Spanyol–magyar mérkőzés

ROMÁK

Mélyszegénység és modernizáció, befogadás és elutasítás kíséri Európa legnagyobb etnikumát, a cigányságot, a Kárpát-medencében és Spanyolországban egyformán.

Götz Eszter 2013-04-09 15:55
Cikk küldése e-mail:

Két párhuzamos kiállítást mutatott be a Néprajzi Múzeum a hétvégén megrendezett Roma Értékek Fesztivál alkalmából. A vendégtárlatot a madridi Cigány Kultúra Intézete hozta, kísérőnek a Néprajzi Múzeum egy részletet mellékelt abból az anyagból, amely 2011-ben, Magyarország EU-elnökségének évében, Valenciában a magyarországi cigányok történetét mutatta be.

Szent János ünnepe a Casa Rosita borozóban a Paralelo sugárúton 1960 körül 
Fotó: Jacques Léonard, Arxiu Fotogràfic de Barcelona

 

A magyar fél

A magyar kiállítást a rendezők kamarajelleggel szánták a spanyol elé, de messze több lett belőle. Szuhay Péter és Szeljak György százötven évet metszett ki a magyarországi cigányság történetéből, hogy a legváltozatosabb műfajú fotográfiákon mutassa be. Van közöttük bőven 19. századi műtermi felvétel egy-egy cigányvajda családjáról, zenész cigányokról, romantikus beállítású életkép cigány szereplőkkel, vándorképek és üdvözlőlapok. Egy felnagyított felvételt Schabinszky László, Munkácsy Mihály barátja és fényképésze készített a miskolci vásárban, 1891-ben, egy vándorló cigánykolóniáról a festő megbízásából, hogy a Honfoglalás pannójához tipikus figurákat találjon. De a legtöbb fotó a mindennapok pillanatait örökítette meg. Gönyey (Ébner) Sándor és Kálmán Kata cigányportréi az ötvenes évekből – a szociofotó nagy korszakának emblematikus darabjai –, Révész Tamás lírai, mégis döbbenetesen kemény hangvételű képei a hetvenes évekből, amikor az államilag támogatott modernizálódás a szegénységgel együtt a cigányok identitásának maradékát is eltüntetni látszott. Néhány standfotó Schiffer Pál filmjeiből, vagy az MTI hurráoptimizmustól duzzadó felvételei – az írni-olvasni tanuló gyerek, ahogyan a nagyapa bütykös kezét vezeti, vagy a putri előtt csillogó új motorkerékpárról szóló tanmesék – a legkülönfélébb társadalomképeket, átrajzolt valóságszeleteket villantják fel. Van, amelyik jókora távolsággal kezeli a cigányokat, másutt a beleérzés olyan fokával találkozunk, hogy képtelenek vagyunk elszakadni a fotóktól. Az egzotikus vadember és a távolról félt cigányközösség számtalan reális vagy ideológiailag erősen csonkított képe sorakozik a falakon, és a felvételekből éppen az a bizonytalanság rajzolódik ki, amely a mai helyzetet is jellemzi. A többségi társadalom óvatossággal vegyes empátiája a kiállítás elején a cigányok magukról alkotott képeivel – családi fotókkal, mai életképekkel és remek zsánerekkel – ellenpontozódik. Így lesz, még ha nem teljes is, de legalább mindkét oldalról vállalt az a kép, amit Európa legnagyobb cigány etnikuma, a magyarországi mutat.

