Új arc
Dizájn díjat nyert a Kassák Múzeum
A Kassák Múzeum új arculata elnyerte a világ egyik legrangosabb design elismerését, a red dot díjat kommunikációs design kategóriában.
Magyar Múzeumok Online |
2012-10-28 10:02 |
A red dot a kiemelkedő dizájn védjegye, amelyet világszerte elismernek. A versenyen évente változó szakértő zsűri válogat három fő kategóriában, meghatározott szempontrendszer alapján. A díjnyertes munkák a legnagyobb kortárs dizájn gyűjteményekbe, az esseni és a szingapúri red dot múzeumokba is bekerülnek. A díjazott arculati elemek november végétől kiállításon is megtekinthetők majd a Kassák Múzeumban.
„Jó érzés abba a csapatba tartozni, amelynek a kultúra területéről többek között az amszterdami Van Gogh Museum vagy a frankfurti Städel Museum, a piaci szférából pedig a dizájn iránt elkötelezett legnagyobb cégek is a tagjai. A Kassák Múzeum célja, hogy a magyar közönségnek a múzeum programján keresztül lehetősége legyen a nemzetközi kitekintésre, ugyanakkor megismertessük a külfölddel a magyar kultúra egy jelentős szeletét. Ezáltal Kassák Lajos, a legjelentősebb magyar avantgárd író, képzőművész, lapszerkesztő és dizájner kezdeményező törekvéseihez kapcsolódunk.” – nyilatkozta a díj átvételekor Sasvári Edit művészettörténész, a múzeum igazgatója.
A Kassák Múzeum két éve új koncepció szerint működik, amelynek a magas színvonalú dizájn fontos részévé vált. Arculatában a kassáki szellemet megidéző – de formailag nem másoló –, korszerű és kortárs szemléletű dizájnt hozott létre. A megújult arculat elemei együttesen hordozzák mindazt, amit a múzeum programjával, a kassáki életmű mai üzenetének közvetítésével itthon és külföldön képviselni akar. Kassák Lajos munkásságának kulcsszavai a nemzetköziség, az együttműködés, a szellemi műhelymunka és a kritikai szemléletmód voltak. A díjazott logóban az általa is gyakran alkalmazott felkiáltójel a mindenkor szükséges kritikai attitűdre utal, a “K” másik eleme, a nyíl, a figyelmet ennek a kassáki üzenetnek a mai érvényességére irányítja.
A red dot díj elnyerése Sasvári Edit múzeumvezető, Csatlós Judit muzeológus, Szőke Katalin pr szakértő és Lepsényi Imre dizájner két éves összehangolt munkájának eredménye. A díjat október 24-én vette át Berlinben a három fős stáb és a dizájner. A kommunikációs dizájn kategóriában az első magyar díjat tavaly nyerte el Lepsényi Imre a budapesti Izraeli Kulturális Intézet arculatával. Idén ugyanő két red dot díjat hozott el: az egyiket ebből a Kassák Múzeum arculatáért.
A red dot díj
1954-ben az Észak-Rajna-Vesztfáliai Design Központ ítélte oda először a díjat, azóta elnyerésért hagyományosan a legnagyobb cégek is versenybe szállnak az Apple-től a BMW-n át Ligne Roset-ig. A red dot díj azt jelzi, hogy birtokosa a dizájn- és az üzleti világ legjobbjai közé tartozik: a kiemelkedő dizájn védjegye, amelyet az egész világon elismernek. Megszerzése elengedhetetlen azok számára, akik tevékenységük színvonalát a dizájn minőségével is hangsúlyozni szeretnék. A világ egyik legnagyobb dizájn versenyén kiváló, évente változó szakértő zsűri válogat három fő kategóriában: formatervezés, kommunikációs dizájn és termék dizájn koncepció szerint. Idén összesen 68 ország 14 000 résztvevője küldött be pályamunkát. A díj birtokosai számos lehetőséget kapnak arra, hogy bemutassák a nyertes művet. Ezek közé tartozik a nagyszabású díjátadó gála, vagy a megjelenés a red dot dizájn évkönyvben. A díjnyertes munkákat az esseni és a szingapúri red dot dizájn múzeumokban is kiállítják. Idén vagy az elmúlt évben szintén az új arculatukért kapott red dot díjata a Städel Museum (Frankfurt), a Van Gogh Museum (Amszterdam), a National Art Museum (Szöul), a Conservatoire de Lausanne, a Porsche Intelligent Performance és a Leica S2 fényképezőgép. Formatervezés kategóriában kaptak red dot díjat a BMW 5-ös Gran Turismo, az iPad 2 / iPad Smart Cover, a Sony Xperia Ray, a Nikon 1 Digital Camera és a Toshiba Store Edition.
A művek elbírálásáról
A zsűri az alábbi kritériumok alapján bírálja el a beérkezett pályaműveket:
1. Eredetiség és érzelmi töltés: Mennyire eredeti a mű? Rendelkezik-e önálló identitással? Érzelmileg megérinti-e közönségét?
2. Felismerhetőség és társadalmi relevancia: Képes-e hosszan tartó benyomást kelteni? A megvalósítás módja köthető-e valamely társadalmilag releváns témához?
3. Hatékony célcsoport-elérés: Megfelelő formában közvetíti az üzenetet?
4. Funkció és esztétika: Megfelel a használati célnak? A megvalósítás funkcionális és esztétikai szempontok alapján történt-e?
5. A dizájn minősége: A megfelelő médiumot választotta a tervező a megvalósításhoz? Érzékelhető-e az a tudatos döntés, hogy a mű semmilyen fölösleges részletet ne tartalmazzon?
6. Megjelenés: Elegáns anyagokat használ? A kiválasztott anyagok elősegítik a cél elérését?
A Kassák Múzeum új arculata megfelelt a kritériumoknak, így a múzeum csapata és a tervező átvehette a red dor díjat.
Örömmel és büszkeséggel gratulálunk!