Múzeumok ellenőrzése: Damjanich János Múzeum
SZÁMVITEL
Az ÁSZ megállapította, hogy a Damjanich Múzeum által kialakított irányítási rendszer összességében támogatta az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást, azonban a Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű.
Állami Számvevőszék |
2016-12-09 08:30 |
Befejezte az Állami Számvevőszék a szolnoki Damjanich János Múzeum 2011–2014 közötti időszakra vonatkozó gazdálkodási tevékenységének ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a múzeum által kialakított irányítási rendszer összességében támogatta az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást, azonban a Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. A Múzeum alaptevékenységének részét képező kulturális javak nyilvántartásáról a múzeumigazgató gondoskodott, azonban azok állományvédelme és vagyonbiztonsága a kölcsönzéseknél nem volt biztosított. Az integritás szemlélet érvényesítése érdekében intézkedtek.
Magyarország Alaptörvénye P) cikke szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását.
A Szolnokon található Múzeumnál az irányító szervi hatásköröket 2011. december 31-ig a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat Közgyűlése, 2012. december 31-ig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2013. január 1-jétől Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése gyakorolja. A középirányító szervi feladatokat 2012. január 1-jétől 2012. december 31-ig a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Intézményfenntartó Központ (MIK) látta el. A Múzeum pénzügyi, gazdálkodási feladatait 2011-ben és 2013-2014 között a Múzeum, 2012-ben a MIK végezte. A Múzeum teljesített összes bevétele 2014-ben 1 milliárd 18,7 millió Ft, teljesített kiadása 862 millió Ft volt.
Az ÁSZ megállapította, hogy az irányító szervek Múzeumra vonatkozó feladatellátása 2011-2014 között részben volt szabályszerű, mert 2012-ben a hatályos alapító okirat kiadására és a magyar államkincstári nyilvántartásba vételére határidőn túl került sor. További 2013−2014 között fennálló hiányosság volt, hogy Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése nem határozta meg a Múzeum stratégiai tervét. A 2011-2012-es átszervezés során az előírásokat összességében betartották, a 2012-2013-as központi alrendszerből önkormányzati alrendszerbe történő átszervezés során az átláthatóság sérült, mert a vagyonleltárnak nem képezte részét a kulturális javak felsorolása, továbbá annak tagintézményenkénti meghatározása.
A Múzeum rendelkezett a gazdálkodását és működését meghatározó belső szabályzatokkal. A kockázatkezelési rendszert szabályszerűen alakították ki és működtették, a kontrollkörnyezet kialakítása a 2012. év kivételével szabályszerű volt. Nem szabályozták teljes körűen az információkhoz illetve dokumentumokhoz való hozzáférést, valamint a gazdálkodási jogkörök gyakorlására jogosultak sem megfelelően látták el feladataikat. Az információs és kommunikációs folyamatok kialakításánál a belső szabályozás nem tartalmazta a szervezeten kívülre történő információátadás rendszerét és nem szabályozták a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának rendjét. A belső ellenőrzés kialakítása és működése a 2011-2013. években szabályszerű, 2014-ben részben szabályszerű volt. Az ellenőrzési tervben foglalt ellenőrzéseket a 2014. év kivételével végrehajtották, az intézkedési tervekben foglalt feladatok hasznosulását nyomon követték.
Az ÁSZ feltárta, hogy 2013−2014 között a vagyon hasznosítása vagyonkezelési/hasznosítási szerződés hiányában történt. A kiadási előirányzatok felhasználása során a gazdálkodási jogkör gyakorlói nem az előírásoknak megfelelően látták el feladataikat, a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzése pedig 2011−2014 között nem volt szabályszerű. 2011−2012 között a teljesítésigazolók aláírása nyilvántartás hiányában nem volt beazonosítható, a teljesítésigazolást 2013-ban nem végezték el, továbbá az érvényesítést nem szabályszerűen gyakorolták. 2011-ben közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül vettek igénybe szolgáltatásokat. A Múzeum 2012-ben jogalap nélkül, 2013–2014 között vagyonkezelési szerződés hiányában tartotta nyilván könyveiben a vagyontárgyakat. A kulturális javak kölcsönzése során a kölcsönzési szerződések nem tartalmazták a jogszabályban rögzített állományvédelemre és vagyonbiztonságra vonatkozó kötelező tartalmi elemeket, emiatt a kölcsönzött kulturális javak vagyonbiztonsága nem volt megfelelően biztosított.
Az ÁSZ a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének három, a Múzeum igazgatójának 17 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.
A JELENTÉS TELJES EGÉSZÉBEN AZ ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉK HONLAPJÁN OLVASHATÓ EL