Milyen egy jó múzeumi füzet?
	Palkó kertje 
	Ma már nemcsak a Szépművészeti Múzeumban, hanem az ország bármely más közgyűjteményében is elképzelhetetlen kiállítás múzeumpedagógiai kiadványok vagy családi füzetek nélkül. Most feltárul a titok: hogyan készül el egy ilyen kötet?!
	
	
		
			
				| László Zsófia | 
				2010-08-17 19:43 | 
			
		
	 
	
	
		
		
Hogyan érdemes hozzáfogni? Mire érdemes  figyelni a tervezés során? Milyen szempontokat kell figyelembe venni a  szöveg megírásakor? És egyáltalán: milyen a jó múzeumpedagógiai  kiadvány?  A válaszok sokfélék, ahány kiállítás, ahány kiadvány, annyi  megközelítési mód. Biztos recept nincs, mégis talán hasznosak lehetnek  azok a tapasztalatok, amelyeket 2002 óta számos kiadvány készítése  közben a Szépművészeti Múzeumban szereztünk.
 A kubizmus és a közönség
 Példaként kedvencemet, a 2007 végén megrendezett Picasso, Klee, Kandinszkij című  kiállítás családi füzetét használom. A kiadványoknak csak arra a  csoportjára (nálunk számszerűen mindenképp a legnagyobbra) fókuszálok,  amelyek időszaki kiállításokhoz készülnek.
 A múzeumpedagógiai kiadványok célja az, hogy az adott kiállítást a maguk  sajátos eszközével tegyék befogadhatóbbá a látogatók egy meghatározott  csoportja számára. Az első és legfontosabb lépés a kiállított anyaggal  és a kiállítás koncepciójával való alapos ismerkedés (miért épp ezek a  művek, milyen lesz az installáció, a katalógus?). Nagyon hasznos lehet a  kurátorral és a kiállítást szervező személyekkel folytatott  beszélgetés. Ideális esetben ez már jó kiindulópont. Persze az sem  spórolható meg, hogy legalább részben átnézzük a kiállított anyaghoz  kapcsolódó szakirodalmat. Ez nagyon veszélyes pont, itt csábít  leginkább, hogy elvesszünk a sokféle érdekes részletben. Ezért van  szükség arra, hogy pontosan megfogalmazzuk, mi az, ami igazán fontos,  mit szeretnénk megértetni a gyerekekkel a füzet által. Nem érdemes túl  sokat markolni, egy-két jól körvonalazott cél elég lehet. A családi  füzet nem akarhatja az egész kiállítást minden aspektusával együtt  bemutatni, csak egy-egy releváns és érdekes (a korosztályt érdeklő)  nézőpontot nyújtani.
 Visszatérve a példához, a kiállítás, amelyhez a kiadvány készült, a  klasszikus modern irányzatokat, elsősorban a "vadakat" és a kubizmust  mutatta be. Nagy nevekkel, fontos, a kubizmus lényegéhez igazán közel  vivő, magyar közönség számára kuriózumnak számító művekkel. Gyerekeknek  viszont annál nehezebb téma. Ennek ellenére a füzetet kisgyerekes  családoknak terveztem, mert sokszor tapasztaltam, hogy a modern művekkel  kapcsolatban (maguk a felnőttek is bizonytalanabbak) igazán nagy a  tanácstalanság, hogy lekötheti-e a kisebbeket is.
 Mit kezdjek Paul Klee műveivel?
 A kiállított művek egy svájci magángyűjteményből származtak, ezért a  katalógus komoly figyelmet szentelt a gyűjtő házaspár személyiségének és  a gyűjtés történetének. Az installáció is ezt az intim légkört kívánta  megteremteni, kicsi, polgári szobabelsőket idéző terekkel és a  megszokottnál kissé alacsonyabbra akasztott képekkel.
 A családi füzet koncepciója is a gyűjtésre helyezte a hangsúlyt: Mi  tetszik és mi nem? Milyen képeket vennék és mennyit? Hogyan helyezném el  otthon a szobám falán? Milyen keretet választanék a képekhez? Csupa  banális és mindenki számára érthető kérdés, amelyből remek játék  kerekedett - gyereknek, felnőttnek egyaránt. Közben feladatokba rejtve,  kevéssé verbalizálva, inkább vizuális információként megjelentek a  stílusirányzatok legfontosabb jellemzői is. Egyetlen kérdés várt még  megoldásra, mit kezdjek a kiállításon belül is külön egységet alkotó,  számomra különösen fontos Paul Klee-művekkel.
 
A legnehezebb mégis a füzet formába öntése volt: a lapokat hajtogatva 3  kis szobasarok alakult ki az oldalakból, ezeket dekorálták a gyerekek a  perforált mellékletből az általuk válogatott és "keretezett" képekkel,  mintegy saját magánygyűjteményt létrehozva ezzel. A rendhagyó megoldás  miatt elengedhetetlen volt egy pontos makett készítése, de ez akkor is  hasznos lehet, ha csak egy irkafűzött füzetben szeretnénk pontosan  látni, melyik oldalra mi kerül.
 Amin tilos spórolni: a látvány
 Turny Zoltán grafikus segített abban, hogy a fenti ötletből  megvalósítható kiadvány legyen. Több közös munka tapasztalata, hogy a  grafikus rengeteget tehet hozzá a végeredményhez, hiszen itt az  információkat elsősorban nem verbálisan, hanem vizuálisan szeretnénk  közölni. Nagy a csábítás, hogy látványos, öncélú megoldások szülessenek.  Csak olyasmit érdemes használni, ami a dolog pedagógiai célja  szempontjából indokolt.
 Képekre írt történet
 Míg a grafikus és a nyomda azt próbálgatta, hány grammos papírból  hajtogathatók még a lapok, én a legkisebbek kedvéért mesét írtam a  Klee-képek alapján. A történet a képek primer látványából indult ki, de  figyelembe vette Klee művészi törekvéseit és a művek címét is. A Palkó kertje című mesét családi napokon a képek előtt felolvastuk a gyerekeknek, és a  felnőttektől is sok pozitív visszajelzést kaptunk. Mindez azért fontos,  mert a Szépművészeti Múzeumban készülő családi füzetek többsége nem  koncepcionális, hanem gyakorlati okokból otthoni használatra szánt, így  nagyon keveset tudunk arról, hogy a családok mennyire tartják  hasznosnak: csak megveszik, vagy használják is őket. Az otthoni  használat pozitívuma, hogy a múzeumi élményt kiterjeszti a múzeumon  kívülre, a múzeumlátogatás utánra is, hogy a visszaemlékezés és  felidézés révén még maradandóbbá tegye azt.
 De még ennél is mehetünk tovább. A jó családi füzet minta arra, hogyan  érdemes a műalkotásokhoz közelíteni. Megmutatja, hogyan célszerű  válogatni, milyen kérdések felvetése segít abban, hogy közelebb  kerüljünk a művekhez. Így a múzeumpedagógiai kiadványok legfőbb célja,  hogy példájuk alapján a látogatók egy másik kiállításban segítség nélkül  is tudjanak majd mit kezdeni az ott látható alkotásokkal.