Heti szüret
Kiállításajánló
Emberi méltóság, fiatal európai alkotók, design, könyvművészet és tipográfia,rendhagyó sokszínűség - a héten nyílt kiállítások hívószavai.
Magyar Múzeumok Online |
2012-10-19 08:31 |
Három magyar utazó, Zsolnay Miklós, Wosinsky Mór és Déri Frigyes perzsa gyűjteményeinek darabjaiból rendez kiállítást a bonyhádi Völgységi Múzeum, a tárlat elsősorban 19. századi perzsa kultúrából ad ízelítőt. A szekszárdi, bajai, pécsi múzeumok, valamint a debreceni Déri Múzeum anyagából válogatott kiállítás legrégebbi tárgya egy 13. századi fali csempe, többségében azonban az 1796-tól 1925-ig tartó Kádzsár-korból származó relikviák, kerámiák, fegyverek, szőnyegek, réz- és zománcműves remekek, festmények kerülnek a tárlókba. A tárlat legértékesebb darabja a 19. századi, láncszemenként készített páncélzat, valamint egy ugyanebből a századból származó edénykészlet, mindkettő Déri Frigyes gyűjteményének része. A tárlat – amely a Völgységi Múzeum a világ nagy kultúráit bemutató sorozatának állomása, egyben a Múzeumok Őszi Fesztiváljának bonyhádi nyitó rendezvénye – korabeli újságcikkeken keresztül abból is ízelítőt ad, hogy milyen képet alkotott az akkori Perzsiáról a hazai sajtó.
Gárdonyi Géza halálának 90. évfordulója alkalmából, egyben a születésének 150. évfordulóját 2013-ban ünneplő Gárdonyi-emlékév jegyében az író életét és munkásságát bemutató kiállítás nyílt az egri Dobó István Vármúzeumban. A Láthatatlan ember arcai címet viselő tárlaton látható Gárdonyi íróasztala, írógépe, utazóbőröndje és vándorbotja, pipái, könyvtárának legszebb és legizgalmasabb kötetei (saját kéziratos bejegyzéseivel), kávékiöntője, pecsétnyomója, valamint számos tollal és géppel írt kézirata. Külön egységekben, múzeumpedagógiai elemekkel gazdagítva mutatják be Gárdonyi történelmi regényeit, az író különleges titkosírását, novelláinak és meséinek sajátosságait, valamint életművének szintézisét. A régi tárgyak, az izgalmas installáció, az interaktív elemek segítenek abban, hogy az érdeklődők Gárdonyi műhelyében érezhessék magukat, megismerjék eddig ismeretlen arcát. A tárlat 2013. február 28-ig tekinthető meg az egri vár gótikus palotájának földszinti kiállítótermeiben, majd továbbutazik Balassagyarmatra, Agárdra, Balatonfüredre és Székesfehérvárra.
Meghosszabbítva, december 9-ig látható az Újrafestett valóság - Rendhagyó kiállítás a sokszínűség jegyében című tárlat a Magyar Nemzeti Galériában. A Mozgássérültek Budapesti Egyesülete és a Magyar Nemzeti Galéria együttműködésében, a Poli-Farbe magyar festékgyár támogatásával megvalósult kiállítás húsz mozgássérült – szájjal és lábbal festő, látható és kevésbé látható fogyatékossággal élő –, valamint húsz ép képzőművész közös alkotásait mutatja be. Az MNG nagy hangsúlyt fektet az esélyegyenlőségi programokra, amelyek segítségével a múzeumpedagógusok és kiállítás-szervezők egy egészen újfajta szemléletet tudtak meghonosítani a kiállítóterekben; aktív, befogadó és újfajta szemléletű tárlatokat tudtak megrendezni.
Orr Máté: A torony , 2012
Tr(End of Print) – Homage to Books címmel könyvművészeti és tipográfiai kiállítás nyílik az Országos Széchényi Könyvtárban. A december 22-ig látható tárlat a digitális könyvkiadás fejlődésének tükrében szeretné bemutatni a hangsúlyosan mai, modern tipográfiát, könyvtervezést, betűtervezést és mintegy ezzel cáfolni a nyomtatott kultúra halálára vonatkozó jóslatokat, vélekedéseket. A kiállítás címe – amely David Carson kilencvenes évekbeli könyvének, az End of Printnek a parafrázisa – is erre reflektál. A könyvválogatáshoz poszterkiállítás is társul, amely egyben a nyolc évvel ezelőtt indult Typochondria-sorozat záró darabja.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Fotográfia Tanszékének pályázatára beérkezett munkákból nyílt fotókiállítás XY – Emberi méltóság és a MOME generáció címmel a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban. A MOME Laboratory kezdeményezés célja, hogy itthon és külföldön láthatóvá tegye, gondozza és kiteljesítse azokat a kiemelkedő értékeket és alkotásokat, amelyek az egyetem szellemi terében születnek meg. Ehhez a törekvéshez igazodva a fotográfia tanszék tavasszal Emberi méltóság címmel pályázatot hirdetett annak a fiatal alkotói generációnak, amely látásmódjában és szellemiségében egyértelműen az egyetem legutóbbi korszakához kötődik. A téma szervesen összefügg a MOME fotográfiai képzésének oktatási gyakorlatával és filozófiájával, amelynek elengedhetetlen része a releváns társadalmi, filozófiai és vizuális kérdéseket feszegető fogalmak elemzése. Fontos szempont volt a téma iránti alkotói elkötelezettség, a gondolkodásmód frissessége és innovatív jellege, a vizuális megjelenítés magas szintje, illetve az önálló, egyedileg jellemző előadásmód. A november 4-ig látogatható kiállítás így egyszerre mutatja be egy generáció emberi méltósághoz fűződő egyedi viszonyát, valamint alkotói és művészeti eredményeit, vizuális útkeresését.
