|
©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva. |
Múzeumok ellenőrzése: Kuny Domokos Múzeum
Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást.
Szerző: Állami Számvevőszék | Forrás: | 2016-12-16 14:00:45
Befejezte az Állami Számvevőszék a tatai Kuny Domokos Múzeum 2011–2014 közötti időszakra kiterjedő gazdálkodási tevékenységének ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. A Múzeum pénzügyi és vagyongazdálkodása szabálytalan volt. Az intézmény közfeladatát képező kulturális javak szabályszerű nyilvántartásáról nem gondoskodtak. A Múzeum nem intézkedett a korrupció elleni védelmet biztosító integritás szemlélet érvényesítése érdekében.
Magyarország Alaptörvénye P) cikke szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását.
A Tatán található Kuny Domokos Múzeumnál az irányító szervi hatásköröket 2011. december 31-ig a Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat Közgyűlése, 2012. december 31-ig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2013. január 1-jétől Tata Város Közgyűlése gyakorolja. A középirányító szervi feladatokat 2012-ben a Komárom-Esztergom Megyei Intézményfenntartó Központ látta el. A Múzeum pénzügyi, gazdálkodási feladatait 2011 és 2014 között saját hatáskörben végezte; teljesített bevétele 2014-ben 261,4 millió Ft, teljesített kiadása 198,1 millió Ft volt.
Az ÁSZ megállapította, hogy az irányító szervek Múzeumra vonatkozó feladatellátása összességében nem volt szabályszerű, mert az irányító szerv 2012-ben nem bízta meg és 2014-ben nem nevezte ki a gazdasági vezetőt. A szabálytalan kinevezés révén a múzeumigazgató elvonta az irányító szerv hatáskörét. A 2011/2012-es átszervezés nem felelt meg az előírásoknak, mert nem készült jegyzőkönyv az átadás-átvételről és a vagyon tényleges átadásáról. A 2012/2013-as központi alrendszerből önkormányzati alrendszerbe történő átszervezést szabálytalanul, a számviteli feladatokat hiányosan hajtották végre, mert nem készítettek vagyonátadási jelentést. A Múzeumnál kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. Hiányosság volt, hogy a Múzeum nem rendelkezett közbeszerzési szabályzattal. Nem határozták meg az etikai elvárásokat a szervezet minden szintjén. A szervezeti és működési szabályzatban a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget nem tüntették fel, így nem intézkedtek a közélet tisztaságának biztosítása és a korrupció megelőzése érdekében. A Múzeumnál 2011 és 2014 között nem működtették a kockázatkezelési rendszert. További hiányosság volt, hogy nem készítettek adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatot, továbbá nem tettek eleget a jogszabályban előírt közzétételi kötelezettségnek. 2013-ban és 2014-ben nem alakították ki a szervezet tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követését biztosító rendszert.
A Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. A bevételi előirányzatok teljesítése nem az előírásoknak megfelelően történt, mert a bevételek elszámolását alátámasztó szerződések nem álltak teljes körűen rendelkezésre, továbbá 2012-ben jogalap nélkül, a vagyontárgyak hasznosítására az erre feljogosító szerződés nélkül, 2013-ban és 2014-ben vagyonkezelői szerződés hiányában került sor. A bérleti szerződéseket a versenyeztetés mellőzésével kötötték meg, valamint nem vizsgálták, hogy a szerződő fél jogszabály szerint átláthatónak minősül-e. A régészeti feltárási tevékenység bevételeinek elszámolását nem támasztották alá a jogszabályi előírásoknak megfelelő tartalmú szerződések. A Múzeum 2012-es beszámolójának mérlege nem mutatta be a vagyon és annak összetétele kapcsán a megbízható és valós összképet. A 2013-as és 2014-es beszámolókban sérült a lényegesség számviteli alapelv. A Múzeum a nemzeti vagyonba tartozó kulturális javakról nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően vezette az előírt nyilvántartásokat, azok kölcsönzéséről szóló szerződései nem voltak szabályszerűek. A nem muzeális intézmény számára, továbbá külföldi kölcsönadáshoz a Múzeum több esetben nem rendelkezett a miniszter hozzájárulásával.
Az ÁSZ Tata Város Önkormányzata polgármesterének hat, a Kuny Domokos Múzeum igazgatójának pedig további 29 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.
Kapcsolódó cikkek:
Cimkék: