©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Múzeumok ellenőrzése: Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum


Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer összességében nem támogatta az átlátható közpénzfelhasználást. A Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű.

Szerző: Állami Számvevőszék | Forrás: | 2016-12-09 12:30:30

Befejezte az Állami Számvevőszék a győri Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum 2011–2014 közötti gazdálkodásának ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer összességében nem támogatta az átlátható közpénzfelhasználást. A Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. Az intézmény nem gondoskodott a kulturális javak teljes körű nyilvántartásáról, emiatt azok állományvédelme és vagyonbiztonsága a kölcsönzéseknél nem volt biztosított. Az integritás szemlélet érvényesítése érdekében nem intézkedtek.

Magyarország Alaptörvénye P) cikke szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását.

A Győrben található Múzeumnál az irányító szervi hatásköröket 2011. december 31-ig a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat Közgyűlése, 2012. december 31-ig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2013. január 1-jétől Győr Megyei Jogú Város Közgyűlése gyakorolja. A középirányító szervi feladatokat 2012. január 1-jétől 2012. december 31-ig a Győr-Moson-Sopron Megyei Intézményfenntartó Központ (MIK) látta el. A Múzeum pénzügyi, gazdálkodási feladatait 2011-ben a Múzeum, 2012-ben a MIK, 2013-ban és 2014-ben a Kulturális Pénzügyi-Gazdasági Szolgáltató Központ végezte. Az intézmény teljesített összes bevétele 2014-ben 1221 millió Ft, teljesített kiadása 1217 millió Ft volt.

Az ÁSZ megállapította, hogy 2012-ben a hatályos alapító okirat kiadására és államkincstári nyilvántartásba vételére határidőn túl került sor, továbbá a középirányító szerv nem ellenőrizte a nyilvános adatok kötelező közzétételének, illetve igényre történő szolgáltatásának végrehajtását. Az irányító szerv 2013-ban és 2014-ben nem határozta meg és nem hagyta jóvá a Múzeum stratégiai tervét. Az intézmény elkészítette a szervezeti és működési szabályzatának módosítását, azonban a szabályzatot nem az arra hatáskörrel rendelkező irányító szerv hagyta jóvá. A 2011-2012-es önkormányzati alrendszerből központi alrendszerbe történő átszervezés során nem készítettek jegyzőkönyvet a vagyon tényleges átadásához. A 2012-2013-as központi alrendszerből önkormányzati alrendszerbe történő átszervezés során nem készítették el a kulturális javak felsorolását és annak tagintézményenkénti meghatározását.

A Múzeum belső szabályzatai nem feleltek meg teljes körűen az előírásoknak. A kockázatkezelési rendszert 2011-ben és 2012-ben nem alakították ki és működtették szabályszerűen. 2011 és 2014 között nem határozták meg a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget, a mulasztással nem intézkedtek a közélet tisztaságának biztosítása és a korrupció megelőzése érdekében. A kontrolltevékenység kialakítása és működtetése annak ellenére részben szabályszerű volt, hogy a 2011-ben, valamint 2013–2014-ben az előírásoktól eltérően nem jelölték ki a teljesítés igazolására felhatalmazott személyeket. 2013. február 2-ától 2013. október 21-éig terjedő időszakban a gazdálkodási jogkörök gyakorlására jogosult személyekről és aláírás mintájukról nem vezettek naprakész nyilvántartást. A Múzeum honlapján nem tették közzé teljes körűen a működéshez és a gazdálkodáshoz kapcsolódó adatokat. A belső ellenőrzés kialakítása és működtetése 2011 és 2014 között nem volt szabályszerű. A 2011–2012. évek kivételével az irányító szerv fenntartói jogkörében gondoskodott a Múzeum, mint felügyelt költségvetési szerv ellenőrzéséről.

A Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. Az intézmény éves költségvetési beszámolóját 2012 kivételével határidőn túl készítette el. A 2012-es beszámoló irányító szervi jóváhagyására nem került sor. A bevételek elszámolása csak részben volt szabályszerű; a kiadási előirányzatok felhasználása 2011-ben és 2012-ben nem, 2013-ban és 2014-ben csak részben felet meg az előírásoknak. A Múzeum 2012 kivételével nem szabályozta a teljesítés igazolásának rendjét. A gazdálkodási jogkör gyakorlói nem az előírásoknak megfelelően látták el feladataikat, mert előfordult, hogy érvényesítés, illetve utalványozás hiányában teljesítettek kifizetést, illetve (pénzügyi) ellenjegyzés hiányában került sor kötelezettségvállalásra. A költségvetési beszámoló mérlegét 2011 és 2013 között az intézmény nem támasztotta alá leltárral. A Múzeum a 2012-es beszámolójában szabálytalanul mutatta ki vagyonát; a 2013-as és 2014-es beszámolóiban pedig nem támasztotta alá szerződés a kimutatott vagyon értékét. A kulturális javak kölcsönzése során a szerződések nem tartalmaztak kötelező elemeket, emiatt a műtárgyak vagyonbiztonsága nem volt biztosított.

Az ÁSZ a Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének négy, a Kulturális Pénzügyi-Gazdasági Szolgáltató Központ igazgatójának öt, a Múzeum igazgatójának 19 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

A JELENTÉS EGÉSZE AZ ÁSZ WEBOLDALÁN OLVASHATÓ

Kapcsolódó cikkek:
A megyei múzeumi szervezet sorsa
Múmiakiállítás – múmia nélkül
Súlyos szabálytalanságokat tártak fel 6 vidéki múzeumnál

Cimkék:

    Muzeumok.hu Rss betöltése...