2M - múzeumépület mint mediátor

ARoS Aarhus, Kortárs Művészeti Múzeum, Dánia

A múzeumokat a látogatók teszik élővé, akik a múzeum terében kapcsolatba lépnek az alkotásokkal. A múzeumok egyik legfontosabb - és talán legnehezebb - feladata, hogy megszólítsák a közönséget. Képes lehet-e az épület segíteni ezt a kommunikációt?

Bódai Zsuzsanna 2011-06-22 22:41
Cikk küldése e-mail:

 A múzeumot körülölelő park és szabadtéri színpad tovább fokozza az ARoS épületének erejét.A múzeumok egyik legfontosabb - és talán legnehezebb - feladata, hogy megszólítsák a közönséget. Képes lehet-e pusztán az épület és a tárgyak elrendezése közvetítőként segíteni ezt a kommunikációt? A dániai ARoS Kortárs Művészeti Múzeum bizonyítja: a múzeumépület és a belső display hatékony mediátorként működhet.

A múzeumot körülölelő park és szabadtéri színpad tovább fokozza az ARoS épületének erejét.

Aarhus Dánia második legnagyobb városa, élhető, élénk és kíváncsi település a Jylland-félszigeten. Aarhus galériái és múzeumai közül is kiemelkedik az ARoS Aaehus Kunstmuseum, amely nevét a város régi viking elnevezéséről (város a folyó mentén) kapta. Az ARoS új épülete 2004-ben nyitotta meg kapuit: az ambiciózus vidéki kiállítótér ekkortól mint nemzetközi kortárs múzeum határozhatta meg önmagát.

Az ARoS mintegy 17 ezer négyzetméteres alapterületével Európa egyik legnagyobb múzeuma. Az épületet az 1997-es pályázaton nyertes Schmidt, Hammer & Lassen építésziroda tervezhette meg. A múzeum központi helyet kapott a városban: az Arne Jacobsen által tervezett Városházával szemben és a Kj?r &Richter tervezőpáros nevéhez fűződő Koncertterem mellett helyezkedik el, a régi és az új metszéspontjában. A múzeumot körülölelő park és szabadtéri színpad tovább fokozza az ARoS épületének erejét (1. kép). A kocka alakú, 54 méter széles és 43 méter magas épület már belépéskor magával ragadja a látogatót. A külső kialakítás dísztelen vörös tégláival ellentétben áll az enteriőr vakító fehérsége. A New York-i Guggenheim Museum inspirálta belső hajlatok végighúzódnak az épület tíz emeletén. Az előtér - amely a múzeum minden szintjéről látható - nagyon világos, hiszen hatalmas üvegfelületeken jut be a napfény.

 A látogatókkal folyó kommunikáció segítésének innovatív megjelenése az ún. múzeum utca (2. kép). Az épületet két részre osztó utca egyik oldalán a kiállítások, míg másik oldalán az étterem, a múzeumi bolt, az irodák és a könyvtár kaptak helyet. A múzeumi utca lehetőséget ad arra, hogy a járókelők átsétálhassanak az épületen, így akár jegyvásárlás nélkül is élvezhetik az ARoS atmoszféráját.

A látogatókkal folyó kommunikáció segítésének innovatív megjelenése az ún. múzeum utca.

Ahogy Martha Freud Abilgaard, az ARoS kommunikációs osztályának vezetője megjegyezte, a "múzeum nem szeretne a művészet elefántcsonttornya lenni, hanem aktív kapcsolatot szeretne a mindennapok forgatagával és embereivel". Nemcsak Abilgaard, hanem az épület tervezői is kiemelték a valós élet és az "ösvény" fontosságát: "Az ARoS alapvető célja, hogy a művészetet valós választássá tegye. A múzeumi utca egyszerűen megszünteti a múzeum kulturális intézmény létét, és az épületet a mindennapok és a művészet közti mediátorként határozza meg." A múzeumi utca tehát olyan észrevétlen kapcsot teremt az aarhusiak és az ARoS között, amely által a múzeum épülete a mindennapok részévé válik, így bár barátságosan üdvözli az épületen átsiető járókelőt, neki csak részben tárja fel magát. Az egész múzeum csak akkor lesz látható számára, ha végigsétál a görbületeken. (3. kép)

A múzeum rekonstruálja az idő rétegeit, ám az ARoS-ban a kronológia megfordított: felülről lefelé haladva jutsz el a múltból a jelenig, a klasszikus dániai képzőművészettől Pipilotti Rist vagy Mariko Mori installációiig. Így lehetséges, hogy a múzeumi utcáról, amely a középső szinten található, Ron Mueck Boy című alkotását pillanthatod meg. A mintegy öt méter magas hiperrealisztikus szobor elrendezése hatásos mediátorként működik. A Fiú háta az utcafrontról, míg feje búbja a múzeumi utcáról látható (4. és 5. kép). A múzeum szimbóluma egészében azonban csak akkor mutatja meg magát, ha belépőt vásárolunk, csak ekkor nézhetünk a Fiú kékesen ragyogó, hideg és szomorú szemébe. A teljes láthatóság hiánya hívja be a látogatókat a kiállítás terébe (6. kép).

 Az ARoS-szal lépten-nyomon találkozhatunk Aarhusban is, hiszen az ideiglenes kiállítások egyes darabjai "kiköltöznek" a város különböző pontjaira. A dán művész, Jeppe Hein Modified Social Bench című installációi játékra és együttműködésre hívják az utca emberét (7. kép). A felforgatott padok kíváncsivá tesznek, az egész kiállítást látni szeretnéd. A múzeumi jegy megvásárlásakor mozgásba hozhatod az egyik alkotást.

Az egész múzeum csak akkor lesz látható számára, ha végigsétál a görbületeken.

Ez a szerkezet a múzeum legfelső szintjén elindít egy fehér labdát, amely végiggurul a kiállítótermeken, hogy az ideiglenes kiállítás középpontjában állapodjon meg. A múzeum játszani hívott, te elfogadtad, az alkotás működik.

A kreatív tervezés, a végiggondolt koncepció hatékonyan segíti az ARoS minél szélesebb körű népszerűsítését. Az épület azonban még nincs kész. Olafur Eliasson Your Rainbow Panorama című installációját ez év őszén helyezik a múzeum tetejére. A szivárvány színeiben pompázó teret a látogatók teszik majd teljessé. Nincs kétségem; érdemes odafigyelni Aarhusra.

 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...