Brigitte Bardot, Marcel Duchamp és a zsugorított amazóniai emberfej

A Quai Branly Múzeum ősszel megnyílt kiállítása a hajviselet kulturális jelentéseit kutatja

Szeljak György 2012-12-26 15:40
Cikk küldése e-mail:


 Rrelikviaként őrzött hajtincsek keretbe foglalva, a csókolózó szőke Brigitte Bardot és Alain Delon, XVII.  Lajos mellszobra,  ecuadori indiánok által zsugorított emberfej, Marcel Duchamp tonzúrája  Man Ray képén vagy Robert Capa híres 1944-es Chartres-i  fotója a járókelők megvetése és gúnyolódása között gyermekét karjában vivő francia nőről. Vajon mi az, ami ezeket a képeket/tárgyakat egy kiállítás keretében összekötheti? A haj vagy éppen annak hiánya.

A párizsi Quai Branly Múzeum néhány hete megnyílt Micsoda hajak – ékességek és trófeák (Cheveux cheris – Frivolités et trophées) című tárlata azoknak a kiállításoknak a sorába kapcsolódik, amelyek egy-egy társadalmi, kulturális, természeti vagy biológiai fogalom köré szerveződve, a világ különböző részeiről vett példákkal próbálják értelmezni az adott fogalom univerzális és egyedi jelentésváltozatait, teret engedve az antropológia, a klasszikus és kortárs művészet, valamint a divattörténet találkozásának.

Egy ilyen típusú kiállításhoz a haj, mint téma valóban jó választás, amely izgalmas megközelítésekre nyújt lehetőséget.  Ahogy azt a rendező Yves le Fur művészettörténész, óceanista, jelenleg a múzeum Örökségi és Gyűjteményi Osztályának igazgatója a kiállítás ismertetőjében részletesen elemzi, a haj az emberiség kialakulásától kezdve fontos szerepet játszik a csoportidentitás kifejezésében. A Krisztus előtt úgy 21 000 évre datált csontfigura, a híres Brassempouy Vénusz arra utal, hogy az emberek már ekkor vágták és gondosan elrendezték a hajukat, hogy így tetszenek maguknak és másoknak és elkülönüljenek a természettől.

A hajviselet azóta is változatos módon reflektál a társadalmi, politikai és vallási előírásokra, a reprezentáció, az elkülönülés és osztályozás eszköze az egyes kultúrákban. Egy rendkívül képlékeny szimbólum, kifinomult jelentései kor-, kultúra- és kontextusfüggők. Egy hosszú haj kifejezheti a vadságot, a természetközeliséget, ugyanakkor a művész, a csavargó, a francia király vagy éppen egy remete attribútuma is lehet. A társadalmi normák elleni tiltakozás épp úgy megnyilvánulhat a haj levágásában, mint annak megnövesztésében. A leborotvált haj nemcsak egy szerzetest, hanem akár egy skinheadet is jelölhet, sőt a mások általi büntetés, megbélyegzés pecsétje is lehet.

 Hossza, színe, formája, textúrája vagy éppen a haj hiánya utalhat az éppen uralkodó divatirányzatokra, a nemre, a vágyakra, a szexuális vonzerőre, a különböző identitásformákra, az egészségre és betegségre vagy éppen a társadalmi státuszra. Utóbbi esetében nem véletlen, hogy a különböző kultúrákban a státuszváltó átmeneti rítusok középpontjába gyakran éppen a haj átalakítása vagy leborotválása kerül. Távoli analógiák helyett elég, ha csak egy sokak által átélt példára, a katonai bevonulás utáni kötelező hajvágásra gondolunk. Manapság pedig az utazások, a képek, ideák, értékek, anyagi javak globális kulturális áramlatai további teret engednek a hajviseletek és értelmezések kombinációinak.

A 280 tárgyat – klasszikus festményt, szobrot, fényképet, etnográfiai és multimédiás anyagot – bemutató kiállítás első részében a főként francia múzeumoktól ( Louvre, Musée d’Orsay, Petit Palais, Versaillesi kastély, Nantes-i Szépművészeti Múzeum) kölcsönzött művészeti anyag dominál, majd fokozatosan kerül előtérbe a Quai Branly Múzeum saját etnográfiai gyűjteménye. Amint a kiállítás összefoglalásából kiderül, a kiállítás három etapban mutatja be a hajhoz kötődő kulturális értelmezéseket.

