©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

A múmiák háromdimenziós digitalizálása


A 20–21.század technikai vívmányai új lehetőségeket biztosítanak a kulturális értékek megőrzésében. A műtárgyak archiválására használt kétdimenziós, hagyományos fotót vagy a rajzi archiválást felváltja a háromdimenziós szkenner térbeli adatmegjelenítése.

Szerző: Végvári Zófia-Fazekas Ferenc | Forrás: | 2011-06-30 00:43:36

 

Térbeli digitalizálás

A 20–21.század technikai vívmányai új lehetőségeket biztosítanak a kulturális értékek megőrzésében. A műtárgyak archiválására használt kétdimenziós, hagyományos fotót vagy a rajzi archiválást felváltja az eredetileg ipari alkalmazások számára kifejlesztett háromdimenziós szkenner térbeli adatmegjelenítése, amely a digitális archiválás alapvető eszközévé vált az elmúlt évtizedben.

 

Breuckmann 3D SmartSCAN digitalizáló

A 3D szkennerek több típusba, illetve osztályba sorolhatók, aszerint, hogy mekkora tárgyak mérhetők velük, illetve hogy milyen pontosságú modellt tudnak előállítani. Ezek a 3D digitalizálók lézerrel vagy látható fény útján gyűjtenek térbeli adatokat, melyek a fény visszaverődésének elvét veszik alapul az adatok rögzítésére. A 3D szkenner a térbeli adatok gyűjtésének eredményét anélkül importálja a kezelő vagy editáló szoftverekbe, hogy a céltárggyal érintkezne. Az érintés nélküli adatgyűjtés különösen fontos a kulturális felhasználás területén, mivel egy nagy értékű műtárgy vagy sérült stukkó fizikai érintése nagy károkat okozhat.

Az egyik szarkofág digitalizálása

A folyamat mindemellett rendkívül gyors és nem kíván fizikai kapcsolatot, így nagyon sérülékeny műtárgyak is biztonsággal archiválhatók. A mai 3D szkenner rendszerek általában nagyfokú mobilitással rendelkeznek, így már az is kivitelezhető, hogy a műtárgyak mozgatása helyett a műszert vigyük a digitalizálás helyszínére. Ez fontos olyan esetekben, amikor a műtárgy mozgatása nem lehetséges a mérete, vagy a sérülékenysége miatt.

Hortesznaht múmiájának 3D modellje Geomagic Studio 12 szoftverben

A múmiák és a szarkofágok térbeli digitalizálásához a 300-as képátlójú optikai rendszert használtuk, mely 20 mikron felbontású adatot eredményez. Ez a felbontás azt jelenti, hogy egy 1 négyzetméteres felületről több millió pontot gyűjt össze a kamera, így a kapott digitális modell mérete elérte a több száz megabyte nagyságot is.

Egy szeknnelési egység, vagyis az adott képmezőn belüli térbeli adatgyűjtés művelete 1-2 másodpercig tart. Ahhoz, hogy hiánytalan térbeli modellt készítsünk, az adott tárgy minden egyes felületi pontjáról legalább egy felvételt kell készíteni. A felületről készített egyes szkenneléseket egybefűzve kapjuk meg a tárgy felületét reprezentáló digitális modellt. A digitális adat sorolható, vagyis a szkennelések végtelen számú sora összeilleszthető, csupán az adott számítógép hardware kapacitásától függ a modell mérete és kezelhetősége.

A 21. század elején tehát a 3D szkennelés immár lehetővé teszi, hogy páratlan értékű műtárgyainkat digitális formában, de valódi 3D megjelenítéssel bemutathassuk, vagy a digitalizált műtárgyon tudományos kutatást folytassunk a világ bármely részén anélkül, hogy magát a tárgyat megmozdítottuk volna.

Koporsó szkennelése: kontrasztháló vetítés

 

 

A 3D fehér fényű digitalizálók működési elve

A térbeli digitalizáló egy projektorból és – attól függően, hogy mono vagy sztereó rendszerről beszélünk-e – egy vagy két digitális kamerából áll. A projektor mozgó kontraszt-hálót vetít a tárgyra, melynek vonalsűrűsége és vonalmérete változik a művelet során. A kontrasztháló sötét és világos csíkokból álló visszaverődött képét a digitális sztereo kamerák rögzítik. A pontos és hiba nélküli adatgyűjtést a tökéletesen kalibrált és pozicionált kamerák biztosítják. A kamerák meghatározott szögben helyezkednek el a projektorhoz képest: ez az egyedi háromszögelési elv biztosítja a kapott adat térbeliségét, melyet az adott tárgy számítógépbe leképzett térbeli pontjai jelentenek.

Hortesznaht múmiája és a hozzá tartozó szarkofág virtuális modellje

A térbeli adatokat feldolgozó szoftver felületi optimalizálást alkalmaz, vagyis egyenes felületeknél ritkábban, görbe felületeknél sűrűbben helyezi el a jellemző karakterisztikájú felületpontokat. A kapott felület-textúra tökéletes RGB színkódú leképzése az eredeti színeknek, így a digitalizált tárgy nemcsak alakjában, de annak vizuális megjelenésében is megegyezik az eredeti modellel. A legmodernebb rendszerek már 5,5 Mp felbontású kamerákkal vannak felszerelve, vagyis x-y irányban néhány 10, z irányban pedig 2-5 μm tartományba esik a modell pontossága.

 

Végvári Zsófia-Fazekas Ferenc

TONDO SP1KFT- 3D digitalizálás (www.tondo.hu)

 

 

 

Az új technológia olyan eszközök megépítését tette lehetővé, melyek korábban elképzelhetetlen feladatokat oldanak meg. Ilyen például a szabadformájú testek digitalizálása és mérése, mely idáig csak nehezen, lassan, pontatlanul és meglehetősen drágán volt lehetséges.

Kapcsolódó cikkek:

Cimkék:
kiállítás,műtárgyvédelem,gyűjtemény

    Muzeumok.hu Rss betöltése...