Sikerek és tanulságok a Múzeumok Őszi Fesztiválján
2. RÉSZ
A cikksorozat következő részében a Múzeumok Őszi Fesztiválja rendezvény témaköreinek és közönségprogramjainak értékelését olvashatják.
Nagy Magdolna |
2014-05-21 08:00 |
A hatféle közönségprogram közül három témakört („Pincétől a padlásig”, „A Nagy Rajzolás”, „Múzeumok délidőben”) a korábbi évek sikerprogramjai közül választottunk, hármat pedig újonnan vezettünk be („16+ Diákok buli előtt”, „Tárgydoktor rendel!”, „Sétálj, gyalogolj, bringázz és fedezd fel”). Az újdonságok közül a legtöbb látogatót a fiataloknak szervezett „16+” témakör hozta.
Meglepték a múzeumokat a középiskolások
A Múzeumok Őszi Fesztiválja egyik kiemelt célcsoportja, a középiskolás korosztály számára mindössze 47 múzeum szervezett „16+ Diákok buli előtt” programot. Ez a szám a többi témakörhöz viszonyítva alacsony – sok múzeum óvatos volt, és nem merte vállalni ennek a korosztálynak a megszólítását. Az óvatosságra rácáfoltak a látogatottsági eredmények: a témakör 6565 látogatójával éppen lecsúszott a dobogóról és a 4. leglátogatottabb programtípus lett. A középiskolás korosztály megszólítása az egyik legnehezebb feladat a múzeumok számára, ezért érdekes megvizsgálni, hogy vajon mivel lehetett a tiniket ilyen szép számmal mozgósítani.
Magas látogatószámot többféleképpen lehetett elérni. A fiatalok többsége keresi önmagát, hiányzik sokuknál az olyan tevékenység, amelyben kiteljesedhetnek, ugyanakkor szívesen megmutatják másoknak, hogy mire képesek. Több múzeum ezt felismerve lehetőséget ajánlott számukra, hogy kreativitásukat, vagy éppen tudásukat a nagyközönségnek bemutathassák. Néhányan pályázatot írtak ki a középiskolásoknak, és színvonalas alkotásaikat kiállítás, előadás vagy bemutató formájában tették közzé. Voltak, akik képességeiket különféle programok szereplőiként mutathatták meg, mások a szervezésben jeleskedhettek.
A siker másik útja az volt, amikor a múzeumok már a program előkészítésekor felvették a kapcsolatot a középiskolákkal, és a tanárral közösen dolgozták fel a diákokat leginkább érdeklő témákat.
A program bebizonyította, hogy a középiskolás korosztályt is el lehet múzeumba csábítani, csak meg kell találni az őket érdeklő témát.
A nyugdíjasok délben nem a kultúrára éhesek
Felemás fogadtatása volt a Múzeumok Őszi Fesztiválja másik kiemelt célcsoportja, a nyugdíjasok számára dedikált „Múzeumok délidőben” témakörnek. A napközbeni időpont miatt számukra leginkább ajánlott rendezvénytípushoz szép számmal csatlakoztak a múzeumok (70), ennek ellenére mindössze 4476 látogatót sikerült megnyerniük. Egy programon átlagosan 64 fő jelent meg, ezzel ez a tematika lett a legalacsonyabb átlag-látogatószámot eredményező közönségprogram. Bebizonyosodott, hogy a napközben szervezett programra nagyon nehéz tömegesen egyéni látogatókat vonzani. Azok a múzeumok számoltak be sikerről, amelyek nyugdíjasklubokkal, vagy más, idősekkel kapcsolatban álló szervezetekkel előzetesen közvetlenül vették fel a kapcsolatot, és a csoportoknak konkrét programokat ajánlottak.
A témakörnek a közelben lakó nyugdíjasokon kívül volt még egy másik célcsoportja: a múzeumok környékén dolgozók. Az ő esetükben is azok a múzeumok számoltak be „céges” látogatókról, amelyek a programot előre egyeztették és szervezték meg az adott céggel, önkormányzati hivatallal stb.