 Az első rész bevezetőjében az európai és a távoli kontinensekről származó emberekről készített mellszobrok ábrázolásai keresztül szemléltetik a különböző kultúrák megörökített hajstílusait.  A tárlat változatos példákon keresztül tárja elénk, hogy a haj formája és színe hogyan kapcsolódik össze különböző sztereotíppá váló elképzelésekkel az európai kultúrában, és ez miként nyilvánul meg a politikai, ideológiai elképzelésektől (pl. árja fajelmélet) kezdve a művészet és a média reprezentációjaiig.  A kiállított tárgyak között helyet kapnak Diane Arbus, Sam Lévin és Brassaï  fekete-fehér fotói vagy Ingres, Boilly, Charles Maurin vagy Jean Jacques Henner képei is. Ebben a részben ismerhetjük meg többek között a normalitás és a társadalmi szabályoktól való eltérés kultúrafüggő hajviseleti módjait, és bepillantást nyerhetünk abba, hogy a társadalmi státuszváltás milyen módon jár együtt a hajviselet megváltoztatásával, az hogyan kölcsönöz új identitást tulajdonosának. Egy újabb témakörben a nemi szerepekhez és a csábítás bonyolult játékához köthető, kultúránként eltérő szépségideálokhoz kapcsolódó hajformák jellegzetességeit ismerhetjük meg, melyet épp úgy megszabhat a divat, a konvenció és a szigorú elvárás, mint a lázadás.

 A kiállítás második része a hajtól való önkéntes megszabadulást vagy annak nem szándékos, illetve erőszakos elvesztését állítja a középpontba. Bemutatja azokat az önként vállalt rituális formákat, amelyek az elkülönülés, a státuszváltás vagy éppen a földi világ és a túlvilág közötti kapcsolattartás céljából jönnek létre. De a haj nem szándékolt elvesztése a betegség, erőtlenség jele is lehet. Sőt, ebben a részben szembesülhetünk azokkal az – Alain Brossat kifejezésével – undorító karneválokkal is, melyek keretében először Spanyolországban republikánus nők, majd Németországban nem árja férfival kapcsolatot kialakító, Franciaországban pedig német katonákkal viszonyt folytató nők haját borotválták le – amint utóbbit Capa Chartres-i képei is megörökítik.

A haj elkülönülése tulajdonosától szorosan összekapcsolódhat az elmúlás, emlékezés, nosztalgia fogalomkörével, a kiállításnak ebben a részében kerülnek bemutatásra ezek tárgyi emlékei is: a falra kerülő bekeretezett relikviák, hajat tartalmazó apró üvegcsék, ékszerek, medalionok, amelyek utalnak az idő múlására, a gyermekkor elvesztésére, egy elhunyt rokonra, barátra – ahogy ez a szokás a 19. századi Európában oly népszerűvé vált.

 A tárlat harmadik részének címe: A haj hatalma. A képzőművészeti tárgyak itt már a háttérbe szorulnak és a múzeum Európán kívüli etnográfiai anyagán keresztül ismerhetjük meg azokat az elképzeléseket, amelyek szerint a haj magában hordozza egykori tulajdonosának auráját, erejét és energiáját, ezért az élők és az elhunytak közötti rituális kapcsolat közvetítője is lehet. A kiállítás e részében főként ennek a speciális mágikus erőnek, manának a fogalomköréhez kötődő tárgyakat láthatunk. Az erővel bíró hajtincsek például lehetnek olyan hajdíszek részei, ahol a díszek anyaga, formája, színe, kombinációja komplex szimbolikus üzeneteket hordozhat. De a további példák között feltűnnek a hajjal díszített fegyverek, vagy a melanéziai kanak uralkodó halotti maszkja, amelyet a gyászolók hajtincsei borítanak. Sőt, a haj győzelmi trófeává is válhat, amint azt a tárlaton bemutatott amazóniai zsugorított fej vagy éppen a különböző skalpdíszek jelzik. Ezek a trófeák a testről, a társadalmi nemről és a másságról kialakított kulturális elképzeléseket mutatnak be, és a győztes és legyőzött közötti szimbolikus csere rendszerébe illeszkednek.

A 2012. szeptember 18-án megnyílt tárlat 2013. július 14-ig tekinthető meg.

Fotók: forrása:

Quai Branly múzeum honlapja

Fotomuzeum.hu

Dínók, látványtár és még egyszer Gabriel Orozcóról

Szubjektív múzeumlátogatás

Gondolatok a berlini természettudományi múzeumban

2012. december 12. Kocsis Alexandra

Puzzle az utókornak

Digitális fotózás

Az év egyik "legje" volt egy svéd nonprofit alapítvány által szervezett globális fotókiállítás

2012. december 12. Szeljak György

Balogh Rudolf – aranykoszorús fényképészmester

Kiállítás az OSZK-ban

Az Országos Széchényi Könyvtár Corvina termében látható december 22-ig a Balogh Rudolf – aranykoszorús fényképészmester című kiállítás. Ajánló.

2012. december 12. Bata Tímea
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...