Tematikus séták impozáns mappából

MÚZEUMPEDAGÓGIAI PROGRAMAJÁNLÓ

Nyár vége, a tanév eleje. Ennek örömére vagy bánatára megkérdeztük, hogyan telt a múzeumpedagógusok nyara - Hódmezővásárhelyen!

Bán Ildikó 2015-09-01 08:00
Cikk küldése e-mail:

 

A Tornyai János Múzeum Hódmezővásárhely város főterén várja látogatóit és - múzeumpedagógiai foglalkozásaival - a helyi iskolásokat is. A múzeum profilja leginkább történeti, ám időszaki kiállításai fontos gondolatokat és a képzőművészet számára is izgalmas „kötelező olvasmányokat” fogalmaznak meg. Ilyen kötelező olvasmány például a májusban nyílt és szeptemberben záró - sok helyről sok művet kölcsönzött - nagy Barcsay kiállítás is. Múzeumpedagógia szempontjából nem túl szerencsés időszak, ugyanis a foglalkozások fő szezonja az iskolaidő. Ám a nyári, uborkaszezonban sem pihen Lucza-Vígh Erna, a múzeumpedagógus.

A múzeumpedagógia három éve van jelen az intézményben, így elég fiatalnak mondható. Pályázati úton nyert pénzből összeállítottak egy impozáns mappát, melyben a megoldandó rejtvénytől, a kivágós babákig sokféle feladat található. Ez a mappa a Tornyai Múzeumhoz tartozó összes épület múzeumpedagógusának alap tematikája, korosztályos bontásban. A múzeumpedagógia nemcsak a helyi iskolások felé nyitott, Szegedről is érkeznek osztályok, és a Tömörkény István Művészeti Szakközépiskola tanulói is rendszeres vendégek. A múzeumi foglalkozások nagy hangsúlyt fektetnek Hódmezővásárhely történetének megismerésére, ezért a mappában ilyen típusú feladatlap is bekerült.

 

A fiatal múzeumpedagógia rengeteg lehetőséget kínál, hogy a múzeum a legfiatalabbaktól az idősebb korosztályig minden eszközzel bemutathassa a tárlatait, és megszólítsa a fiatal látogatókat is. És ha a kiállítótér – mondjuk, mert zsúfoltabb – nem engedi, hogy a gyerekek leüljenek és feladatlapot oldjanak meg, másféle pedagógiai eszközöket is bevet a foglalkozásvezető. Hódmezővásárhelyen az őskort bemutató állandó kiállításon például egy szertartást játszanak el, amelynek lefolyása időnként magát a múzeumpedagógust is meglepi.

Lucza-Vígh Erna elmondta, hogy nagyon szeretné bővíteni eszköztárát, ezért augusztus végén részt vett egy egyhetes múzeumpedagógiai továbbképzésen Miskolcon. Ott jártamkor is éppen spontán érkező csoporthoz hívták. A nyitottsága az alapja a jó múzeumpedagógiának. Az új szemlélet kialakítása lassú folyamat, megértést és együttműködést kíván a többi múzeumi szakembertől, ám a múzeumvezetés számára is fontos, hogy minél több helyi fiatal kötődjön lakhelyéhez, melynek része a kultúra, a múzeum, a múzeumi térben való nevelődés.

Az idei tanévről még nem árult el bővebbet Erna, de nagyon várja, akkor újra meglátogatom a múzeumot és megtapasztalhatom majd a hódmezővásárhelyi történeti vagy időszaki kiállítás diákoknak szóló mondanivalóját.

A kő kemény

MÚZEUMPEDAGÓGIA

A szerző a Néprajzi Múzeum Kő kövön című kiállításában szervezett, vak és gyengén látó csoport két múzeumpedagógiai foglalkozásán vett részt.

2015. június 06. Bán Ildikó

Elit alakulat - roma gyerekekkel

FELZÁRKÓZTATÁS

Mit adhatnak a múzeumok azoknak a gyerekeknek, akiknek nyomornegyedben kell felnőniük? Értékes válasz Miskolcról, a Herman Ottó Múzeumból.

2015. július 07. Bán Ildikó

Múzeumszelidítés múzeumidegen fiatalokkal

DIVERCITY

A Néprajzi Múzeumban mindenkinek van helye a kis piros széken...

2015. augusztus 08. Bán Ildikó
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...