Digitális forradalom vidéken
KONFERENCIA
Múzeumok az online világban − Regionális múzeumpedagógiai szakmai találkozó volt Tiszavasváriban.
Magyar Múzeumok Online |
2013-11-30 17:55 |
A 2013. november 28-i tiszavasvári Regionális múzeumpedagógiai szakmai találkozó kiváló példa arra, hogy számos múzeum már felkészült a digitális nemzedék kiszolgálására. Egyre több azon muzeális intézmények száma, amelyek nem csak papír alapon képzelik el a tudásátadást és a kommunikációt, de a digitalizálás és az online megoldások is fontos szerepet kapnak munkájukban. Különösen figyelemre méltó, hogy ez a mostani regionális rendezvény az ország azon területén zajlik, amely kiemelten fontosnak számít az európai uniós pályázatok tekintetében.
A találkozó résztvevői többek között megtudhatták, mitől sikeres a múzeumpedagógia és az online kommunikáció a budapesti Petőfi Irodalmi Múzeumban, hogyan zajlik a digitális „forradalom” a találkozónak otthont adó Vasvári Pál Múzeumban, miként lehet egy falusi közgyűjteményt digitalizálni, milyen egy játékszoftver múzeumi alkalmazása. A rendezvény teljes programja itt olvasható.
A találkozó a magyar múzeumi élet egyik legnagyobb európai uniós pályázatának, az öt éven át tartó Múzeumok Mindenkinek Program, – Múzeumok oktatási és képzési szerepének erősítése – Központi módszertani fejlesztés (TÁMOP-3.2.8/A-08-2008-0002) keretében valósult meg, megyei múzeumi koordinátorok szervezésében.
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Képzési Központjához (MOKK) tartozó országos múzeumi koordinátori hálózat feladata többek között a Múzeumok Mindenkinek Program céljainak támogatása, megvalósítása, a korszerű múzeumi szemlélet széleskörű elterjesztése, olyan szakmai rendezvények szervezése, ahol a múzeumok megismerhetik egymás jó gyakorlatát, amely egyúttal a közös gondolkodás és a párbeszéd fóruma is. A koordinátor egyben „kapocs” a múzeumok és az oktatási intézmények között is.
A múzeumi koordinátorok aktivitását jól mutatja, hogy a projekt öt éve alatt eddig 538 szakmai rendezvényt szerveztek országszerte, melyek célja nem csak a szakmai kapcsolatok megerősítése, hanem a múzeumokban folyó munka megismertetése is volt. A célok között szerepelt, hogy a médiában rejlő eszközöket ugyancsak kiaknázzák a bővülő, megújuló múzeumi oktatás széles körben történő megismertetésére, eljuttassák az információkat a közoktatási intézmények számára.
A múzeumok és közoktatási intézmények kapcsolatának erősítését szolgálja a MOKK honlapján az a korszerű felület, a Múzeumi a’ la carte, amely országos körképet és keresési lehetőséget nyújt a múzeumok kiállításairól és múzeumpedagógiai ajánlatairól az odalátogató pedagógusok, érdeklődők számára. A múzeumok digitális önrendelkezésének kiváló példája, hogy a Múzeumi a’la carte adatait minden, az adatbázisban szereplő múzeum, (231 intézmény), maga töltheti fel és frissítheti. A szakmai találkozón ennek a felületnek a legújabb funkciója, az iskolai közösségi szolgálat kereshetősége (múzeumok is fogadhatnak középiskolásokat) is bemutatásra került.
Káldy Mária, a Múzeumi Oktatási és Képzési Központ igazgatója a találkozón elmondta, hogy a MOKK országos múzeumi koordinátori hálózatának kiemelt szerepe van abban, hogy hálózatszerű kapcsolat jött létre és működik a pedagógusok és múzeumi szakemberek között.
Az iskolák felől érkező igények újszerű múzeumpedagógiai programok kifejlesztését indukálták a múzeumokban, amely módszertani megújulást és új megközelítési szempontokat eredményezett, hosszú távú hatása rendkívül kedvező az élethosszig tartó, és az élet minden területére kiterjedő tanulás folyamatában.
Fotó: MGNSW Digitising Collections workshop, powerhousemuseum.com