Átváltozás

MESE

Gondolatok a meséről mint a kortárs művek interpretálásának egyik lehetséges módszeréről.

Szabics Ágnes 2016-11-24 13:37
Cikk küldése e-mail:

A legtöbb pedagógus szívesebben megy el tanítványaival egy múzeumpedagógiai foglalkozásra, mint hogy előre felkészülve vagy a helyszínen rögtönözve vezesse végig osztályát egy kiállításon. Szereti ő is hallgatni a múzeumpedagógus előadását, illetve hogy miről és hogyan beszélget diákjaival. Ha egy foglalkozáson az a célunk, hogy minél jobban elmélyüljenek a résztvevők a kiállítás koncepciójában, maradandó élményekkel térjenek haza, és önálló gondolatokat fogalmazzanak meg a látottakról, akkor célravezető, ha a középiskolásokkal és a felső tagozatos tanulókkal egy elképzelt projektet gondolunk végig vagy egy fiktív történetet játszunk el, a kisgyerekeknek pedig mesélünk. Az óvodások és a kisiskolások ugyanúgy szeretnek mesét hallgatni egy kiállításon, mint otthon, az iskolában vagy bárhol máshol. „A mese olyan dolgokról beszél a gyerekkel, amelyek a «realitáshoz» tartoznak, és olyan nyelven, olyan képi nyelven, amelyik az ő számára egyedül jól felfogható.” (Vekerdy Tamás: A mesétől a kételyig)

 

 

A gyermek egységében, teljességében érzékeli a világot, így ha velük foglalkozunk, akkor érdemes figyelembe venni ezt a látásmódot. „Az óvodásnak tehát önálló világképe van: állandó, összefüggő, teljes és egységes jelenségmagyarázó rendszerben gondolkodik, ahol az ellentmondások is békésen megférnek egymással.” (Izsó Ildikó) Nem igazán eredményes mindentől függetlenül a vonalról, a piros színről vagy általánosságban egy házról beszélni, hiszen a kisgyerekeknek nincs érzelmi kötődésük az elvont fogalmakhoz. Ők folyamatában, történeteken keresztül értelmezik a világot, s ami számukra igazán fontos, azok a velük megtörtént események, illetve a mesék. „A gyerekek figyelmét az olyan történet köti le legjobban, amelyik szórakoztatja és felkelti a kíváncsiságát. De életét csak akkor gazdagítja, ha mozgásba hozza képzeletét, ha fejleszti intellektusát, ha eligazítja érzelmeiben, ha megbékíti félelmeivel és vágyaival, ha elismeri nehézségeit, és ugyanakkor megoldásokat is javasol kínzó problémáira […] A mese nemcsak szórakozást nyújt a gyermeknek, hanem fejleszti önismeretét, és elősegíti személyiségének fejlődését.” (Bruno Bettelheim: A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Corvina, 2011)

 

 

Fantázia, kreativitás és erős személyiség nélkül nehéz boldogulni az életben, akármennyi információt raktározunk el a fejükben a hosszú évek során. A gyerekek lelki fejlődését leginkább a népmesék segítik, viszont nehéz mindegyik kiállításhoz olyan népmesét találni, amelyen keresztül bemutathatnánk a tárgyakat és a képeket a gyerekközönségnek. E mesék mintájára azonban írhatunk történeteket, figyelembe véve a hallgatóság életkorát, érdeklődését és természetesen a kiállítások koncepcióját. A legtöbb kiállítás a felnőtt közönségnek készül, viszont aktuális problémákkal, élethelyzetekkel, közvetlen és távolabbi környezetünkkel foglalkozik, azzal a világgal, amelyben a gyerekek is élnek, és amelyet így vagy úgy meg kell ismerniük. Jó esetben ezt hívják tanulásnak, vagy a felnőttek szemszögéből tanításnak. Ezt a véget nem érő folyamatot tudjuk történeteinkkel, meséinkkel segíteni, miközben olyan eszközöket adunk a fiatalok kezébe, melyekkel a későbbiekben egyedül is képesek lesznek boldogulni hasonló szituációkban.

 

 

Az élet bonyodalmait nem lehet elkerülni, szembe kell nézni minden, látszólag leküzdhetetlen akadállyal. A kiállításokon elhangzó történetekben felmerülő nehézségekkel a mozgás, a zenélés, a rajzolás, a mintázás vagy a festés segítségével tudnak megbirkózni a gyerekek. Közösen, nem versengve, egymást segítve lépésről-lépésre oldják meg a problémákat, hogy folytatódjon a mese, és újabb és újabb látvány táruljon a szemük elé. S miközben elmélyülten bolyonganak a kiállítótérben, illetve egy erdőben, egy városban, egy palotában, hajóznak a tengeren vagy szárnyalnak a fellegekben, akarva-akaratlan figyelmesen szemlélik a díszletként funkcionáló kiállítási tárgyakat, beszélgetnek és elgondolkoznak róluk. A valóság és a képzelet határán mozognak gyanútlanul, a nézőkből észrevétlenül szereplőkké válnak, akik többé már nem kérdőjelezik meg egy-egy alkotás hitelességét, otthonosan, magabiztosan fognak mozogni minden kiállításon.

Merülés

MÚZEUM, PEDAGÓGIA

Nagy kihívás a fiatalok számára egy ismeretlen kiállításban eligazodni. Mintha mélyvízbe merülnének búvárfelszerelés nélkül.

2016. szeptember 09. Szabics Ágnes

Kiváló Múzeumpedagógusok

DÍJ

Az Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón adták át a Kiváló Múzeumpedagógus Díjat. Az elismerést idén ketten is átvehették.

2016. szeptember 09. Magyar Múzeumok Online

Gémkapcsolat

WORKSHOP

Képzőművészeti workshop múzeumpedagógusok, tanítók és tanárok részére.

2016. október 10. Magyar Múzeumok Online
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...