Az idei év a bárányé
SKANZEN
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum 2014-ben a Bárány éve tematika jegyében mutatja be a bárány, juh és pásztor alakját kiállításokban, élő múzeumi helyszíneken, programokban, fesztiválokon.
Sári Zsolt |
2014-04-06 08:57 |
Az egyik legősibb állatunk, a juh, a bárány és a kos alakjához számos, napjainkban is közismert szimbólum társult. A juh és a bárány a jámborság, a szelídség, az engedelmesség, ugyanakkor az együgyűség és a butaság megtestesítője is. A kos mintha ennek ellenkezője lenne: a férfierő, a nemzőképesség szimbóluma. A juh egyik legősibb szimbolikája a termékenységhez kötődik. A nomád népek a tavasz kezdetén az állat feláldozásával a nyáj termékenységét kívánták biztosítani.
Szőke Mikós Gábor: Racka
A Skanzen számára készített szobor, amely 375 cm magas és 400 cm hosszú
Haszonállatként húsával és gyapjával a megélhetés forrása volt több belső- és kis-ázsiai népnél, nagy értéket jelentett, így a gazdagság jelképe lett.
A juh, a bárány a Bibliában is nagyon fontos, sokféle jelentéssel rendelkező szimbólum. A nyáj Isten népét jelöli. A bárány áldozati állat, így jelenik meg Ábel áldozati állataként, majd a zsidó nép Egyiptomból való szabadulásának áldozati állata: az ajtófélfára kent bárányvér védi meg őket. Míg az egyiptomiak elveszítik az elsőszülötteket, addig az izraelitákat megkíméli az Isten. Ez a motívum jelenik meg a pászka hagyományában is, amit a kovásztalan kenyér mellett a bárány feláldozásával és elfogyasztásával ünnepeltek.
Ez az ószövetségi hagyomány az alapja az Agnus Dei, az Isten báránya szimbólumnak, miszerint Jézus Krisztus áldozata menti meg az Újszövetség népét. A Jelenések könyvében Jézus mint a föláldozott és megdicsőült bárány jelenik meg. Ennek ikonográfiája a hétpecsétes könyvön keresztes zászlóval, koszorúval ábrázolt bárány.
Évezredek óta vonzza a képzőművészeket a bárány és a pásztor alakjának megjelenítése: vászonra, fára festve, kőbe vésve, agyagból, vasból, fából formázva vagy éppen könyv lapjain és mozgóképen ábrázolva. A bárány- és pásztorábrázolások kétségkívül legjelentősebb területe a keresztény ikonográfia, mely előszeretettel alkalmazza mind a bárány, mind a pásztor alakját konkrét, realisztikus módon, és allegorikus, szimbolikus, mélyebb jelentésű formában is. Az állat (a bárány vagy a kos) megjelenhet mint az egyes ábrázolások központja, lehet egyes bibliai jelenetek fontos szimbóluma, résztvevője, de általánosan, mindenfajta szimbolika nélkül is ábrázoltak juhokat az egyes keresztény ikonográfiai alkotásokon. Így jelenik meg Jézus mint Jó Pásztor, vagy éppen Isten báránya (Agnus Dei).
A bárány gyakran megjelenik szentek attribútumaként is. Két próféta, Ábel és Ámosz, Keresztelő Szent János, Római és Montepulcianói Szent Ágnes, Corsini Szent András, Szent Coletta, Szent Joachim, Szent Kelemen pápa és Szent Vendel kísérőjeként ismert.
A juhok, bárányok művészi megjelenítésének másik területe az állatok vagy pásztoruk szimbolikus tartalmat nem hordozó, konkrét ábrázolása, a szakrális művészeten kívül. Az ábrázolások ez esetben idillikus, realisztikus színezetet kapnak.
A tájfestészet gyakori, visszatérő alakjai a bárányok, a juhnyáj. A tájhoz és a pásztorkodó néphez számos értékképzet és toposz tapad. Ezek a toposzok jórészt költői és festői képekből, képi közhelyekből tevődtek össze.
Asztalos Zsolt:Bárány glóriával, 2007 | 8×15 cm | integrált áramkör
A modern művészetben is jelen van a pásztorélet, a bárány és a pásztor alakja. Az ipari forradalom óta már a tömegkultúrában is felfedezhetjük a bárány és a pásztorélet ábrázolását.
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum 2014-ben a Bárány éve tematika jegyében mutatja be a bárány, juh és pásztor alakját kiállításokban, élő múzeumi helyszíneken, programokban, fesztiválokon. Ennek jegyében a múzeum arculatában is történtek változások. Az új arculati elemeket Szőke Gábor Miklós szobrász, a Skanzen által megrendelt alkotása inspirálta. A hatalmas rackaszobrot április 11-én, A bárányok nem hallgatnak című nemzetközi kiállítás megnyitóján adjuk át.
A Skanzen Bárány éve programjai a "Canepal: Kultúra és természet: Az európai juhtartás és pásztorélet öröksége" című projekt keretében zajlanak. A projektet az Európai Bizottság Kultúra 2007-13 keretprogramja és a Nemzeti Kulturális Alap támogatja.