„Fényes Újhely” - más megvilágításban a Kő kövön

KIÁLLÍTÁS

A sátoraljaújhelyi Kazinczy Ferenc Múzeumban látható újra a Párizsi Magyar Intézet és a Nagyatádi Városi Múzeum után a Néprajzi Múzeum judaika gyűjteményét bemutató „Kő Kövön” - Töredékek a magyar vidéki zsidóság kultúrájából című tárlat.

Szathmáry-Király Ágnes 2017-03-17 08:53
Cikk küldése e-mail:

Óriási plakátokon kinagyított portrék. Zsidó embereké. Iparosoké, kereskedőké, iskolásoké, köztisztviselőké, munkásoké, egyházfiké. Ezerszínű életek a fekete fehér fotográfiákon. Köztük egy anno Sátoraljaújhelyen készült kép. A tekintetek vonzzák a szemet. Bennük a céltudatosság, a büszkeség, a derű, ami a jövőbe vetett bizakodásból táplálkozott. És amiről mi már tudjuk, hogy hamis illúzió volt számukra. Az 1880-as éveket a helytörténészek csak úgy emlegetik: fényes Újhely. Ebben az időben Zemplén vármegye székhelyén a zsidó hitközségek épületeket emeltek, intézményeket, termelőüzemeket alapítottak. Lett templom, imaházak, iskola, kórház, idősek otthona, népkonyha, leányegylet, tejüzem, bútorgyár. Aztán jött a háború, közelebb került a határ is – ami elvágta a kereskedés északi útját. A 4000 fős zsidóságból mindössze néhány fős közösség lett. Tagjai csendesen belesimultak a többségi társadalomba.  Itt és most, a Kazinczy Ferenc Múzeum kiállítótermében végérvényesen átérezhető ennek a közösségnek a hiánya, azaz a holokauszt bűne, ami nemcsak emberéleteket követelt, hanem egy egész kultúrát semmisített meg a vidéki Magyarországon. Megérthetővé, átérezhetővé válik a pusztítás a Kő kövön kiállítás emberközeli hangneme által.

 

 

Olyan állomásra érkezett a Néprajzi Múzeum gyűjteménye, ahol minden évben egy-egy napra mégis „beköszön” ez a kultúra, vagyis annak mai „átirata”. Augusztus 2-án (tamuz 28.) tömegével érkeznek a világ minden részéből a hagyományos ortodox zsidó öltözetű zarándokok a sátoraljaújhelyi csodarabbi, Teitelbaum Mózes sírjához. Halála óta zarándokhely a régi temető. Az 1920-as években még a csehszlovák határt is megnyitották, és határátlépő nélkül lehetett ezen a napon idejönni. A haszidizmus magyarországi megalapítóját a helyi legendák is említik. A keresztények is jól ismerik a történetet, miszerint a rabbi Kossuth Lajost is meggyógyította, és megjövendölte nemzete iránti elhivatottságát.

 

A sok judaika-emlékhely közül mára csak a két temető és egy imaház maradt meg a tokaj-hegyaljai városban. Éltető és gondolkodó közösségei híján csupán emlékként. Azt juttatva az itt lakók eszébe, hogy egykor a zsidóság szerves része volt a városnak, színesítette kultúráját, építette gazdaságát. Tartalom híján mégsem ismerhetik a térségben élők kellőképp az izraelita közösséget, az ünnepi és mindennapi szertartásaikat, amelyek ezeket az emlékhelyeket töltötték meg élettel, és amelyek megértése egy reális képet alkothatna erről a kultúráról. A Kő kövön időszaki kiállítás éppen e darabjaira tört világ utolsó emlékeit mutatja be tíz tematikus egységbe gyűjtve. Valamennyi témafelvetés címében két szó található: egy jiddis és egy magyar. Utalva arra, hogy a bemutatott gyűjtemény hivatott a zsidó–nem zsidó kapcsolatok megvilágítására is. Bár a tárlatban nem szerepel egyetlen fotón túl más újhelyi vonatkozás – sem tárgyi, sem történeti –, ahogy lépésről lépésre kibontakozik a magyarországi vidéki zsidóság általános képe, úgy fénylik fel a 19. század végi zempléni vármegyeszékhelyé.

