©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Egy éjszaka, amikor minden egyértelmű


Ma éjjel megnyílnak a múzeumok kapui, olyan ajtók is kitárulnak, amelyek máskor szigorúan zárva maradnak. Most a mi archívumunk is kinyílik!

Szerző: Magyar Múzeumok Online | Forrás: | 2013-06-22 10:13:08

A Múzeumok Éjszakája – az 1999-ben indult francia példa nyomán – 2003 óta jelent különleges színfoltot a hazai kulturális palettán. Az idei programkínálat gazdagságáról bővebben itt! A program azóta a legnépszerűbb múzeumi eseménnyé nőtte ki magát, miközben a múzeumok, fenntartók számára egyre nagyobb kihívás, hogy a közönség az ilyenkor tapasztalható nyitottságot az év többi napján is élvezhesse, ugyanakkor a látogatók  fokozott érdeklődése se legyen tiszavirág életű. A Magyar Múzeumok 2008-as júliusi számában jelent meg Renner Zsuzsa (akkor az Iparművészeti Múzeum főigazgatója)  írása, amely a magyar múzeumügy kezdetéről és akkori helyzetével kapcsolatban tesz fel kérdéseket Gondolatok a múzeumok dilemmájáról Szent Iván éjszakáján címmel. Vajon mennyire és mennyiben másként aktuálisak öt év elteltével az itt megfogalmazott problémák?

 

A Múzeumok Éjszakája olyan pillanata a múzeumi működésnek, amikor a mai muzeológia nagy kérdései – ha csak egy éjszakára is – egyértelműen eldőlnek. A szórakozást, élményt és/vagy minőségi fogyasztást, információt kereső látogatók szabadon jöhetnek, mehetnek, maradhatnak akár egész éjszakára is, ha felkelti érdeklődésüket a programkínálat és/vagy a hely szelleme, vagy továbbmennek, ha ingerküszöbük folyamatos szinten tartására alkalmasabbnak látszik a szemezgetés innen-onnan, más programok megtekintése. A részt vevő intézményekben ezen az éjszakán közösségi terek jönnek létre, melyek bekapcsolódnak a múzeumi helyszínek eleven hálózatába, egyenként és együttesen, pedig a hullámzó-pezsgő város kínálta látványosságok sorába.

Vajon miért oldódnak ezek a félelmek a Múzeumok Éjszakáján, és miért jellemzőek még mindig az év többi 364 napján? Miért, hogy Szent Iván varázslatos és veszélyes éjszakáján kacérkodunk mindezzel, majd – mintegy felébredve a szentivánéji álomból – feledjük vagy kijózanodva, éber ésszel felülírjuk kalandjait. A Múzeumok Éjszakáján teret engedünk ugyan a kommerciális igényeknek, de az alkalom egyszeriségével, különlegességével, „törvényen kívüliségével” hangsúlyozzuk, hogy ez a kivétel is inkább a régi szabályt hivatott erősíteni, miszerint a múzeum álom-tér ugyan, de nem szentivánéji értelemben. A szentivánéji kalandban múzeumi dilemmáinkat látjuk megtestesülni.

A klasszikus múzeum ily módon a kollektív emlékezet színtere és fenntartója; minden törekvésével a közös emlékezet, a hagyomány életben tartását, átadását szolgálja. A szórakoztatóipar ezzel szemben, a válaszok keresése helyett, átmeneti felejtést kínál a mai kor kínzó kérdéseire. Míg a múzeumi élmény, mivel a befogadó részéről felkészültséget és elmélyültséget kíván, nyilvánvalóan kevesek kiváltsága, még akkor is, ha elvileg mindenki előtt nyitva áll a lehetősége, utóbbi valóban mindenki számára hozzáférhető, hiszen befogadói oldalon semmiféle követelményt nem támaszt, elérhetősége legfeljebb pénztárca kérdése. A klasszikus múzeum által képviselt elitkultúra és a mai tömegkultúra nyilvánvaló ellentétben áll egymással, ezért érthető a múzeumok félelme, hogy a média által uralt szórakoztatóipar és tömegkultúra martalékává – ebben az értelemben mindegy, hogy részévé vagy áldozatává – válnak.

