Múzeumok ellenőrzése: Jósa András Múzeum

SZÁMVITEL

Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer összességében támogatta az átlátható közpénzfelhasználást, azonban az intézmény pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű.

Állami Számvevőszék 2016-12-09 11:30
Cikk küldése e-mail:

Befejezte az Állami Számvevőszék a nyíregyházi Jósa András Múzeum 2011–2014 közötti gazdálkodásának ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer összességében támogatta az átlátható közpénzfelhasználást, azonban az intézmény pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. A Múzeum alaptevékenységének részét képező kulturális javak nyilvántartásáról nem gondoskodtak teljes körűen, ezért azok állományvédelme és vagyonbiztonsága a kölcsönzéseknél nem volt biztosított. A Múzeum intézkedett az integritás szemlélet érvényesítése érdekében.

Magyarország Alaptörvénye P) cikke szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását.

A Jósa András Múzeumnál az irányító szervi hatásköröket 2011. december 31-ig a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Közgyűlése, 2012. december 31-ig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2013. január 1-jétől Nyíregyháza Megyei Jogú Város Közgyűlése gyakorolja. A középirányító szervi feladatokat 2012. január 1-jétől az év végéig a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Intézményfenntartó Központ (MIK) látta el. A Múzeum pénzügyi, gazdálkodási feladatait az ellenőrzött időszakban saját hatáskörben végezte; teljesített összes bevétele 2014-ben 657 millió Ft, teljesített kiadása 597 millió Ft volt.

Az ÁSZ megállapította, hogy az irányító szervek feladatellátása a Múzeummal kapcsolatban 2011-2014 között csak részben volt szabályszerű, mivel 2012-ben az alapító okirat kiadására és államkincstári nyilvántartásba vételére határidőn túl került sor, valamint a középirányító szerv nem határozta meg a gazdálkodás részletes rendjét és a szükséges irányelveket. A Múzeum 2011-2012-es átszervezése során nem került sor vagyonátadási jegyzőkönyv felvételére, nem rögzítették a műszaki katasztert, illetve a különböző nyilvántartásokban számon tartott kulturális javak felsorolását sem. A 2012-2013-as központi alrendszerből önkormányzati alrendszerbe történő átszervezés során a vagyonleltár hiányossága miatt sérült az átláthatóság. A Múzeum rendelkezett a működését és gazdálkodását meghatározó belső szabályozásokkal. A kockázatkezelési rendszert szabályszerűen alakították ki és működtették, azonban a kontrolltevékenység ellátása csak részben volt szabályszerű. Szintén csak részben felelt meg az előírásoknak 2011-ben az információs és kommunikációs folyamatok kialakítása, mert nem szabályozták a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának rendjét. Az ellenőrzött időszak egészében fennálló hiányosság volt, hogy részlegesen teljesítették a Múzeum tevékenységére, működésére vonatkozó adatok közzétételét. A Múzeumnál a 2013-as év kivételével gondoskodtak az intézmény belső ellenőrzéséről, és az ellenőrzési jelentésekben megfogalmazott javaslatok alapján intézkedési tervet készítettek.

Az ÁSZ feltárta, hogy a bevételek elszámolása nem volt jogszabályszerű, továbbá a Múzeum nem gondoskodott a bizonylatok megőrzéséről sem. A gazdálkodási jogkör gyakorlói nem az előírásoknak megfelelően látták el feladataikat, mert előfordult, hogy kötelezettségvállalásra pénzügyi ellenjegyzés hiányában került sor. A Múzeum a 2012-es évi beszámolójában a feladat ellátását szolgáló vagyont szabálytalanul mutatta ki. 2013-ban és 2014-ben nem támasztotta alá a beszámolóban kimutatott vagyon értékét vagyonkezelési szerződés. A kulturális javak kölcsönzése során a Múzeum nem minden esetben rendelkezett határozott idejű, írásbeli kölcsönzési szerződéssel és a meglévő szerződések nem tartalmazták a jogszabályban rögzített tartalmi elemeket, emiatt a kölcsönzött javak állományvédelme nem volt biztosított. A Múzeumnál 2011 és 2014 között nem vezetettek nyilvántartást a Múzeum őrzésében lévő, de nem saját gyűjteményeihez tartozó kulturális javakról, továbbá a szakmai véleményezésre, vizsgálatra, bírálatra átvett, valamint a gyűjteményeiből ideiglenesen kikerült műtárgyakról, így a Múzeum által őrzött kulturális javak számbavétele, vagyon- és tulajdonvédelme nem volt biztosított.

Az ÁSZ a Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének három, a Múzeum igazgatójának 17 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

AZ ÁSZ JELENTÉSE TELJES EGÉSZÉBEN ITT OLVASHATÓ

Súlyos szabálytalanságokat tártak fel 6 vidéki múzeumnál

SZÁMVITEL

Az Állami Számvevőszék tizenkilenc megyei hatókörű városi múzeumban folytat ellenőrzést. Az első hat intézményről készült jelentés szabálytalanságok sorát tárta fel.

2016. december 12. Állami Számvevőszék

Egy gyűjteménynek is lehet története

Válogatás a Magyar Múzeumokból

A Szabolcs Vármegyei Múzeumot Jósa András megyei tiszti főorvos alapította 1868-ban Nagykállóban. A megyeszékhely Nyíregyházára kerülése után néhány évvel, 1899-től a vármegye múzeumát az újonnan megépült...

2009. március 03. Szabó Sarolta

A szorgalmas segédtiszt jutalma

TÁRGY

A hónap műtárgya a Jósa András Múzeumban: a nyíregyházi Önkéntes Tűzoltó Egylet ezüstözött kelyhe 1936-ból.

2016. szeptember 09. Mohácsi Endre
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...