használó művek) és a 21. századi újmédia művészet (digitális technológiákon alapuló művek) is. A cél az alkotások olyan prezentációja, amely a művek mellett az alkotói elképzelésekre, a mű létrejöttének folyamatára, s ezzel együtt a hosszú távú megőrzés lehetőségeire koncentrál.
Jelenkorunkban szinte naponta jelennek meg újabb és újabb technikai lehetőségek. A művészek egyre inkább elmozdulnak az összetett műtárgyhordozók és a médiaművészet irányába. A hagyományos műtárgyak restaurálásával ellentétben a médiaművészeti tárgyak romlása gyorsabb, így megőrzésük állandó kihívást jelent a múzeumok számára.
A fő kérdés az, hogy mi a műtárgy ma és mit kell megőrizni a jövő számára?
A megőrzés szempontjából a fizikai és technikai értelemben vett eredeti állapot jelentésének újraértelmezése elkerülhetetlen, fontos, hogy válaszokat kapjunk a művek keletkezési körülményeiről, a technikai eszközök fontosságáról, jelentéséről. Nem csupán a digitális fájl megőrzéséről van szó, annál sokkal összetettebb a feladat, hiszen a művet, annak rétegeit és jelentéstartalmát is meg kell őrizni. Lényeges a terjesztés és sokszorosítás problémája, az, hogy a művészek milyen összetevőket használnak a munka során, sőt az is, hogy hogyan mutatható be a mű akkor, ha a művész fizikai jelenléte nem lehetséges.
A tárlathoz március 23-24-én MAPS 2017 címmel kétnapos konferencia is kapcsolódik, amelyen nemzetközi hírű szakemberek – a New York-i MoMA, a londoni TATE, a madridi Reina Sofia, az amszterdami LIMA, illetve a berlini Humboldt Egyetem restaurátorai és professzorai – tartanak majd előadást a médiaművészet megőrzésével kapcsolatban.
A kiállító művészek:
BEÖTHY Balázs | BÓDY Gábor | CSÁKI László – PÁLFI Szabolcs | CSONTÓ Lajos | CSÖRGŐ Attila | ENYINGI Tamás | ESTERHÁZY Marcell | Andreas FOGARASI | FORGÁCS Péter | HAJAS Tibor | HALÁSZ Károly | KELE Judit | KESERUE Zsolt | KIS VARSÓ | KOMORÓCZKY Tamás | LENGYEL András | Olia LIALINA | MAURER Dóra | NÉMETH Hajnal | NÉMETH Ilona | RÓNAI Péter | SOCIÉTÉ RÉALISTE | ST.AUBY Tamás | Alexei SHULGIN | SUGÁR János | SZEGEDY-MASZÁK Zoltán – LANGH Róbert – FERNEZELYI Márton – Richard ACZEL | SZIRTES János | TÓT Endre | VÁRNAI Gyula | WALICZKY Tamás