A test égő csipkebokra

PICASSO – MNG

Az eddigi legnagyobb magyarországi Picasso-kiállítás nyílt meg a Galériában „Alakváltozások” címmel. Száz mű, elsősorban festmények, kisplasztika, rajz, metszet a modern művészet fenegyerekétől. De nem ettől szenzációs.

Götz Eszter 2016-05-11 09:00
Cikk küldése e-mail:

Emilie Bouvard kurátor és Tóth Ferenc művészettörténész úgy válogatott a hatalmas életműből, hogy nem hiányoljuk a főműveket, ezek nélkül is plasztikusan kirajzolódik az életmű, a gondolkodásmód, az egyre radikálisabb művészetfelfogás. Annál is több: a huszadik század, maga a modern lét.

A legszebb, hogy mindezt az összegzést az a művész mutatja fel, aki végigjárta, sőt sok esetben maga generálta az újabb és újabb művészeti forradalmakat, miközben a festészet mesterségbeli teljességétől lépésről lépésre haladt a lehető legredukáltabb kifejezésmód felé. Már kamaszkorában birtokában volt egy rendkívül gazdag festői tudásnak, és innen haladt módszeres analízissel visszafelé, a gyerekrajzig és a primitív kifejezési formákig. A párizsi Musée national Picasso gyűjteményéből merített törzsanyag és azt ezt kiegészítő jeruzsálemi, moszkvai, bázeli, berni, stuttgarti, illetve budapesti múzeumoktól kölcsönzött művek most ezt az utat jelenítik meg. A kiállítás fő témája az emberi alak ábrázolása, a figurális festészet Picasso-féle útja. De ezzel együtt azt is vizsgálja, hogyan jutott el a festészet forradalma a nonfigurativitáshoz, és hogy az a mód, ahogyan Picasso dekonstrukció alá vetette az emberi alakot, valóban nonfiguratív-e; elemzi a csúfság ábrázolását és az emberi alak jellé válását a festészetben, a későbbi alkotói korszakokban felbukkanó nemi bizonytalanságot, az ikonok használatát, a műteremfotókon keresztül az alkotó és közege, játékos és játék viszonyát. Így rengeteg olyan következtetést bont ki, vagy csak sejtet, amelyeket a mai digitális kor embere talán még mélyebben megél a mindennapokban, mint a huszadik századé. Olyan alapvető fogalmakat tesz láthatóvá Picasso életművén keresztül, amelyek a művészetet közvetlenül összekapcsolják a mindennapi érzékeléssel.

A kurátorok tehát olyan utat választották, melyen át a felkínált anyag a lehető legtöbb oldalról befogadható és átélhető. Mindehhez pedig nem nyúltak külső eszközökhöz. Az egyes témaköröket bevezető falszövegek, egy-egy képet kísérő magyarázatok nem vonják el a figyelmet az élményszerűségről, és bátran nélkülözték a látványos körítést. Maga a válogatás, a művek egymáshoz rendelése, a gondolatok kibontása hozza a nagy találkozást. A földszinti terem idősávja és az egyes életszakaszokhoz illesztett eredeti fotók mellett egy rövid fogalmi bevezető is ráhangolja a nézőt az emeleten váró élményre, de bölcs módon nem magyaráz, inkább csak kérdéseket vet föl. Ezt a fokról-fokra beavató módszerességet viszik tovább az egyes termek.

Az első egység a korai szakaszt mutatja be, a pályakezdéstől a párizsi művészközeggel való találkozásig. A tárlat egy 1895-ös portré kapcsán kiemeli a spanyol festészeti és szellemi-vallási tradíciók megjelenítését, melyet Párizs hatása igen korán, már a századfordulótól alaposan átformál, először az úgynevezett kék korszak melankóliájával, majd a festészet és a költészet szoros összekapcsolásával. De az egyes korszakok és kifejezési eszközök közötti kölcsönhatások is szépen kibontakoznak, mint például a spanyol hagyomány újbóli felbukkanása jóval később, a Guernica megfestése körüli időkben; illetve külön szálon elindul a Picassónál olyan fontos grafika műfaja, a Mutatványosok című sorozattal, és az egyes fejezetekben egyre változatosabb képpel egészíti ki a nagy vásznak sorát.

