Elit alakulat - roma gyerekekkel

FELZÁRKÓZTATÁS

Mit adhatnak a múzeumok azoknak a gyerekeknek, akiknek nyomornegyedben kell felnőniük? Értékes válasz Miskolcról, a Herman Ottó Múzeumból.

Bán Ildikó 2015-07-10 10:20
Cikk küldése e-mail:

A múzeumok majálisa olyan fesztivál, ahol a nagyérdemű – miközben jól érzi magát – találkozhat az ország számos múzeumával, és megismerheti a gyűjtemények profilját. A legtöbb múzeum gyermekfoglalkozásaival hívja fel magára a figyelmet. Így találkozhattunk a miskolci Herman Ottó Múzeum (HOM) Elit alakulat – A Kárpát-medence leggazdagabb honfoglalás kori temetői című tárlatával (amely amúgy kiérdemelte a Pulszky Társaság 2014-es „Év kiállítása” díját). A múzeum dolgozói mellett pár „Elit alakulat”-os pólót viselő roma gyermek is népszerűsítette a kiállítást, ami számos embert meglepett. Hogy kerültek ők a stábba?

2015 januárjában Takács Gábor, Miskolc Polgármesteri Hivatalának társadalmi felzárkózási referense azzal az ötlettel kereste meg Pusztai Tamást, a HOM igazgatóját, hogy nyolc-tíz mélyszegénységben élő roma gyermeknek múzeumpedagógiai nevelést biztosítson. A múzeumvezető pozitív válaszát követően a papszeri épületet vezető Mlakár Zsófia történész-muzeológus és Lengyelné Csőry Barbara múzeumpedagógus vállalta a munkát. A team nem egyszeri múzeumpedagógiai foglalkozást szándékozott tartani az aktuális kiállítás terében (Elit alakulat), hiszen ezek a 12 éves gyerekek nemhogy múzeumban nem jártak még, hanem otthonukat, a Miskolchoz tartozó Lyukóvölgyet sem hagyták el eddig. Lyukóvölgy Miskolc része, régen vidám nyaralók helye, ma Magyarország talán legnagyobb nyomortelepe.

 

 

Mit is vállalt a múzeum? Minden pedagógiai kérdés középpontjában a gyermek és a gyermeki szükséglet áll. De „éhes gyerek nem tud gondolkodni” – mondta Takács Gábor. Az „Év kiállításához” nyilván számos végiggondolt, kidolgozott múzeumpedagógiai program tartozik a múzeumba gyakran járó iskolások, kisebbek és nagyobbak számára. A projekt gazdái azonban nem valamelyik meglévő didaktikai módszert követve szándékoztak hétről hétre nevelni, hanem a figyelem központjában álló gyermekcsoport szükségleteit, igényeit igyekeztek kielégíteni egyfajta köztes tudáson keresztül.

2015 februárjában alkalmanként öt-nyolc 12 éves korú diákkal, hetente egy alkalommal, előre nem meghatározott óraszámban kezdődtek meg a foglalkozások. A hétfői napot, a zárva tartás napját választották, hogy a gyerekkel zavartalanul foglalkozhassanak.

 

 

A roma gyerekek valódi szükségleteiből kiindulva kekszevés és teázás közben kezdték az ismerkedést. Mivel egy pilotprojektről van szó, és egy kisebb team dolgozott hétről hétre, folyamatos volt az egyeztetés. A mentorok azt gondolták, hogy teljesen felesleges a honfoglalás történetéhez kapcsolódó elméleteket fejtegetni, helyette valami olyan formát kerestek, amellyel a témát is körbejárják, de nem ijesztik el a gyerekeket. Ahogy Mlakár Zsófia elmondta: példaértékű előzménynek tartották a Nyitott Ajtó Baptista Iskola néhány pedagógusának társasjáték-pedagógia programját, a Lyukóvölgyi Közösségi Ház gyakorlatát, ahol sok más tevékenység mellett fél év alatt kb. 15 gyerek tanult meg monociklizni, illetve a Miskolci Galéria Miskolc megtalálása pilotprojektjét, amely a gyerekek valódi (nem feltétlenül lexikális) tudásából indult ki, hogy a tudások és a fantázia, kreativitás összekötése által hozzanak létre a városhoz kötődő előadásokat.

Az első foglalkozások a papszeri épület kertjében zajlottak, ahol először fémkeresőset játszottak. Majd honfoglaláskori ételeket főztek (melyeket nem tartottak túl ízletesnek). A gyerekek rovásírást is tanultak, jurtamakettet építettek, amihez kötődve nemezeltek és barkácsoltak is. Fokozatosan kerültek beljebb a múzeum steril falai közé.

 

 

A roma gyerekek nevelőtanárukkal, Makárné Bíró Krisztinával érkeztek. (Krisztina elkötelezett pedagógus: előfordult, hogy egy-egy gyerek családjánál dolgozott, hogy a gyermek ne maradjon ki a foglalkozásból.) A foglalkozás végeztével még tettek egy sétát a számukra ismeretlen Miskolc egy-egy városnegyedében. Ilyenkor feldolgozták az aznapi foglalkozást, és megismerkedtek azzal a várossal, ahol élnek. A hét többi napján is beszéltek a hétfőkről – így rögzültek és mélyültek a múzeumban elhangzottak.

A júniusig tartó időszakban – még a tavaszi szünetben is tartottak foglalkozásokat! – egyszerre tettek szert könyvek nélkül történelmi tudásra (a honfoglalás koráról), otthonosabbá váltak a múzeumi és városi viselkedésben, fontossá vált számukra ez a heti alkalom, és érezték, hogy fontossá válnak mentoraik számára.

 

 

A velük alkalmanként összetalálkozó más múzeumi munkatársakat zavarba ejtették: vajon megalapozottak-e romaképzeteik. A közgyűjtemény a „közt szolgálja, amelybe beleértendők ezek a mélyszegénységből érkező gyerekek is. Jól hangzana azt állítani, hogy e projekt fokozatosan múzeumértő és -látogató felnőttet nevel belőlük, de a jövő kilátástalansága közepette számukra csak a ma, az aznap létezik. Holnap talán ez is megváltozhat. A HOM és a lyukói Nyitott Ajtó Baptista Iskola mindenesetre ragaszkodik a program folytatásához.

A múzeumok idei majálisán pár „Elit alakulat”-os pólót viselő roma gyermek mozgott otthonosan a Múzeumkertben.

Az év kiállítása 2014

EREDMÉNY

A Pulszky Társaság a 2010-ben alapított és évente adományozott „Az év kiállítása” díjjal a muzeális intézmények kiállítások megvalósításában megnyilvánuló tudományos felkészültségét, kreativitását, a...

2015. május 05. Pulszky Társaság – MME

Elit alakulat

ÚJ ÁLLANDÓ

A Kárpát-medence leggazdagabb honfoglalás kori temetőit bemutató állandó régészeti kiállítás nyílik hétfőn a miskolci Herman Ottó Múzeum papszeri kiállító épületében.

2014. október 10. Magyar Múzeumok Online

Elit alakulat Miskolcon

KIÁLLÍTÁS

Ez nem egy Hollywoodi sztori, ez az ezer éves magyar valóság! Az „Elit alakulat” – mely a Herman Ottó Múzeum új állandó kiállítása – mégis nagy figyelemre érdemes.

2015. március 03. Szathmáry-Király Ágnes
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...