Ipari háttér és jóvátétel - Magyar hajógyártás 1946-1956
ELÓADÁS
Tudományos ismeretterjesztő előadássorozat indul szerdánként a Műszaki Tanulmánytárban, az első alkalom 2017. január 18-án lesz 11 órától.
Magyar Múzeumok Online |
2017-01-14 08:07 |
Idén januártól szerda délelőttönként, 11 órai kezdettel tudományos ismeretterjesztő előadásokat szervez a Műszaki Tanulmánytár. A képekkel illusztrált előadások olyan érdekes témákat dolgoznak fel, mint az első géppel hajtott gépkocsi története, az első világháborúban bevetett páncélvonatok, vagy a ZEPPELIN léghajó.
A január 18-i programon a magyar hajógyártás 1946-1956 közötti korszakát mutatják be, áttekintést adva a II. világháború utáni magyar hajógyártás újjáépítéséről, a hazai gyáripar és hajózás helyzetéről. Szóba kerülnek azok a háború előtti események, melyek később jelentősen befolyásolták a jóvátételi elosztást és az itthoni hajógyártás lehetőségeit. Az előadás az Óbudai Hajógyár, az újpest-angyalföldi Ganz hajógyárak és a Csepeli Szabadkikötő sorsán keresztül nyújt betekintést az 1946 és 1956 közötti időszak eseményeibe.
Előadó: Tinku Balázs, a Közlekedési Múzeum hajózási muzeológusa
A programon múzeumi belépővel lehet részt venni. Kérjük, részvételi szándékát legkésőbb január 17-én délután 15.00 óráig jelezze az alábbi e-mail címen: csaba.domonkos@mmkm.hu!

Ural. A világháborús sérülése miatt Újpesten nagyjavítás alatt álló Kolozsvár Duna-tengerjáró motorhajót a szovjetek 1945-ben lefoglalták és javítását befejezve Ural néven jóvátételként birtokba vették. A fénykép a csepeli kikötőben készült valószínűleg 1946-ban.

A Makszim Gorkij-típusú Alekszej Tolsztoj lapátkerekes gőzhajó 1952-ben épült az Óbudai Hajógyárban. Szolgálatba állítása után a Dnyeperen üzemelt.
Fotók: Közlekedési Múzeum Adattára