©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Gyalog a Musée d'Orsay előtt


Ötven év után vasárnaptól megszűnt az autóforgalom és a tömegközlekedés a párizsi Szajna-part baloldali alsó rakpartján, több mint két kilométer hosszan. A változás a Musée d'Orsay-t is érinti. Mi a gyalogosokkal vagyunk.

Szerző: MTI - MMO | Forrás: | 2013-01-28 14:00:11

A híres párizsi balpart belvárosi szakaszát évek óta minden vasárnap lezárták reggel kilenctől este hatig az autóforgalom elöl, csak a mentők, a tűzoltók, a rendőrség és a fuvarozók haladhattak át munkaszüneti napon ezen az útszakaszon. Hétfőtől azonban megkezdődik a „belvárosi autópályaként” számon tartott szakasz teljes parkosítása. Az átalakítást követően az alsó rakparton áprilistól csak gyalogosok és kerékpárosok közlekedhetnek. És ennek előnyeit egy remek múzeum is érzékelheti majd: Musée d'Orsay

A 4,5 hektáros területen parkokat, éttermeket, művészeti és sportlétesítményeket alakít ki a fővárosi önkormányzat. A munkálatok már tavaly októberben megkezdődtek, de az útszakaszt csak most kezdik felbontani. Helyét mozgatható épületek, fogyatékos emberek számára átjárók, egészségügyi helyiségek váltják fel.

Az Alma híd elé egy öt kisebb szigetből álló mesterséges szigetcsoport kerül, amelyet jelenleg még építenek a Saint-Nazaire-i hajógyárban. A Musée d'Orsay bejáratától egy hatalmas lépcsősor vezet majd az alsó rakpartra. A lépcsősor tetejéről egy teraszon lehet megtekinteni a Szajnán rendezett előadásokat. A III. Sándor hídnál egy kulturális rendezvények befogadására alkalmas éttermet terveznek, a hidak között pedig négy hajót helyeznek el, amelyeken szórakozóhelyek és kulturális létesítmények nyílnak majd. A sétáló területen mindenhol lesznek sportolási lehetőségek is. A polgármesteri hivatal egy tömegeket vonzó közterületet tervez, amelynek programtervezésével egy külön csapatot bízott meg. Az elsősorban amatőröknek meghirdetett sport- és művészeti programok, kiállítások, fesztiválok és mezőgazdasági kísérletezések szerda és vasárnap délután ingyenesek lesznek.

A párizsi balpart alsó rakpartján eddig naponta harmincezer gépkocsi fordult meg, amely a csúcsforgalomban óránként kétezer járművet jelentett. Sokan ezért attól tartanak, hogy ennek a fő közlekedési tengelynek a megszüntetése Párizs közepén hatalmas dugókat fog okozni. Ilyen, és ehhez hasonló aggodalmai budapesti vezetőknek is vannak. Pedig nem nehéz belátni, hogyha ki lehet menni gyalog az utcára, az sokat lendít egy város hangulatán.

A Sémaphores elnevezésű kutatóintézet tanulmánya szerint párizsi lezárás miatt a körgyűrű forgalmának változása elhanyagolható lesz, a balpart felső szakaszán viszont óránként ezer gépkocsival többre kell mostantól számítani. A tanulmány szerint azonban a sebességre és az utazási időre mindennek nem lesz jelentős hatása.

Ezzel azonban nem ért egyet Párizs I. kerületének ellenzéki polgármestere. Jean-Francois Legaret szerint a Rivoli már jelenleg is túlterhelt a napi harmincezer járművel. Véleménye szerint a járdákon és a Tülériák kertjében képtelenség lesz sétálni a megnövekedő forgalom és környezetszennyezés mellett. Egy autós egyesület pedig a rakpart parkosításának leállítására petíciót indított, amelyet eddig harmincháromezren írtak alá. Szerintük Párizs autók nélkül ugyanolyan képtelenség, mint a Szajna víz nélkül.

Sajátos megközelítés. Azért egy próbát biztos megér. És ne feledjük, a várhatóan jótékony hatásokból egy nagyszerű múzeum is részesül. Mi a múzeumokkal és a lábon járó emberekkel vagyunk.

Kapcsolódó cikkek:
A világ 10 leglátogatottabb múzeuma
Óriási lehetőséget kapott a magyar képzőművészet
Brigitte Bardot, Marcel Duchamp és a zsugorított amazóniai emberfej

Cimkék:

    Muzeumok.hu Rss betöltése...