A Nagy Rajzolás – amelyre London is felfigyelt
A magyar múzeumok először 2009-ben csatlakoztak a Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében a nemzetközi kampányhoz, amelynek középpontjába 2013-ban a „Draw tomorrow!” azaz „Rajzold meg a holnapot!” témakör állt. A program fő támogatója, az ICO Zrt. írószercsomagjainak köszönhetően a MOKK biztosítani tudta mind a nyereményeket, mind a helyszínen használatos rajzeszközöket a múzeumok számára. Minden adott volt tehát a program sikeréhez, ennek ellenére a 170 részt vevő múzeum közül csak 69 szervezett „Nagy Rajzolás” programot. A témakörhöz csatlakozó intézményeknek nem is kellett csalódniuk: 9102 látogatóval ez volt a második legnépszerűbb közönségprogram. Érdemes felfigyelni azonban arra a jelenségre, hogy míg a korábbi években ez egyértelműen családi program volt, 2013-ban az egyénileg (nem csoportosan) érkező látogatók száma több helyszínen elmaradt a várakozásoktól. Azok a múzeumok számoltak be kiemelkedő látogatószámról, amelyek előre egyeztették a programot az iskolával vagy az óvodával. Sok helyen működött az a taktika, hogy a múzeum munkatársai előre felkeresték az iskolák rajztanárait, és bevonták őket a szervezésbe. Rajzverseny meghirdetését mindenhol siker koronázta. Voltak múzeumok, amelyek rekordkísérletet hirdettek, ami szintén meghozta a kívánt eredményt. Több program esetében a múzeumok kiléptek a múzeum falai közül, és az utcán inspirálták a látogatókat alkotásra, vagy az elkészült művekből készítettek szabadtéri kiállítást. Mindkét változat nagy népszerűségnek örvendett. A legnagyobb sikert a Tiszazugi Földrajzi Múzeum „Kapcsolódások” programja aratta, amely a közösségépítés magasiskoláját valósította meg: a környező települések intézményeit hívta közös puzzle-készítésre, amelyen minden résztvevő bemutathatta, mit jelent számára Tiszazug. A program elnyerte a „Nagy Rajzolás” eseményt szervező „Kampány a Rajzolásért” (The Campaign for Drawing) londoni szervezet díját.
Értékek felfedezése falakon kívül is siker
A múzeumok visszajelzése szerint a „Sétálj, gyalogolj, bringázz és fedezd fel – Kulturális tereink másként” témakör volt az év pozitív meglepetése a látogatói fogadtatást illetően. A program speciális jellege miatt sok múzeum korlátozta a programra jelentkezők számát, és előzetes regisztrációhoz kötötte a részvételt, ezért ennél a programnál a látogatószámból nem lehet kiolvasni a valós igényt. Voltak múzeumok, ahol a siker kulcsa az egyedi közlekedési eszközökben (italbringa, lovaskocsi) rejlett, míg mások a túravezető személyével (prominens személy, pl. elismert művész vagy neves szakember) tették vonzóvá a programot. Olyan múzeum is akadt, amely egy jeles naphoz csatlakozva mozgósította a környező iskolákat. Több múzeumban a túljelentkezés miatt plusz-programidőpontokat kellett beiktatni, és azok létszáma is mind betelt. Néhány iskola az Őszi Fesztivál keretein túllépve beépítette a helyi tanrendbe a programot, ezzel rendszeresítve a kulturális városfelfedezést. A jó program mellett azonban maga a részvétel regisztrációhoz kapcsolása (vagyis a csak itt és most, és csak akkor ha…) is hozhatott nagyobb érdeklődést a múzeumnak.
Kevés „rendelő” szűk kapacitással
A „Tárgydoktor rendel” tematikát ajánlották a legkevesebben: csak 37 múzeum vállalta, pedig az átlag látogatószámot tekintve (70 fő/ program) a témakör az alsó középmezőnyben szerepelt. Ennél a témakörnél is csalóka az átlag látogatószámot vizsgálni, hiszen sok helyszínen regisztrációhoz kötötték a jelenlétet, és hamar beteltek a helyek. Számos esetben pozitív volt a látogatói fogadtatás, de akadtak olyan múzeumok is, amelyek programján nem jelent meg látogató. A „Tárgydoktor rendel!” nem tipikus közönségprogram, egy szűkebb réteget érdekelt, illetve a személyes tanácsadás miatt a restaurátorok részéről időigényes tevékenység volt. A magas látogatószámot elérő múzeumok visszajelzései alapján a program varázsa épp ez a személyes, kitüntetett figyelem volt.
Győzött a kíváncsiság: a titkok felfedezése a legnagyobb vonzerő
A „Csak itt, csak most – Pincétől a padlásig” program évek óta közönségsiker. A látogatókat érdeklik a kulisszatitkok, vonzó számukra a színfalak mögé betekinteni. Amelyik múzeum felvette a programkínálatába, biztos látogatókra számíthatott. Ez a programtípus vonzotta a legnagyobb közönséget mind abszolút értékben (15 094 fő), mind az egy programra eső átlag látogatószámot (141) illetően.
A témakörök sikeres programjairól további részletek a MOKK honlapján olvashatók.
A cikksorozat negyedik része a 2014-es Múzeumok Őszi Fesztiválját érinti majd.