Múzeumpedagógusokat tanítanak

KÉPZÉS

A Múzeumpedagógia szakirányú továbbképzés 1999. óta várja a tanulni vágyókat az ELTE-n.

Foghtűy Krisztina 2014-11-20 12:50
Cikk küldése e-mail:

Az ELTE PPK Pedagógiatörténeti Tanszékének szervezésében működő múzeumpedagógia szakirányú továbbképzés nagy múltra tekint vissza. Először 1989-ben, az ELTE Tanárképző Főiskolai Karán, speciálkollégiumként került meghirdetésre. Az Oktatási Miniszter 35/1999. (VIII.24.) rendelete alapján a múzeumpedagógia szakirányú továbbképzési szak az 1999/2000. tanévben másoddiplomás képzés keretében indulhatott be a TFK-n, majd annak megszűnését követően 2003-tól az ELTE PPK-n.

 

A múzeumpedagógiai szaktanácsadó szakirányú továbbképzés célja és főbb tartalmi jegyei:

  • a múzeumpedagógia interdiszciplináris kapcsolatrendszerének elemzése;

  • a múzeumpedagógia terminológiai alapjainak fejlesztése;

  • a múzeumpedagógia egyre bővülő kapcsolódási, együttműködési lehetőségeinek feltárása;

  • a különböző múzeumok tudományos, történeti és esztétikai koncepcióinak áttekintése;

  • a jelentősebb külföldi és hazai múzeumpedagógiai törekvések áttekintése, folyamatos figyelemmel kísérése;

  • a múzeumpedagógusok, művésztanárok és más szakemberek tájékoztatása alapján tapasztalatszerzés és –átadás a múzeumpedagógusok szerepköréről, feladatáról;

  • olyan képzőművészeti, történettudományi, természettudományi, néprajzi és pedagógiai ismeretek átadása, melynek birtokában a végzett szakemberek képesek lesznek múzeumi környezetben tanórákat, szakköröket fakultatív foglalkozásokat megtartani, valamint közművelődési tevékenységet ellátni;

  • a múzeumpedagógiára szakosodott hagyományos tanári diplomával rendelkező pedagógusok vagy múzeumi közművelődésben dolgozó szakemberek olyan innovációs készségre tegyenek szert, amellyel biztos alapon, széleskörű elméleti és gyakorlati tudás birtokában hatékonyan tudnak tevékenykedni múzeumi környezetben.

 

A képzés a szakdolgozat védésével, valamint záróvizsgával zárul.

 

Hallgatóink

Az eddigi tapasztalatok alapján megállapítható, hogy nagy az érdeklődés a másoddiplomás múzeumpedagógiai szaktanácsadó képzés iránt. Az ELTE-PPK múzeumpedagógiai szaktanácsadó képzése a 2014/2015 tanévben két évfolyamon folyik (I.-II. évfolyam). A hallgatók a múzeumi közművelődés területéről, valamint az óvodai és iskolai területről érkeznek.

 

A második évfolyam végzős hallgatóinak többsége múzeumban dolgozó kolléga – többen tudományos fokozattal is rendelkeznek –, ők európai uniós pályázati támogatással vehetnek részt a képzésben. A sikeres pályázatok száma 28 volt. A képzés során a lemorzsolódás minimális volt, mindössze egy fő szakította meg tanulmányait. Az ország különböző múzeumaiból érkezett hallgatók mellett két fő a közoktatásban dolgozik, az ő tandíjukat a munkáltató téríti.

 

A 2014/2015. tanév első évfolyamának hallgatói 19 fővel kezdték meg tanulmányaikat. 14 fő érkezett múzeumi területről és 5 fő az oktatásból. A 19 fős hallgatói csoport tagjai tudományos fokozattal nem rendelkeznek.

 

Hallgatók és oktatók a képzés keretében készített alkotásokat bemutató kiállításban

 

Képzés múzeumi helyszíneken

A képzési idő alatt a kari infrastruktúrát nem szükséges igénybe venni, a tanulás mindvégig múzeumi környezetben valósul meg, aminek a végzett hallgatók a magabiztos helyismeret kialakulásában látják hasznát. A hallgatók megismerhetik, megtapasztalhatják az intézmények belső életét is, olyan ismeretekre tesznek szert, amelyekre a tantermekben megtartott órákon nem nyílna lehetőség. A múzeumok vezetői – felismerve a képzés fontosságát – segítik az oktatást: előadások megtartásával, záróvizsga-bizottságban való részvétellel és előadótermek biztosításával.

