Restaurátorok Lengyelországban

BESZÁMOLÓ

Október 28. és 31. között rendezték meg az ICOM-CC Farestaurátorok Nemzetközi Konferenciáját Varsóban.

Papp Kinga Enikő 2013-12-23 08:27
Cikk küldése e-mail:

A különböző helyszíneken, évente megrendezésre kerülő konferencia ezúttal címében is hangsúlyozta, hogy a szakma célja a 21. század elvárásainak megfelelő fakutatási és konzerválási módszerek feltérképezése. A Varsói Nemzeti Múzeumban, a Varsói Képzőművészeti Egyetem közreműködésével lebonyolított szakmai fórum témáinak középpontjában ebben az évben a tudományos kutatás és vizsgálódás eredményei, lehetőségei és a szakmában betöltött szerepei álltak. A három nap alatt összesen mintegy 40 előadó kapott lehetőséget előadás tartására, és 15 tablón tekinthettünk meg restaurálási folyamatokat.

 

 

Az előadók nemzetközi mezőnyében Magyarországot Kovács Petronella (DLA), a Magyar Nemzeti Múzeum restaurátora és a Magyar Képzőművészeti Egyetem Iparművészeti szakirány-vezetője képviselte. A kutató előadásának témája a Magyar Iparművészeti Múzeum tulajdonában lévő festett Damaszkuszi szoba fapaneljeinek festékréteg-kutatása, illetve a kapcsolódó vizsgálatainak eredményei voltak.

 

 

A konferenciára különböző országokból érkező szakemberek tudományos és gyakorlati eszmecseréi számos érdekes vizsgálati és restaurálási lehetőségre hívták fel a figyelmet. Több előadó is hangsúlyozta ugyanakkor a szakmák és diszciplínák közötti további diskurzus fontosságát. Erre építve többen azt is kijelentették, hogy a fatudományok esetében kizárólag a muzeológusokkal és a természettudományos szakemberekkel közösen végzett munka hozhat igazán jó eredményeket.

 

A konferencia szüneteiben lehetőség nyílt egy 3D digitális mikroszkóp kipróbálására és egy szakember segítségével értelmezhettük az azzal végrehajtott vizsgálatokat. A Hirox-mikroszkóp egyik innovatív funkciója egy 360 fokos fordulatra képes prizmarendszer, amely lehetővé teszi a mozgó objektumok 3 dimenziós elhelyezkedésének leképezését. Ez a technikai újítás jelentősen lecsökkenti a térbeli képalkotáshoz szükséges munkafolyamatok számát és nehézségét.

 

Műhely-látogatás keretében körbevezettek minket a Varsói Képzőművészeti Egyetemen, ahol az igazgató és a tanár kollégák tájékoztattak az ott folyó képzésről, illetve átfogó képet kaphattunk a gyakorlati oktatás módjairól. Az oktatás érdekessége, hogy a képzés 6 éves, de az első évben csak készítés-technikát oktatnak a szakoknak megfelelően.

 

A negyedik napon egy kiránduláson is részt vehettünk; melynek során a volt lengyel király rezidenciáit néztük meg Wilnovban és Varsóban. Wilnovban fa- és bútorrestaurátor műhelyeket látogattuk végig, az ott dolgozó restaurátorok meséltek a munkájukról és szemléltették egy –egy műtárgyon, majd a kiállításokat idegenvezető kíséretében járhattuk végig.

Indiszkréció: a tárgyak magánélete

A rekonstrukció, kiegészítés és esztétikai élmény a restaurálásban

Minket, egyszerű múzeumlátogatókat kíváncsisággal töltenek el a műtárgyak és műemlékek megőrzésével, restaurálásával kapcsolatos munkák és óvintézkedések. A legtöbbször nem tudjuk, min megy keresztül az...

2010. szeptember 09. Gulyás Luca

A restaurátorműhely ajtaja kinyílik

Beszélgetés Fábián Mária főrestaurátorral

Fábián Mária több mint húsz éve dolgozik a Néprajzi Múzeumban, bőrrel és textillel foglalkozik. A restaurátorműhelyben beszélgettünk a tárgyakhoz való kötődésről, a megelőző műtárgyvédelem...

2010. augusztus 08. Bódai Zsuzsanna

Hogyan dolgoznak a restaurátorok?

A legtöbb múzeumlátogató számára rejtély, hogyan nyerik vissza a földből vagy a poros padlásokról kiemelt tárgyak, maradványok régi pompájukat. A veszprémi Laczkó Dezső Múzeumban most egy különleges...

2010. április 04. Koncz Pál
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...