Bécs pezsgő kulturális élete az év minden időszakában izgalmas eseményeket kínál. A császárváros múzeumai egymással versengenek a vonzóbbnál vonzóbb, monumentális szupertárlatok rendezésével.
Szerző: Szirmai Anna | Forrás: | 2012-03-07 08:07:46
A tavaszi szezon kínálata is figyelemre méltó, rögtön három, külön-külön is izgalmas kiállítást láthatunk a MuseumsQuartierben. A tucatnyi, más-más műfajban tevékenykedő kulturális intézményt magában foglaló komplexum két tekintélyes múzeuma a Leopold Museum és a MUMOK (Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien) termeiben egyaránt nagyszabású tárlatokat tekinthetünk meg. Ezúttal az expresszionizmus felé forduló Egon Schiele munkáit kortárs alkotók reflexióitól kísérve láthatjuk a Leopold Museumban. Ugyanitt, néhány emelettel lejjebb pedig egy merész fordulattal az orgia misztériumszínház borzongató jeleneteit (is) bemutató Hermann Nitsch kiállítás kecsegtet maradandó élménnyel.
Az építészeti rajzok és az informelhez közelítő vázlatok mellett jelentős fotódokumentáció is része a bemutatott anyagnak, a legtöbb munka az Orgia Misztérium Színház monumentális projektjéhez kapcsolódik. A bécsi akcionistákhoz köthető Nitsch életművének talán legjellegzetesebb és egyben legbizarrabb alkotása az 1962 és 1998 között létrehozott performance-sorozat. (Gyenge idegzetűeknek nem kimondottan ajánlott) fotókon és videókon szembesülhetünk a gyakran brutális, „pszeudomisztérium” megrázó rituáléival: kibelezett állatok, keresztre feszítés; misztikum és szakralitás keveredik (és fordul ki önmagából) a képeken. Építészeti vázlatokat, terveket is készített egy leendő színházépülethez, ami színházi happeningek, performance-ok tereként, a totális művészet, a Gesamtkunstwerk szellemiségében jött volna létre.
Gigantikus, műanyagból vagy vízhatlan textilből készült használati tárgyai között eltörpül a látogató és elgondolkozik, vajon nem nőtt-e tényleg túl rajta a tárgykultúra, ha embernagyságú a habverő és a konnektor puha mint egy ágy? Használhatatlanná irrealizálódott eszközök, fröccsöntött óriás burgerek és hamutál tele lábszárnyi csikkekkel. Egy másik szinten az Oldenburgot a hatvanas években leginkább foglalkoztató Mouse Museum terveivel ismerkedhetünk, és az alkotó számos gyűjtőmunkáiból is láthatunk egy válogatást. Miki egér, mint a tömegkultúra megtestesítője, a tucatáruk, a tucatművészet és az életünket elöntő terméközön szimbólumaként jelenik meg. Társadalomkritika kesernyés humorral leöntve.
A MUMOK május 12 -ig megtekinthető Oldenburg-tárlata ezután továbbutazik, a kölni Ludwig Museum, majd a bilbao-i Guggenheim és a new yorki MOMA után a minneapolis-i Walker Art Center látja vendégül.
A Magyar Múzeumok Online a Pulszky Társaság - Magyar Múzeumi Egyesület internetes folyóirata. A Pulszky Társaság fenntart minden, a portál
bármely részének bármilyen módszerrel, technikával történő másolásával és terjesztésével kapcsolatos jogot.
Kedves Látogató!
A Magyar Múzeumok oldala megújult, ez a felület a korábbi tartalmak archívuma. Amennyiben az új oldalt szeretné böngészni e helyett, kattintson ide.