A szépség, a reklám és a női ideál

KIÁLLÍTÁS

A női ideál alakulása a 20. század első felében címmel új tárlat nyílt Pécsett a Janus Pannonius Múzeumban.

Magyar Múzeumok Online 2016-02-18 09:10
Cikk küldése e-mail:

 



A 20. század minden téren a forradalmi változások időszaka. Ugrásszerű a fejlődés az iparban, technikában, közlekedésben, informatikában. Átalakulnak a társadalmi szokások, hihetetlenül felgyorsul az élet, elterjednek a modern táncok és zenék, általánossá válik a sportolás.

A tömegtermelés megjelenésével a reklám szerepe fokozatosan nő. A hagyományos hirdetések mellett egyre újabb és változatosabb eszközök segítik az eladást, az új termékek népszerűsítését. A cégek mind többet költenek reklámnyomtatványokra. Plakátokkal, számolócédulákkal, reklámkártyákkal, szórólapokkal, árlapokkal, árjegyzékekkel, kirakati táblákkal divatértesítőkkel, ajándékokkal igyekeznek megnyerni a vásárlók kegyeit. Legtöbbször neves festőművészek, grafikusok tervezik ezeket a kiadványokat, amelyek gyakran ábrázolnak szép, elegáns nőket. Így a divatlapok, filmek, fotók mellett a reklámhordozók is értékes forrásai az öltözködés történetének.

A társadalmi és életmódbeli változások hatnak a kor szépségideáljára is. Szakítanak az előző század női eszményképeivel. A naiv, ártatlan lányka és a szelíden bájos asszony helyébe sokkal többféle nőmodell lép. A végzet asszonyától és a kacér, csábos mondén nőalaktól − melyet megalkotójáról, Jules Chéret-rôl „chérette”-nek neveztek − a modern, sportos nőig nagyon széles a „választék”. A század első felében rendkívül gyorsan, egy évtizeden belül is változik a divat és a hajviselet.

 

A tárlat a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban őrzött reklámhordozókra épül. Plakátokon, aprónyomtatványokon, árucsomagolásokon keresztül mutatja be a divat 20. század eleji változásait, de egy-egy jellemző ruhadarab, viselet és korabeli kirakati baba is megtekinthető a kiállításon.

 

A SZÉPSÉG ÉS A REKLÁM
A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum vendégkiállítása
2016. február 10. - április 16.
Janus Pannonius Múzeum
Vasváry-ház, Pécs, Király utca 19.

A divat mint társadalmi fórum és játszótér

Divat versus művészet

Általában a „divatot” mint elnevezést a klasszikus értelemben vett művészeti kánontól elkülönített kategóriaként értelmezzük és használjuk.

2011. június 06. Heilmann Anna

Fodrok, rózsák, művégtagok

FRIDA KAHLO RUHATÁRA

Képzeljük el, hogy egy stílusikon, egy nem mindennapi művész évtizedek óta hétlakat alatt őrzött gardróbjának ajtaja egyszer csak kinyílik, s több tucat személyes ereklye, szerelmeslevél, gyógyszer, ékszer,...

2013. július 07. Heilmann Anna

Ha divat, akkor múzeum!

5 divattörténeti kiállítás

A múzeumi gyűjtemények között szinte mindenütt kiemelt szerep jut a textileknek, legyen az művészi igénnyel díszített főúri ruha, egy filmcsillag estélyije, népviselet, lakástextil vagy akár zászló....

2010. augusztus 08. Pauliscsák Martina
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...