Miért fontos a szakszerű restaurálás?

HÁTTÉR

Legalább tíz római kori mozaik félresikerült törökországi restaurálásából kiderült, milyen fontos a szakértelem a restaurátor szakmában is.

Sobieski Tamás 2015-05-27 13:43
Cikk küldése e-mail:

Azért is érdekes az eset, mert a Szíriával határos déli Hatay megye régészeti múzeumának képzett restaurátorait vádolják a Kr. u. 2. században készült mozaikok feltételezhetően elrontott munkájáért. Hivatalos vizsgálat indult az ügyben, a restaurátorok viszont védekeznek.

 

Fotó: hurriyetdailynews.com

 

A hivatalos vizsgálat idejére le is állították a többi mozaik helyreállítását, de az eset vihart kavart, és nemcsak Törökországban. Egy helyi mesterember, Mehmet Daşkapan indította el a lavinát, mert egy brit napilapnak elmondta, hogy szerinte a helyreállított mozaikok az eredetiek karikatúrái. Bár a kulturális tárca illetékese elismerte, a helyreállítás közben valóban hibákat követtek el, de hozzátette, hogy a tapasztalt restaurátorok Zeugmában részt vettek a világ legnagyobb ismert mozaikgyűjteményének létrehozásában is (a Hatay-jal szomszédos Gaziantep megyében).

Nagyjából a 2000-es év óta a múzeumokban és a magángyűjteményekben is megrongáltak római kori emlékeket, köztük mozaikokat, ezért kellett megalapítani a mozaikgyűjteményt, amely már jelentősebb gyűjtemény, mint az addig legnagyobb tuniszi Bardo Múzeum. A megtámadott restaurátorok azzal védekeztek, hogy a sajtóban manipulálták a restaurálás előtti és utáni mozaikok képeit. Kenan Yurttagül, a törökországi múzeumok és műemlékek igazgatósági tagja ezért közölte, hogy amint elkészül a jelentés, közzéteszik, és javítják az elkövetett hibákat, ha voltak.

 

Fotó: Wikipedia

 

Három éve többek között országos vihart kavart egy sokkal rosszabbul végződő spanyolországi eset, az Ecce Homo-botrány. Az alig ötezer lelkes aragóniai Borja kisvárosához közeli templomban egy 86 éves, műkedvelő festőnő vállalta, hogy helyreállítja a helyi neves festő, Elías García Martínez (1858-1934) rossz állapotba került freskórészletét. De Krisztus arca már kifogott Cecilia giménez Zueco ismeretein, akinek fogalma sem volt a restauráció legalapvetőbb technikáiról, ezért gyakorlatilag felismerhetetlenné maszatolta a töviskoszorús Jézus arcát.

Még nem tudni, meddig jut a török eset, de intő példa, és sajnos, nem csak szakmai szempontból.

 

Úgy látszik, ma már egyáltalán nem annyira vicces, mint amikor Mr. Bean elbánt Whistler anyjával:

Félmilliárd forint múzeumszakmai pályázatokra

SAJTÓKÖZLEMÉNY

A Kultúráért felelős államtitkárság 2015. április 2-án sajtóközleményt adott ki a muzeális intézmények szakmai fejlesztésére kiírt pályázatokról.

2015. április 04. Kultúráért Felelős Államtitkárság

A gyűjtemény háromnegyede már a helyére került

Másfélszázezer műtárgy a Tornyai János Múzeum új raktárában

A végéhez közeledik a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum gyűjteményi anyagának költöztetése; a múzeumi szakemberek az elmúlt hetekben több mint százezer darab műtárgyat mozgattak át az új...

2012. november 11. Magyar Múzeumok Online

Kövek plasztikai beavatkozás után

Megújuló állandó kiállítás a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban

A múzeumok világában rendszerint az új időszaki tárlatok, az új állandó kiállítások megvalósítása szerepel hírként. Lényegesen ritkább az, hogy egy, akár évtizedek óta fennálló állandó kiállítás megújítására...

2010. június 06. Kemecsi Lajos
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...