Macskákból sohasem elég

KAZÁN

A kazáni kandúr avagy a leghíresebb orosz macska nyomába eredünk. Tartsanak velünk!

Nyikolajeva Marija 2015-08-03 11:44
Cikk küldése e-mail:

Az utóbbi napokban a vizes világbajnokság kapcsán gyakran halljuk a Tatár Köztársaság fővárosának, Kazánnak a nevét. Kazán nemcsak Oroszország egyik legrégebbi települése (1005-ben alapították), fontos gazdasági, vallási, politikai, tudományos, kulturális központja, az ország „harmadik fővárosa”, hanem rengeteg mese, monda, legenda szülőföldje is.

A város címerén és zászlaján Zilant látható, a híres sárkány, aki a mai napig a kazáni Kaban-tavakban él és őrzi Süyümbikének, a Kazáni Kánság cárnőjének kincseit. A másik, nem kevésbé neves mesehős Alabrisz, a Kazáni Kandúr. Állítólag a nevéből ered a „brisz” macskakergető parancs. A mondák szerint a középkor idején volt a városban egy különleges „harci” macskafaj. Képviselői nagy, erős, kerek fejű, széles pofájú, erős és vastag nyakú, rövid farkú állatok voltak. Igor Basmakov, a tatár festő és szobrász, a kazáni macskafaj kutatója azt írta, hogy ezekre az állatokra jellemző volt „a sűrű, hosszú, fehér vagy szürke szőr, a dús vagy gazdag bajusz és a nagy, kifejező szem”. Tisztán ez a fajta már nem létezik, keveredett a többivel.

 

Ahogy az egerek a kandúrt temették,17. század

A kazáni macsek a kán megmentője, több mari monda hőse, az ermitázsi macskák őse és a két legnépszerűbb orosz lubok főszereplője – egyik az Ahogy az egerek a kandúrt temették (17. század), a másik a Kazáni Kandúr (18. század). A lubok kézzel készített, népművészeti lenyomat, az első közülük még fakéregre készült. Több néprajzkutató szerint a lubok tanulmányozása és jelentésének megfejtése nélkül lehetetlen az orosz nép lelkét megérteni. A kandúr temetését ábrázoló lubokról V. Sztaszov, műkritikus és művészettörténész azt mondta, hogy tükrözi „az orosz népi fejlődés történetét”. A szöveget és a képet mindegyik században más-más magyarázattal látták el: hol Rettegett Iván idejét látták benne, hol a „zűrzavaros idők” szimbólumát, hol azt vették észre, hogy a kandúr Nagy Péterre hasonlít, hol azt állapították meg, hogy a lubok az orosz humor ambivalens jellegét mutatja – a kandúr egyszerre félelmetes és nevetséges.

Kazáni Kandúr, lubok, (18. század)

A 19. század orosz irodalmának nagy alakját, Vaszilij Zsukovszkijt is megihlette az ősi képregény, magával ragadta tanító és szórakoztató ereje. Meséjében a kandúr persze nem is halt meg, csak tetteti magát, hogy bármelyik pillanatban felpattanhasson, és felfalhassa az örvendező rágcsálókat. Ezt a fordulatot sejteti a lubok is, azzal, ahogyan az állatot egérrel a szájában rajzolja.

 

 

1903-ban politikai karikatúra lett a meséből – a kandúrként ábrázolt Lenin elbánik a mensevik egerekkel: Martovval, Dannal, Plehanovval, Trockij pedig, aki pimasz kis egérkeként kánkánt táncolt, elveszítette a farkát, és fejvesztve menekül.

A mai napig nagyon komoly tudósok foglalkoznak a szőrös kedvenc történetével. 2005-ben a Kazán a középkorban és a kora újkorban témájú konferencián a legnagyobb visszhangot egy moszkvai történész, a Kazáni Kandúr-kutató Szagit Fazilov előadása kapta. Maga Fazilov azt mondja, hogy gyakran megmosolyogják, amikor elárulja kutatásai tárgyát. A történész szerint a kandúr a legyőzött kazáni kánt személyesíti meg. Nem véletlenül szól az egyik lubok szövege így: „A kandúr kazáni, az ész asztraháni, az értelem szibériai...” Az orosz cár ezeket a kánságokat hódította meg a 17. századra.

 

Ugyanez a felirat olvasható a Kazáni Kandúr-szobor talapzatán is. Igen, néhány évvel ezelőtt két szobrot is állítottak a város egyik szimbólumának és kabalájának, a kőszobor a raifi férfikolostorban található, a másik – alumíniumból – a város sétálóutcájában. A keleti kényelemmel, lazán heverő, lusta állatfigurának megálmodója Igor Basmakov, aki azt mondta, hogy a szobor anyaga és színe is idézi azt a régi ezüstöt, amely mindig is a kazáni nép kedvenc féme volt. A város lakói szívesen simogatják a jóllakott és jól táplált kandúr pocakját, állítólag ettől valóra válik a kívánságuk. A turisták pedig el nem hagynák Kazánt a szerencsét hozó játékkandúr nélkül.

 

 

„A városnak van saját sárkánya, Zilant, aki nagyon jó, szép, erőt, nemességet sugároz, de nem otthonos, nem joviális, nincs élettörténete, ezért nagyon távol áll a néptől” – hangzott el a történelemi konferencián. A Kazáni Kandúr mindenki által érthető, kedvelhető, simogatható, gyömöszölhető, testet-lelket melengető kabalaállat, és Kazán szimbóluma.

 

 

 

 

Az ermitázsi macska napja

ÜNNEP

Április 25-én Szentpétervár leghíresebb múzeumában különleges ünnepet tartottak. Az Ermitázs puha őreinek története szorosan összefonódik a múzeuméval.

2015. április 04. Nyikolajeva Marija

A Test mágiája

MOSZKVA

Az Állami Tretyjakov Galériában először rendeztek olyan kiállítást, amely az akt témáját mutatja be az orosz képzőművészetben. Az első ilyen tárlat a 17–20. századi festészet és szobrászat gazdag anyagából...

2014. október 10. Nyikolajeva Marija

Lolita, mit tettem az életeddel?

Kitty and the Bulldog: Lolita fashion and the influence of Britain

Vladimir Nabokov azonos című regénye alapján Lolita megrontott kislányként lehet ismerős. Japán népszerű szubkulturális divatirányzatának azonban ehhez nem sok köze van.

2013. február 02. Hermann Veronika
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...