Múzeumok ellenőrzése: Damjanich János Múzeum

SZÁMVITEL

Az ÁSZ megállapította, hogy a Damjanich Múzeum által kialakított irányítási rendszer összességében támogatta az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást, azonban a Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű.

Állami Számvevőszék 2016-12-09 08:30
Cikk küldése e-mail:

Befejezte az Állami Számvevőszék a szolnoki Damjanich János Múzeum 2011–2014 közötti időszakra vonatkozó gazdálkodási tevékenységének ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a múzeum által kialakított irányítási rendszer összességében támogatta az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást, azonban a Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. A Múzeum alaptevékenységének részét képező kulturális javak nyilvántartásáról a múzeumigazgató gondoskodott, azonban azok állományvédelme és vagyonbiztonsága a kölcsönzéseknél nem volt biztosított. Az integritás szemlélet érvényesítése érdekében intézkedtek.

Magyarország Alaptörvénye P) cikke szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását.

A Szolnokon található Múzeumnál az irányító szervi hatásköröket 2011. december 31-ig a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat Közgyűlése, 2012. december 31-ig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2013. január 1-jétől Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése gyakorolja. A középirányító szervi feladatokat 2012. január 1-jétől 2012. december 31-ig a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Intézményfenntartó Központ (MIK) látta el. A Múzeum pénzügyi, gazdálkodási feladatait 2011-ben és 2013-2014 között a Múzeum, 2012-ben a MIK végezte. A Múzeum teljesített összes bevétele 2014-ben 1 milliárd 18,7 millió Ft, teljesített kiadása 862 millió Ft volt.

Az ÁSZ megállapította, hogy az irányító szervek Múzeumra vonatkozó feladatellátása 2011-2014 között részben volt szabályszerű, mert 2012-ben a hatályos alapító okirat kiadására és a magyar államkincstári nyilvántartásba vételére határidőn túl került sor. További 2013−2014 között fennálló hiányosság volt, hogy Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése nem határozta meg a Múzeum stratégiai tervét. A 2011-2012-es átszervezés során az előírásokat összességében betartották, a 2012-2013-as központi alrendszerből önkormányzati alrendszerbe történő átszervezés során az átláthatóság sérült, mert a vagyonleltárnak nem képezte részét a kulturális javak felsorolása, továbbá annak tagintézményenkénti meghatározása.

A Múzeum rendelkezett a gazdálkodását és működését meghatározó belső szabályzatokkal. A kockázatkezelési rendszert szabályszerűen alakították ki és működtették, a kontrollkörnyezet kialakítása a 2012. év kivételével szabályszerű volt. Nem szabályozták teljes körűen az információkhoz illetve dokumentumokhoz való hozzáférést, valamint a gazdálkodási jogkörök gyakorlására jogosultak sem megfelelően látták el feladataikat. Az információs és kommunikációs folyamatok kialakításánál a belső szabályozás nem tartalmazta a szervezeten kívülre történő információátadás rendszerét és nem szabályozták a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának rendjét. A belső ellenőrzés kialakítása és működése a 2011-2013. években szabályszerű, 2014-ben részben szabályszerű volt. Az ellenőrzési tervben foglalt ellenőrzéseket a 2014. év kivételével végrehajtották, az intézkedési tervekben foglalt feladatok hasznosulását nyomon követték.

Az ÁSZ feltárta, hogy 2013−2014 között a vagyon hasznosítása vagyonkezelési/hasznosítási szerződés hiányában történt. A kiadási előirányzatok felhasználása során a gazdálkodási jogkör gyakorlói nem az előírásoknak megfelelően látták el feladataikat, a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzése pedig 2011−2014 között nem volt szabályszerű. 2011−2012 között a teljesítésigazolók aláírása nyilvántartás hiányában nem volt beazonosítható, a teljesítésigazolást 2013-ban nem végezték el, továbbá az érvényesítést nem szabályszerűen gyakorolták. 2011-ben közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül vettek igénybe szolgáltatásokat. A Múzeum 2012-ben jogalap nélkül, 2013–2014 között vagyonkezelési szerződés hiányában tartotta nyilván könyveiben a vagyontárgyakat. A kulturális javak kölcsönzése során a kölcsönzési szerződések nem tartalmazták a jogszabályban rögzített állományvédelemre és vagyonbiztonságra vonatkozó kötelező tartalmi elemeket, emiatt a kölcsönzött kulturális javak vagyonbiztonsága nem volt megfelelően biztosított.

Az ÁSZ a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének három, a Múzeum igazgatójának 17 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

A JELENTÉS TELJES EGÉSZÉBEN AZ ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉK HONLAPJÁN OLVASHATÓ EL

Súlyos szabálytalanságokat tártak fel 6 vidéki múzeumnál

SZÁMVITEL

Az Állami Számvevőszék tizenkilenc megyei hatókörű városi múzeumban folytat ellenőrzést. Az első hat intézményről készült jelentés szabálytalanságok sorát tárta fel.

2016. december 12. Állami Számvevőszék

Az igazi kihívások még eztán jönnek

HORVÁTH LÁSZLÓ

Gyöngyös, Hatvan, Szolnok és a Móra Ferenc-díj. Változó szerepek - változó idők.

2013. szeptember 09. Kiss Erika

Látogatóbarát fejlesztések a Szolnoki Képtárban

MEGÚJULT

A látogatók eligazodását segítő audiovizuális fejlesztések várják a látogatókat a Szolnoki Képtár felújított termeiben. A város múzeumában lévő kiállítóhely korszerűsítéséhez a közgyűjtemény az Alfa-program...

2014. július 07. MTI - MMO
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...