Puzzle az utókornak
Digitális fotózás
Az év egyik "legje" volt egy svéd nonprofit alapítvány által szervezett globális fotókiállítás
Szeljak György |
2012-12-22 09:02 |
Szilveszter felé közeledve a múzeumi életben is elindul az év jelentős eseményeinek és „legjeinek” a számbavétele. Méltán pályázhat például a világ valaha volt legnagyobb egyidejű digitális fotókiállítása címre (bár ebben az esetben a múzeumi tér maga a bolygónk volt) az Egy nap a világban című projekt. Az ötlet az Emberiség Önkifejezése nevű svéd nonprofit alapítványtól származik, amely a globalizáció kreatív értelmezését igyekszik elősegíteni, főként a fotóművészet és az írott szövegek segítségével. Kuratóriumában található például Ingvar Carlsson korábbi svéd miniszterelnök és Jeppe Wikström, Svédország egyik legnépszerűbb fotósa, a konkrét projekt kidolgozásában pedig fontos szerepet kapott Ayperi Karabuda Ecer a Rauters egyik alelnöke és a Magnum Photos Paris főszerkesztője. A szervezők egy végtelenül egyszerű kéréssel fordulta a „föld lakosaihoz”. Arra kérték a világ különböző részén élőket, hogy örökítsék meg, mi történik velük vagy a környezetükben május 15-én. A felhívásra több mint 165 országból mintegy 100 000, amatőrök és profik által készített fénykép érkezett be (a beküldők 52%-a nő volt), amely egyedülálló módon dokumentálja, hogyan töltöttük el ezt a napot ezen a kies bolygón, mi az, amit fontosnak gondoltunk megörökíteni, és mindehhez milyen módon használtuk fel fényképezőinket és digitális képrögzítésre is alkalmas egyéb masináinkat, egyáltalán, milyen a viszonyunk a képekhez és a képrögzítéshez 2012-ben.
“Egy üzenetet akarunk küldeni a jövőbe, meg szeretnénk mutatni az utánunk jövőknek ezt a hatalmas, strukturált puzzle-t. Így képesek lesznek betekinteni az életünkbe" – nyilatkozta Ecer.
Az összes beküldött kép a fotósok profiljával együtt kereshető formában és tematikus egységekben felkerült az aday.org honlapra. Emellett a képekből többféle válogatás is készült. Ezer képet választottak ki a projekt katalógusába. Negyvenötből pedig október 8-án egy globális kiállítás készült, amely 22 ország 8573 digitális képernyőjén volt látható, főként városközpontokban, vasútállomásokon, repülőtereken. Köztük a New York-i Times Square ikonikus kivetítőjén vagy Las Vegasban a világ legnagyobb mozgóképes kereskedelmi kivetítőjén. Az összehangolt vetítés a projektben részt vevő legkeletibb városban, Sidney-ben kezdődött, majd a világ különböző pontjait érintve Las Vegasban ért véget. Eközben érintette többek között Kína, Taiwan, Brazília, Dél-Afrika, Oroszország, Spanyolország, Olaszország, Svédország, Németország, Lengyelország és az Egyesült Királyság városait. Becslések szerint 46 millióan látták ekkor a képeket.
Egy újabb képválogatásból pedig összeállították egy vándorkiállítás anyagát, amelyet jelenleg a stockholmi Kulturhuset-ben és a projekthez hasonlóan globális értelmezésekre törekvő göteborgi Világkultúra Múzeumban mutatnak be.
A beküldött képek copyright-ja a fotósoké maradt, ha valaki a képeket publikálni akarja, akkor az alapítvány segítségével a szerzőtől kell engedélyt kérnie. Az adatbázist az alapítvány kutatóintézeteknek ajánlja fel, valamint elkészíttetett egy időkapszulát, amit jelenleg még a stockholmi kiállításon mutatnak be. Ebben helyezik majd el az angol nyelvű katalógust, egy számítógépet, rajta az összes nagyfelbontású képpel és a fotópapírra kinyomtatott képeket. Az időkapszula belseje egy speciális ún. SMO654 ötvözetből áll, melyet a világ legjobb rozsdamentes acéljának tartanak. Mielőtt végleg lezárják majd a szerkezetet, oxigénmentes nem reaktív környezetet alakítanak neki, egy szelep segítségével argon gázzal töltik fel a belsejét, hogy a tárgyak minél tovább maradjanak épek.
Az időkapszulát a svédországi Falun város rézbányájában helyezik majd el, amely 2001-ben felkerült az UNESCO Világörökség listájára. Egy olyan nyilvános térben állítják fel, ahol a bányát meglátogató turisták is szemügyre vehetik a jövőnek szánt üzenetek hordozóját.
Fotók:
aday.org
World Culture Museum