©2011 magyarmuzeumok.hu Minden jog fenntartva.

Három férfi - három életmű


Bécs pezsgő kulturális élete az év minden időszakában izgalmas eseményeket kínál. A császárváros múzeumai egymással versengenek a vonzóbbnál vonzóbb, monumentális szupertárlatok rendezésével.

Szerző: Szirmai Anna | Forrás: | 2012-03-07 08:07:46

A tavaszi szezon kínálata is figyelemre méltó, rögtön három, külön-külön is izgalmas kiállítást láthatunk a MuseumsQuartierben. A tucatnyi, más-más műfajban tevékenykedő kulturális intézményt magában foglaló komplexum két tekintélyes múzeuma a Leopold Museum és a MUMOK (Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien) termeiben egyaránt nagyszabású tárlatokat tekinthetünk meg. Ezúttal az expresszionizmus felé forduló Egon Schiele munkáit kortárs alkotók reflexióitól kísérve láthatjuk a Leopold Museumban. Ugyanitt, néhány emelettel lejjebb pedig egy merész fordulattal az orgia misztériumszínház borzongató jeleneteit (is) bemutató Hermann Nitsch kiállítás kecsegtet maradandó élménnyel.

(Egon Schiele: Selbstporträt mit Pfauenweste, 1911. ©Ernst Ploil, Wien)


(Hermann Nitsch: Farbskala, 2005 Atelier Hermann Nitsch, Prinzendorf, © VBK Wien, 2011)

Az építészeti rajzok és az informelhez közelítő vázlatok mellett jelentős fotódokumentáció is része a bemutatott anyagnak, a legtöbb munka az Orgia Misztérium Színház monumentális projektjéhez kapcsolódik. A bécsi akcionistákhoz köthető Nitsch életművének talán legjellegzetesebb és egyben legbizarrabb alkotása az 1962 és 1998 között létrehozott performance-sorozat. (Gyenge idegzetűeknek nem kimondottan ajánlott) fotókon és videókon szembesülhetünk a gyakran brutális, „pszeudomisztérium” megrázó rituáléival: kibelezett állatok, keresztre feszítés; misztikum és szakralitás keveredik (és fordul ki önmagából) a képeken. Építészeti vázlatokat, terveket is készített egy leendő színházépülethez, ami színházi happeningek, performance-ok tereként, a  totális művészet, a Gesamtkunstwerk szellemiségében jött volna létre.


(Claes Oldenburg: Study for Announcement for One-Man Show at Dwan Gallery – Mickey Mouse with Red Heart, 1963. Photo © Whitney Museum of American Art, Sheldan C. Collins © Claes Oldenburg)

Gigantikus, műanyagból vagy vízhatlan textilből készült használati tárgyai között eltörpül a látogató és elgondolkozik, vajon nem nőtt-e tényleg túl rajta a tárgykultúra, ha embernagyságú a habverő és a konnektor puha mint egy ágy? Használhatatlanná irrealizálódott eszközök, fröccsöntött óriás burgerek és hamutál tele lábszárnyi csikkekkel. Egy másik szinten az Oldenburgot a hatvanas években leginkább foglalkoztató Mouse  Museum  terveivel ismerkedhetünk, és az alkotó számos gyűjtőmunkáiból is láthatunk egy válogatást. Miki egér, mint a tömegkultúra megtestesítője, a tucatáruk, a tucatművészet és az életünket elöntő terméközön szimbólumaként jelenik meg. Társadalomkritika kesernyés humorral leöntve.


A MUMOK május 12 -ig megtekinthető Oldenburg-tárlata ezután továbbutazik, a kölni Ludwig Museum, majd a bilbao-i Guggenheim és a new yorki MOMA után a minneapolis-i Walker Art Center látja vendégül.

Kapcsolódó cikkek:

Cimkék:
képzőművészet, alkotás, látogató, tárltvezetés

    Muzeumok.hu Rss betöltése...