LUDWIG STÚDIÓ,
avagy egy multifunkcionális tér születése
Egy rövid sajtótájékoztató keretében - a Szabolcsi Bence Zeneiskola növendékeinek lágy aláfestésével - 2010. október 9-én délelőtt hosszú átalakítás után felavatták a Ludwig Múzeum második emeletén a könyvtárat és a megújult kreatív gyermekfoglalkoztatót, melyet egyszerűen csak Ludwig Stúdiónak kereszteltek.
Türk Timea |
2010-10-26 23:00 |
A közel 15 ezer kötetes könyvtár korábban is komoly szakirodalom-kínálatot jelentett a modern művészetek iránt érdeklődőknek, a meglévő gyerekfoglalkoztatóban pedig eddig is remek múzeumpedagógiai foglalkozások zajlottak, de a most átadott új helyiségek kétszer akkora területen, teljesen új és tágasabb, barátságosabb környezetben fogadják a tanulni-olvasni vágyókat, a családi és iskolai foglalkozásokra, workshopokra érkezőket. Az épületkezelő Trigánittal kötött szerződésben szerepelt az a tétel, hogy öt év épülethasználat után megoldást keresnek az időközben felmerült problémákra mind a Művészetek Palotájában, mind pedig a Ludwig Múzeumban. Közel egyévnyi előkészület után a Gergely László belsőépítésszel és Greguss Józseffel, a Trigánitban a MŰPÁ-ért felelős főmérnökkel folytatott beszélgetések, ötletelések és tervek alapján háromhavi munkával született meg egy olyan tér, amelyet a ludwigosok igényei szerint építettek át. A közönségbarát jelző kimondatlanul is érezhető a megújítás mögött.
Könyvtár és gyermekfoglalkoztató egy térben? Vagy mégsem?
Egy ügyes válaszfalnak köszönhetően tökéletes a hangszigetelés, a falakba beépített, nagyon komoly technika - a fényt, a szellőzést, a hangzást 1-1 területre vonatkoztatva is szabályozni képesek - lehetővé teszi, hogy az elválasztott terek önálló életet éljenek: akár könyvtárként, akár 80 főt befogadó tárgyalóként vagy moziként, egy kisebb térben fotóelőhívásra szolgáló sötétkamraként, vagy éppen kreatív gyerekfoglalkoztatóként. A már beépített és a még tervezett tárolószekrények pedig minden kézműves "lomot" készek elnyelni. Hemrik László, a múzeumpedagógusok osztályvezetője tájékoztatott róla, hogy a Határátlépések című múzeumpedagógiai konferencián (2010. november 9.) a szakma képviselőinek is bemutatják a stúdiót, hangsúlyozta továbbá, hogy nyitottak az új térben kialakított közös munkára, amelyben a hétköznapokon az időszaki és a gyűjteményi kiállításokhoz kapcsolódó, tematikus múzeumpedagógiai foglalkozások, hétvégeken pedig a családi programok kapnak majd helyet - a konferencia napján a Martin Munkácsi-kiállítással összefüggésben.
Egy sikeres program zárása az új indítása
A szombati stúdiónyitás egyben összefoglalása és lezárása is volt a nagyon sikeresTÁMOP 3.2.8/B-08/ pályázatnak, amelyet az NFÜ ítélt meg a Ludwig Múzeumnak a családi napok és programok támogatására. Barabássy Orsolya múzeumpedagógusnak, a pályázat szakmai felelősének beszámolója számokba fojtva: 2009 szeptemberétől 2010 júliusáig 86 múzeumpedagógiai foglalkozáson közel 2700 fő vett részt, erre valamivel több, mint 6 millió Ft támogatást nyertek. Az osztállyal közösen kidolgozott csomagban a közoktatás hatékonyságát és az egész életen át tartó tanulást támogatandó, ingyenes múzeumi órák és szünidei foglalkozások, illetve hétvégi programok szerepeltek. A lebonyolításhoz külsős munkatársakat is bevontak, többek között az infomediátorokat (olyan külsősök, akik pénzt kapnak egész napos tevékenységükért, és akik információkkal segítik a látogatókat, mintegy ingyenes tárlatvezetést tartva). Aki valaha is pályázott már, tudja, hogy a pályázó komoly vállalásokat (előadás-, foglalkozás- és résztvevőszám) tesz a támogatás elérése érdekében. Jelen esetben minden várakozást felülmúlt a szabadegyetemi előadás-sorozat, amelyet eredetileg érettségizőknek kínáltak, minimum 20 fő részvételével, majd ez a létszám szépen az ötszörösére is dagadt alkalmanként. Ugyanez jellemezte a családi programokat is, ahol mindhárom kiállítótérhez kapcsolódtak foglalkozások, bábelőadások. A vállalt programcsomagba bekerültek a - sikeresen lebonyolított - fogyatékkal élők (főleg a vakok) számára tartott speciális múzeumi foglalkozások is. A pályázat során kidolgozott programokat az elkövetkezendő öt évben kötelesek fenntartani, de már nem ingyenesen.
Olvasd el!
Varázslat a Néprajzi Múzeumban
Palotából látogatóbarát múzeum
Turisztikai attrakciófejlesztés
Múzeumi tartalommal és kvalitásos szakembergárdával