Múzeumok ellenőrzése: Jósa András Múzeum
SZÁMVITEL
Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer összességében támogatta az átlátható közpénzfelhasználást, azonban az intézmény pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű.
Állami Számvevőszék |
2016-12-09 11:30 |
Befejezte az Állami Számvevőszék a nyíregyházi Jósa András Múzeum 2011–2014 közötti gazdálkodásának ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer összességében támogatta az átlátható közpénzfelhasználást, azonban az intézmény pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. A Múzeum alaptevékenységének részét képező kulturális javak nyilvántartásáról nem gondoskodtak teljes körűen, ezért azok állományvédelme és vagyonbiztonsága a kölcsönzéseknél nem volt biztosított. A Múzeum intézkedett az integritás szemlélet érvényesítése érdekében.
Magyarország Alaptörvénye P) cikke szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását.
A Jósa András Múzeumnál az irányító szervi hatásköröket 2011. december 31-ig a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Közgyűlése, 2012. december 31-ig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2013. január 1-jétől Nyíregyháza Megyei Jogú Város Közgyűlése gyakorolja. A középirányító szervi feladatokat 2012. január 1-jétől az év végéig a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Intézményfenntartó Központ (MIK) látta el. A Múzeum pénzügyi, gazdálkodási feladatait az ellenőrzött időszakban saját hatáskörben végezte; teljesített összes bevétele 2014-ben 657 millió Ft, teljesített kiadása 597 millió Ft volt.
Az ÁSZ megállapította, hogy az irányító szervek feladatellátása a Múzeummal kapcsolatban 2011-2014 között csak részben volt szabályszerű, mivel 2012-ben az alapító okirat kiadására és államkincstári nyilvántartásba vételére határidőn túl került sor, valamint a középirányító szerv nem határozta meg a gazdálkodás részletes rendjét és a szükséges irányelveket. A Múzeum 2011-2012-es átszervezése során nem került sor vagyonátadási jegyzőkönyv felvételére, nem rögzítették a műszaki katasztert, illetve a különböző nyilvántartásokban számon tartott kulturális javak felsorolását sem. A 2012-2013-as központi alrendszerből önkormányzati alrendszerbe történő átszervezés során a vagyonleltár hiányossága miatt sérült az átláthatóság. A Múzeum rendelkezett a működését és gazdálkodását meghatározó belső szabályozásokkal. A kockázatkezelési rendszert szabályszerűen alakították ki és működtették, azonban a kontrolltevékenység ellátása csak részben volt szabályszerű. Szintén csak részben felelt meg az előírásoknak 2011-ben az információs és kommunikációs folyamatok kialakítása, mert nem szabályozták a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának rendjét. Az ellenőrzött időszak egészében fennálló hiányosság volt, hogy részlegesen teljesítették a Múzeum tevékenységére, működésére vonatkozó adatok közzétételét. A Múzeumnál a 2013-as év kivételével gondoskodtak az intézmény belső ellenőrzéséről, és az ellenőrzési jelentésekben megfogalmazott javaslatok alapján intézkedési tervet készítettek.
Az ÁSZ feltárta, hogy a bevételek elszámolása nem volt jogszabályszerű, továbbá a Múzeum nem gondoskodott a bizonylatok megőrzéséről sem. A gazdálkodási jogkör gyakorlói nem az előírásoknak megfelelően látták el feladataikat, mert előfordult, hogy kötelezettségvállalásra pénzügyi ellenjegyzés hiányában került sor. A Múzeum a 2012-es évi beszámolójában a feladat ellátását szolgáló vagyont szabálytalanul mutatta ki. 2013-ban és 2014-ben nem támasztotta alá a beszámolóban kimutatott vagyon értékét vagyonkezelési szerződés. A kulturális javak kölcsönzése során a Múzeum nem minden esetben rendelkezett határozott idejű, írásbeli kölcsönzési szerződéssel és a meglévő szerződések nem tartalmazták a jogszabályban rögzített tartalmi elemeket, emiatt a kölcsönzött javak állományvédelme nem volt biztosított. A Múzeumnál 2011 és 2014 között nem vezetettek nyilvántartást a Múzeum őrzésében lévő, de nem saját gyűjteményeihez tartozó kulturális javakról, továbbá a szakmai véleményezésre, vizsgálatra, bírálatra átvett, valamint a gyűjteményeiből ideiglenesen kikerült műtárgyakról, így a Múzeum által őrzött kulturális javak számbavétele, vagyon- és tulajdonvédelme nem volt biztosított.
Az ÁSZ a Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének három, a Múzeum igazgatójának 17 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.
AZ ÁSZ JELENTÉSE TELJES EGÉSZÉBEN ITT OLVASHATÓ