 

Az első félév az úgynevezett művészeti blokk, melynek keretében az alábbi múzeumok biztosítják a helyszínt:

  • Magyar Nemzeti Galéria,

  • Szépművészeti Múzeum,

  • Iparművészeti Múzeum,

  • Ludwig Múzeum;

  • Gyík Műhely;

  • Petőfi Irodalmi Múzeum.

 

A második félév a természettudományos és műszaki blokk, kihelyezett órákra az alábbi múzeumokban nyílik lehetőség:

  • Magyar Természettudományi Múzeum,

  • Magyar Mezőgazdasági Múzeum,

  • Fővárosi Állat és Növénykert,

  • Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum.

 

A harmadik félév a néprajz blokk, melynek helyszínei:

  • Néprajzi Múzeum,

  • szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum.

 

A negyedik félév a történettudományi blokk, melynek keretében az órák az alábbi múzeumokban kerülnek megtartásra:

  • Magyar Nemzeti Múzeum,

  • Hadtörténeti Intézet és Múzeum,

  • Budapesti Történeti Múzeum.

 

A képzési terv bővítése folyamatos, az ELTE-PPK múzeumpedagógiai szaktanácsadó képzés presztízse jó. Köszönet annak a szakmai csoportnak, akik folyamatosan segítik az ELTE-PPK múzeumpedagógiai szaktanácsadó képzését. A hallgatói visszajelzések alapján elmondható, hogy a hallgatók szemléletét alaposan megváltoztatta a szakirányú képzés elvégzése. A megkérdezettek nagy számban úgy vélekedtek, hogy a képzésben tanultak a teljes iskolai tevékenységet áthatják.

 

 

Múzeumpedagógia az iskolában

Az iskolában alkalmazható múzeumpedagógiához a következőkre van szükség:

  • iskolai szemléletváltásra;

  • egy olyan tantestületre, amelynek tagjai megújulásra képesek;

  • egy olyan igazgatóra, aki ebben partner és ennek a tevékenységnek a legális működését szakmailag és jogilag is lehetővé teszi;

  • az iskolában dolgozó múzeumpedagógusok munkájára;

  • a szakminisztériumok támogató segítségére a törvényi háttér megteremtése érdekében.

 

Releváns és szükséges tényező még, hogy a múzeumpedagógiai tevékenység az iskola egyik legfontosabb dokumentumába, a Pedagógiai Programba bekerüljön.

 

A NAT megköveteli a kulcskompetenciák beépítését a műveltségterületek oktatásakor. Az összes kulcskompetencia fejleszthető egy- egy múzeumlátogatás, vagy erre való felkészítés alkalmával. A helyi tanterv tartalmazza az erre vonatkozó konkrétumot.

 

 

Közösségépítés

A „Múzeumpedagógiai Klub” a 2000/2001. tanévben alakult és folyamatosan, eredményesen működik napjainkban is a képzéshez kapcsolódóan. A múzeumpedagógiai szaktanácsadó képzés beiratkozott hallgatói automatikusan a Klub tagjaivá válnak, így a Klub jelenlegi létszáma meghaladja a 400 főt. A Klub információcserét tesz lehetővé, összetartja a különböző évfolyamokon végzett hallgatókat, segítve a közösség alakítását, formálását.

 

A programajánlat a tagság felé igen sokszínű és változatos. Jelenleg a legkedveltebb a szakmai kirándulás sorozat; az érdeklődő tagság eddig Pannonhalmán, Győrben, Esztergomban és Veszprémben vehetett részt szakmai napon, tanulmányi kirándulás keretében.

 

A szakmai napon látottak és tapasztaltak által megismerhetők a különböző múzeumok történetisége, gyűjtőköre és múzeumpedagógiai tevékenysége.

 

Kiadványok, szakmai rendezvények

Hosszú évek óta folyamatosan támogatja az Emberi Erőforrások Minisztériumának Közgyűjteményi Főosztálya az ELTE-PPK múzeumpedagógiai szaktanácsadó képzését, segítséget nyújtva konferenciákon, szimpóziumokon, előadások megtartásával. Így jelenhettek meg az alábbi kiadványok is:

Foghtűy Krisztina-Pirka Veronika- Kempf Katalin (2012): Új múzeumpedagógiai törekvések a hazai felsőoktatásban és a múzeumi gyakorlatban, ELTE Eötvös Kiadó

Szabolcs Éva- Foghtűy Krisztina (2010): Zsibongó Múzeum, ELTE Eötvös Kiadó.

 

 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...