A társadalmi hasznosság ma a múzeumok legitimációjának fontos kritériuma. A múzeumokat a társadalom tartja fenn, azért, mert örökségmegőrző és feltáró tevékenységüket a maga számára hasznosnak ítéli. Nyilván addig és olyan mértékben áldoz anyagiakat ezen közintézmények fenntartására, amíg és amilyen mértékben úgy látja, hogy az társadalmi szinten hasznosul. A múzeumok társadalmi hasznosságának mindenkor alapvető, de nem kizárólagos része a múzeumi alaptevékenységek körébe tartozó gyűjtési és megőrzési feladatok ellátása, amelyek ugyanazok vagy hasonlóak, mint a klasszikus múzeumok esetében. Miközben tehát a múzeum továbbra is „Noé bárkája”, az is nyilvánvaló, hogy a szerzett, őrzött és kutatott gyűjteményeknek a mai kor társadalmi követelményei szerint kell hasznosulniuk. Egyszerre kell tudományosan megalapozottnak és népszerűnek lennie, hogy szakmaisága minden eszközével igyekezzen közönségéhez közel kerülni.

A globalizált szórakoztató iparba integrálódó megamúzeum azért sem valódi alternatíva – és nem is valódi veszély – a múzeumok számára, mert számuk túlzott szaporodásának a finanszírozás lehetőségei is korlátot szabnak. Úgy vélem, hogy a helyi kulturális kötődés vagy a kultúra egy speciális szegmensének képviselete, illetve a fenntarthatóság szempontjai együttesen fogják kirajzolni azoknak a múzeumoknak a körét, amelyek elsődleges feladatuknak tekintik az örökség őrzését a kisebb vagy nagyobb közösséghez való kötődés reprezentálását.

Meggyőződésem, hogy ezek a múzeumok – akár kisebb, helyi múzeumokról, akár nagyobb intézményekről legyen szó – a változó múzeumi világban is megőrzik önállóságukat, mert saját gyűjteményi sajátosságaikra építenek, s támogatókként nem a globális médiavilágban, hanem a helyi értékek fenntartásában érdekeltekre építenek. A múzeumok értékőrzésre alapozott közösségteremtő funkciója újrafogalmazódik: a múzeumi álomtér széttöredezik, de a cserépdarabok újabb lomképekké rendeződnek össze. Az identitásukat biztosan megfogalmazni tudó múzeumoknak, úgy vélem, nincs okuk félni a szórakoztató ipar és a tömegkultúra beszippantó hatásától. A múzeumok Szent Iván éjszakáján sem cserélik fel álomtereiket tömeg-kulturális színterekre. Ilyenkor, a tömegkultúra eszközeit alkalmazva, hagyományos közönségük mellett becsalogatják a szórakozni vágyókat is.

A tömegkultúra felszívó erejétől való félelem részben abból fakadhat, hogy a múzeumok sem biztosak többé az általuk képviselt értékek erejében. Másrészt talán abból is, hogy Nyugaton az elit- és a tömegkultúra színterei hagyományosan meglehetősen jól elkülönültek egymástól, csakúgy, mint a szent és a profán szféra terei, melyeket éles határvonal választ el egymástól, mióta Jézus kiűzte a templomból a kufárokat. A Kelet megengedőbb, ott a határvonalak egyik tekintetben sem ilyen élesek. Az ázsiai szentélykörzetek számos átmeneti teret kínálnak a szent és a profán között; a zarándok fokozatosan halad az ábrázolásokon keresztül vizuálisan és a vásári forgatagban fizikailag jelenlévő világi nyüzsgés felől a szentély minden sallangtól megfosztott, sötét és egyszerű tere felé. Hasonlóképpen, a magas kultúra reprezentációjának terei sokkal inkább magukba engedik a mindennapi élet megnyilvánulásait, s ezzel megőrzésük, megerősítésük és megújításuk szélesebb társadalmi bázison nyugszik.

Ne féljünk tehát a tömegkultúra hatásától, inkább keressük a kapcsolatot azokkal, akik a szórakozás igényével keresik fel a múzeumot. Tekintsük őket szövetségesünknek, bázisunknak, múzeumi álomtereink potenciális álmodójának. Higgyünk abban, hogy a szentivánéji álom tovább álmodható a hétköznapokban, s hogy ez az álom a múzeumok jövőjének valóságává fordítható."

Fotó: Muzej.hu

Kapcsolódó cikkek:
Haláltánc és underground
A múlt, a jelen és a jövő egy térben
Múzeumok Éjszakája 350 helyszínen

Cimkék:
Múzeumok éjszakája

    Muzeumok.hu Rss betöltése...