Nem lenne az, ami van

EMLÉKEZETPOLITIKA

Átadták New Yorkban a Szeptember 11. Nemzeti Emlékmúzeumot.

Hermann Veronika 2014-05-20 14:00
Cikk küldése e-mail:

„Eltitkolni annyi, mint úgy tenni, mintha nem lenne az, amink van. Szimulálni annyi, mint úgy tenni, mintha lenne az, amink nincs. Az első jelenlétre utal, a második hiányra.” (Jean Baudrillard: A szimulákrum elsőbbsége)

 

 Az emlékezet rekonstrukciója

A nosztalgia különös időtapasztalatot hoz létre. Lehetővé teszi, hogy a múlt ne lezárt, hanem folyamatos történés legyen, amelynek eseményeiből az emlékezet kedvére válogathat, újabb és újabb narratívákat létrehozva. Leo Spitzer a nosztalgikus és a kritikai emlékezet megkülönböztetésekor arról beszél, hogy a nosztalgikus emlékezet kapcsolatot teremt a múltban és a jelenben létező imaginárius identitások között, és kulcsszerepet játszik az egyénnek a közösségi emlékezeten keresztül átszűrt, szimbolikus rekonstruálásán. Ezzel szemben a kritikai emlékezet nem kollektív, hanem egyéni emlékekre, vagy éppen egyéni traumára építve hozza létre a folyamatosan megújuló identitást. Ez a megközelítés nem tűnik haszontalannak az új Szeptember 11. Nemzeti Emlékmúzeum (National September 11 Memorial Museum) kapcsán. Az emlékmúzeum a már létező emlékhely mellé épült, azzal a szándékkal, hogy a posztmodern emlékezetkultúra minden kliséjét működtetve egy emlékezetkomplexum jöjjön létre. A projekt becsült éves költségvetése 63 millió dollár. Az egész koncepciót szemlélve olyan érzésünk támad, mintha az emlékhelyen belül létrehoztak volna egy külön, szekunder emlékhelyet, amely a tértapasztalat kihangsúlyozásával éppen annak relevanciáját szünteti meg, kiszakítva ezzel az időből a múzeumot és az emlékművet. Vagyis nemcsak az áldozatot emlékét, de magát az emlékhelyet is a rekonstrukció műveletének vetik alá. Ez annál is inkább igaz, mivel a komplexum nemcsak a 2001. szeptember 11-i terrortámadás közel 3000 áldozatának állít emléket, hanem egy jóval kevésbé ismert, 1993 februárjában bekövetkezett bombatámadás 6 halottjának is, akiknek története – hangozzék ez bármilyen rémisztően is – gyakran elhomályosul a nyugati világ egyik legmediatizáltabb traumája mellett. „A terror nem törheti meg az amerikaiakat és egységüket” – hangoztatta beszédében Barack Obama amerikai elnök csütörtökön New Yorkban a Szeptember 11. Nemzeti Emlékmúzeum avatási szertartásán. Obama a terrortámadás borzalmait és a mentők hősiességét felidéző beszédében kijelentette, hogy a múzeum, amely a jövő nemzedékeinek mondja el 2001. szeptember 11. történetét, a béke és a megbékélés helye lesz, amelyet az amerikaiak büszkén, egységesen és a terrortól nem félve kereshetnek majd fel.

 

 Békévé oldja az emlékezés?

A WTC ikertornyainak helyén, szökőkutakat is magában foglaló 9/11 emléktér alatt létesült a múzeum, amelynek megnyitása egy több mint tíz éves vitát zár le. Ez egyebek között arról folyt, hogy az emlékhely szólhat-e egyszerre a gyilkosokról és az áldozatokról. A kiállításon a látogatók tízezer tárgy, hang- és videofelvételek segítségével élhetik át újból a terrorakció borzalmait, valamint ismerkedhetnek meg az elkövetők, az áldozatok és a túlélők történeteivel, valamint azokkal a változásokkal, amelyek a támadások hatására mentek végbe a világban. Egy olyan különteremben, amelybe kegyeleti okokból csak a hozzátartozók léphetnek be, az áldozatok mintegy 8 ezer, eddig azonosítatlan maradványát őrzik. Vagyis a múzeum nemcsak a kettős emlékezés morális parancsát hordozza, hanem temetőként is működik. Viszont a két heterotóp tér elbeszélhetősége könnyen kerülhet ellentmondásba egymással.