Piaci jelenet Guadalcanalban (Sevilla), 1920.
Fotó: Antonio Muñoz Torrado, Fototeca Universidad de Sevilla

 

A spanyol térfél

E hosszú kitérő nélkül nehéz reálisan nézni a főszereplőként meghirdetett spanyol anyagot. A madridi intézet szándéka szerint olyan kiállítást állított össze, amely nem csupán a spanyolországi romák történetét, múltját és jelenét követi végig, de kiemeli azt is, hogy a spanyol kultúra mit kapott a cigány etnikumtól. Talán ezt hangsúlyozták a legerősebben: a kulturális kölcsönhatást. Legalábbis szóban. Mert a tárlaton ezt a vonulatot a három terem egyike oly lapos, semmitmondó jelleggel képviselte, amit a Néprajzi nívós kiállításai már 15-20 éve sem vállaltak volna. Flamencozenészekről és híres cigány származású torreádorokról készült fotók, lemezborítók, egy tánccipő, filmplakátok és egy filmbejátszás, néhány állványra helyezett kottafüzet egy térbe szorult a cigány egyesületi mozgalom kibontakozását dokumentáló képekkel és iratokkal. Ennél közhelyesebben nehéz lett volna feldolgozni a témát. A cigányság életének változásait, a társadalmi elismerés folyamatát már jóval precízebben sikerült bemutatni, itt egy fotó az első boldoggá avatott európai cigányemberről, ott néhány csodálatos hangulatú századelejei felvétel a városi cigányok életéről, az állattartó, kosárfonó vándorcigányokról. Majd a leszármazottjaikról, már a hatvanas évek öltözékében és nagyvárosaiban, de még jól láthatóan őrizve a hagyományos életmód maradványait; végül a mai cigánycsaládokról, a bensőséges családi kapcsolatokról néhány ékesszóló felvétel – rajtuk büszke, boldog roma emberekkel.

A feliratok sokkal több és fontosabb fejezetet tolmácsolnak a spanyol cigányok történetéből, mint amit a kiállítási tárgyak és képek láthatóvá tesznek – többek között innen tudjuk meg, hogy Spanyolországban csak 1978-tól ismerik el a romákat teljes jogú állampolgároknak, és még ezután is évtizedekig tartott a szegregált iskolák felszámolása. Néhány fotó mellett nagyon jó szöveget olvashatunk a cigányok tömeges és erőszakos megkereszteléséről, párhuzamba állítva a sajátos spanyolországi cigány vallási élet megkapó képeivel.

 

Eredmény

A roma integrációt illetően a mai Spanyolország Európa egyik mintapéldája. Minderről a madridi intézet kiállítása inkább csak az eredményeket hangsúlyozva, de nem a részletek megízlelhető szépségével, és távolról sem a spanyolországi cigányok valós képével tudósít, legalábbis az utolsó ötven évet tekintve biztosan nem. Közelebb hozni a témát a közönséghez nem a spanyol anyagnak, hanem a magyar társkiállításnak sikerült, amely azonban – paradox módon – éppen egy Európának szánt korábbi kiállítás része. Őszinteség, mélyebb problémafölvetés – és nem utolsósorban látványos megjelenítés – terén mégis egyértelműen a magyar tárlat a befutó. Ami persze nem jelenti azt, hogy a társadalom szintjén, az elfogadás, az integráció, sőt a roma kultúra értékeinek elismerésében különösebben jól állnánk.

 

Vidas Gitanas – Képek, cigányok, cigányképek - A többségi képtől az önábrázolásig
Néprajzi Múzeum, 2013. április 6. – június 9.

A tanító széke

BESZÉD

70 éve még Magyarország lakosságának döntő többsége paraszti származású volt. Ismerjük őket? Emlegetjük ételeiket, vitrinben tartjuk pipáikat, újrakeverjük dalaikat és koreográfiát építünk táncaikra, de...

2013. március 03. Fisli Éva

Balogh Rudolf – aranykoszorús fényképészmester

Kiállítás az OSZK-ban

Az Országos Széchényi Könyvtár Corvina termében látható december 22-ig a Balogh Rudolf – aranykoszorús fényképészmester című kiállítás. Ajánló.

2012. december 12. Bata Tímea

Nyilvánosságra hozza pályázatát az új főigazgató

Kemecsi Lajos

Február elsején kezdi meg munkáját Kemecsi Lajos, a Néprajzi Múzeum újonnan kinevezett főigazgatója. Mire számíthatunk?

2013. január 01. Berényi Marianna
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...