barnie:Bódvalenke, 2011
Magyar tervezőművészek munkáiból nyílik kiállítás Sopronban a Nyugat-Magyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetében Designed in Hungary címmel, amelyhez egész napos szakmai workshop is kapcsolódik. A kiállításon több mint 60 magyar dizájner egyedi tervezésű használati tárgyai: szilikátkerámiák, porcelán alkotások, ékszerek, bútorok, ruházati kiegészítők láthatók. A rendezvény mottója: a dizájn elérhető mindenki számára.
A Kisalföldi Vállalkozásfejlesztési Alapítvány a "REGIONET aktív" határon átnyúló gazdaságfejlesztési projekt keretében nemzetközi szakmai találkozót rendez pénteken, amelyen kreatív vállalkozásokat támogató osztrák és magyar szervezetek mutatkoznak be. Az Európai Unió által támogatott rendezvény célja, hogy a dizájnerek új, kreatív ötletei akár határon átnyúló vállalkozói együttműködés révén valósulhassanak meg, az így létrejött alkotások sikeresek legyenek a piacon.
Liszt Ferenc és a kortárs francia zeneszerzők kapcsolatáról nyílik kiállítás a budapesti Liszt Ferenc Emlékmúzeumban, ahol szombaton a tárlathoz kapcsolódva, a világhírű zeneszerző születésnapja alkalmából három koncertet is rendeznek. A fiatal Liszt a francia zenei élet egyik főszereplője volt, ünnepelték mint zongoravirtuózt. Ám kevésbé volt egyértelmű zeneszerzői elfogadása, főként a francia operák motívumaira írt fantáziáit ismerték. 1866-ban bemutatták Párizsban az Esztergomi misét, ami hatalmas és sértő bukással járt. Liszt egyházi zenéje eltért attól, amit Párizsban akkoriban megszólaltattak, még olyan hívei sem értették, mint például Berlioz. A fiatalok között azonban voltak néhányan, akik felfedezték a maguk számára Lisztet. Szívós munkával alapozta meg például Saint-Saëns, hogy húsz évvel később újra bemutassák Párizsban az Esztergomi misét, ezúttal óriási ünneplésben részesült a mű, akárcsak a Szent Erzsébet-legenda. Ez a magyarázata annak, hogy Saint-Saëns a többieknél nagyobb súlyt kap a kiállításon. Liszt viszonozta a francia komponista elismerését: kora legnagyobb orgonistájának tartotta Saint-Saëns-t, és előmozdította, hogy a francia fővárosban fanyalogva fogadott Sámson és Delilát Weimarban sikerrel mutassák be.
Kilenc ország hetvenkét képzőművészének műveit mutatja be a Fiatal Európai Alkotók - Kortárs Művészeti Utazó Biennále, amely szombaton nyílik a pécsi Zsolnay Kulturális Negyedben. A vándorkiállítás nemcsak fontos európai seregszemle, hanem nagy lehetőség a fiatal művészek és műveik megismeréséhez. A biennálén résztvevő országok egyenként nyolc művész vagy művészcsoport munkáival képviseltetik magukat, az alkotások között a festménytől a grafikáig, a fotón át a videoinstallációig számos stílus és mondanivaló "találkozik". A magyar munkákat a Fiatal Kortárs Állásfoglalások címmel tavaly megrendezett kiállításról választották ki, így az Antimédia, Borsos Lőrinc, Dezső Tamás, Erdei Krisztina, Győrffy László, Kasza Gábor, M. Páll Zoltán és a PR-csoport munkái szerepelnek a tárlaton. Közös jellemzőjük, hogy a magyar társadalmat foglalkoztató kérdésekre és problémákra kritikusan reflektálnak, legyen az a természetben, a munkában, az emberi kapcsolatokban, a politikában vagy általánosságban az életben tapasztalható negatívumok kiemelése, illetve a kizáró normákkal szembeni elégedetlenség. A nagydíjat elnyert Dezső Tamás Itt, Bárhol című fotósorozatában a utcákon, háztömbökön, grundokon és az ott élő embereken keresztül tipizálja azt a húsz éve változatlan kelet-európai létet, amely az uniós csatlakozástól függetlenül még mindig az átmenetről szól. A kiállítás november 10-ig látható az M21 - Pécsi Galériában.