 

 Arcok, falak

Az új múzeum „arcok fala” (The Wall of Faces) elnevezésű, az áldozatok fényképeivel kitapétázott terme kísértetiesen hasonlít a budapesti Terror Háza Könnyek terme néven ismert módszertani tévedéséhez. Az áldozatok személyének közelsége csak megfelelő kontextusba helyezve segíti az emlékezetmunkát és az események értelmezését. Önmagában a személyesség nem hoz létre az egyéniből kollektív emlékezetet, különösen pedig konszenzust. Az intimitást egyébként többször hangsúlyozó National September 11. Memorial Museum kétségtelenül nagyobb csapdában van ezügyben, mint a Terror Háza, amelynek további minősítésétől egyébként itt most eltekintenék. A Szeptember 11. Múzeumnak azt a feladatot kell megugrania, hogy a sok ártatlan, civil áldozatnak úgy állítson emléket, hogy a támadás miatt bekövetkezett háború miatt halálukat a nemzet érdekében korábban meghozott áldozatnak állítsa be. Az ország, és a múzeum nevében is benne foglalt nemzet, amelyről Obama elnök a megnyitón beszélt, csakis így létezhet: az áldozatok által létrehozott retorikai alakzatként, a mártíromság metonímiájaként. Ezért kapnak névtelen ezrek arcot és nevet a múzeumban. Paul de Man belga irodalomtudós az önéletrajz, vagyis az önmagaság elbeszélésének alakzatát prosopopeiának nevezi, amely azt jelenti: arcot adni a névnek. Ezzel a gesztussal tehát olyan történet jön létre, amelyen keresztül elbeszélhető lesz az Egyesült Államok 2001 utáni története, ugyanakkor legitimmé válnak a több mint egy évtizedig húzódó közel-keleti hadműveletek is. Trükkös szerkezet rejlik tehát a látszólag egyszerű megoldások mögött, és ezzel egyébként máris sikerült felülmúlni a Terror Háza csúsztatásokra épülő giccsparádéját. Az emlékhely, ahogy ezt Pierre Norától már tudjuk: nem-hely. A Szeptember 11. emlékhely a fénycsóvával, a medencével, a réztáblára vésett nevekkel betölteni látszik funkcióját. Már csak az a kérdés, hogy a most nyílt múzeumnak sikerül-e infrastrukturális bravúrból az emlékezet egymásra rakódó rétegei között a kollektív emlékezet valódi médiumává válnia.

 

Képek INNEN.

A terror háza / a terror topográfiája

Berlin és Budapest

Ebben az írásban a budapesti Terror Háza és a berlini Topographie des Terrors, tehát két emlékhely-múzeum eltérő stratégiáinak összehasonlításán keresztül teszek kísérletet a mai magyar emlékezetpolitika...

2010. június 06. György Péter

Nézelődünk vagy szembenézünk?

Körkérdés a múzeumok emlékezetpolitikai gyakorlatáról

Társadalmi emlékezet, emlékhely, emlékezettörténet, emlékezetpolitikai konszenzus. Fogalmak, amelyek hol felbukkannak a hazai múzeumi gyakorlatban, hol szóba sem kerülnek. Feladatuk-e a múzeumoknak,...

2011. június 06. Berényi Marianna

Hazám, hazám, te ellenőr

Emlékezetpolitika az ideológia csapdájában

Mi történik akkor, ha a feltárás és szembenézés hiánya miatt az emlékezet minden szintje pusztán különféle politikai harcokkal terhelt, sértett fikcióvá válik?

2013. január 01. Hermann Veronika
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...