Az első évtized után a kubista korszak következik, csúcsán az Avignoni kisasszonyokhoz készült tanulmányokkal, az Anya gyermekével című művel, vagy a zeneiséget a képbe illesztő zsánerekkel. Itt szembesülünk azzal, hogy a látvány helyett maga a koncepció kerül a vásznakra, a festő fokozatosan megszabadul a közvetlen formaábrázolás kényszerétől, és kidolgozza az autonóm festészet módszereit, hogy a látvány helyett a valóságot közvetíthesse. Miután a hangok, a fénytörés, az érzékelt valóság minden része bekerül a képbe, itáliai útja után Picasso ismét vált, a letisztult, nagyvonalú harmóniák felé fordul, festészete klasszicizálódik. A fordulatot Olaszország, és mellette a Gyagilev balettművészetével és táncosaival való találkozás hozza el, ahogyan minden nagyobb váltást egy-egy új benyomás, újabb szerelem, egy új világ megnyílása ösztönöz. A találkozások sorát is szépen bontja ki a kiállítás, hangsúlyozva a nőalakok hatását, a portrékon megjelenített asszonyok karakterét, és azt a megújuló erőt, amelyet ők gyakoroltak Picassóra. Ezáltal az egyes korszakok nem töredeznek műtörténeti fejezetekre, hanem a mélyen átélhető érzelmekből és az európai huszadik század fejleményeiből egyszerre jutunk el egyikből a másikba, a klasszikus formákból a szürrealizmus kalandjához, a spanyol polgárháborúhoz és a női testek kompozicionális szétszabdalásához.

Nagyjából itt, a Minotaurosz megjelenésénél döbben rá a néző, micsoda koherens művészi gondolatvilágban járkál, hogy a mitológiai bika-szörnyben megtestesülő szexuális falánkság és a korszak tobzódása a tömeggyilkosságban milyen zavarba ejtő módon korrelálnak egymással Picasso műveiben. Innen már nem kérdés, hogyan függ össze a negyvenes években festett virágasszony-sorozat és a politikai szerepvállalás, és miért jön az újabb nagy fordulat, a primitív művészethez, a gyermekrajzokhoz való visszafordulás. Az utolsó egységben a lecsupaszított férfi-nő viszony jelenik meg, a műtermek világa – Brassaï és a kor többi sztárfotográfusának képein –, a művészet nagy játéka az elődökkel és önmagával.

A kiállítás a Picasso által gyakran felvállalt clown figurájával zárul, a nagy játékossal, aki végigsétált a századon, és a nyomában egy új művészet született: a legutolsó művek Manet, Delacroix ikonikus műveit hangszerelik át a játékosság jegyében. De pátosszal, komolykodással sehol nem találkozunk. Éppen ettől hat a tárlat ilyen erősen: nem a nagybetűs művészethez visz közel, hanem egy rendkívül bátor, kísérletező hajlamú homo ludens látásmódjához, aki a saját belső szabadságával a figurativitást elszabadította az alakábrázolástól, a látottat az átélhetőtől és ezzel, ahogyan maga is megfogalmazta, a festészetet szobadíszből fegyverré alakította.

Művészet vagy etnográfiai tárgy?

KIÁLLÍTÁS

Amikor a 20. század elején Picasso és művésztársai először láttak afrikai és óceániai szobrokat, nyilvánvaló volt számukra, hogy ezek a tárgyak is művészeti alkotások. De művészetnek látja-e mindezt az...

2016. április 04. Magyar Múzeumok Online

Hogyan épült a Picasso-kiállítás?

VIDEÓ

Interjú Emily Bouvard-ral, a párizsi Musée national Picasso művészettörténészével, a Picasso kiállítás kurátorával.

2016. április 04. Magyar Múzeumok Online

Ki a Picasso-szobor jogos tulajdonosa?

PEREK ÉS VITÁK

Egy éven belül többször is felforrósodott a műkincsek tulajdonjogával kapcsolatos vita több országban, és több ország között is. Mi most négy esetet választottunk ki, és mutatunk be sorozatunkban....

2016. február 02. Sobieski Tamás
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...