 

 

A tárlat rendezőelve, hogy a felvetett témák nincsenek sem kronologikus, sem pedig időrendbe állítva. A látogató bármelyiket megnézheti bármelyik után, összekapcsolhatja őket, miközben szövi a maga hálóját, alakítja látásmódját erről a közösségről, kultúráról. Támpontot adhatnak ugyan a piktogramok, a színkódok, grafikai eszközök, finoman érzékeltetve, hogy a tematikákban hol található átfedés, de a felfedezés útvonalát mindenki maga választja meg, az útját maga kedvére járja be. Helyi vonatkozást keresve álltam meg Bauman József 1910-ben Sátoraljaújhelyen készült képe előtt. A korabeli üvegnegatívról készült fotográfián pajeszos, szakállas férfi néz magabiztosan a kamerába. Kipát és fekete kabátot visel. Ismerős ruhadarabok az újhelyieknek: a Jahrzeit környékén (Teitelbaum Mózes halálának évfordulóján) a régi zsidótemetőben százával fordulnak meg hasonló öltözetű férfiak. Van közöttük, aki ünnepibb ruhadarabot visel: strájmlit – rókaprémes sapkát – és selyem kaftánt. A nők főkötőt. Ezek a ruhadarabok is itt vannak a kiállításban. Hiszen ebben a közösségben rituáléja van a ruházkodásnak is. És aki ezt ismeri, talán már nem méregeti különcként a nyári melegben a régi temető előtt gyülekező megemlékezőket. A tárlat egyik nagy információs tábláján a sulklopfer és a zsinagóga a két hívó szó. A sulklopfer volt az, aki a házak kapuján, ablakán kopogtatva figyelmeztetett az ima kezdetére, hogy mindenki odaérjen a zsinagógába. A helytörténeti ismerettel bíró sátoraljaújhelyi jól tudja, hogy kilépve a mai Kazinczy Ferenc Múzeum épületéből, indulhatna jobbra vagy akár balra, néhány lépés után zsidó egyházi épülethez érne. Az imaház még ma is álló romos épület, a zsinagógát átépítették évtizedekkel ezelőtt. Nem messze a városmagtól, egy zárt tömbben – éppen a múzeum szomszédságában – helyezkedtek el a zsidó közösség vallási és közösségi életének intézményei. Csakúgy, mint más vidéki városban, hiszen ez is amolyan jiddis sajátosság: a zsinagóga közelében épültek fel a szociális intézmények, illetve a rituális terek. Így a szomszédos utcában az iskola, és a Talmud Tóra, a párhuzamos utcákban az imaházak. Vagy éppen a városban működő jótékonysági egyletek: az aggok háza, a népkonyha-egyesület és a leányegylet. Mert jót cselekedni vallási kötelezettség. Ezért is nyilvánul meg a micva és adomány témája látványosan a tárlatban. A kiállítás dísze az 1770-ben alakult pápai betegsegélyező egylet adománygyűjtő könyve 1829-ből. A könyv egyes oldalaira kis zsebeket helyeztek, ezeken olvashatóak héberül az adományozók nevei, belsejükben a pénzösszegekről szóló ígéretek. A digitális vitrinben kiállított adománykönyvet interaktív dokumentáció kíséri nevekkel, családfákkal, fényképekkel. A családtörténetek alapja a héber nevek átírása és az 1848-as pápai zsidó összeírással való összevetés, pl. a Karinthy család felmenői is az adományozók listáján vannak. Izgalmas felfedezések tehetők a barhesz és beszamim, a szédertál és macesz, a kóser és tréfli, a mizrah-tábla és háziáldás, a hanukia és örökmécses hívószavak részletezésénél. A ma Sátoraljaújhelyre érkező zarándokok a régi temető mellett álló épületben végezhetik el rituáléikat. Eddig csak hallomásból ismerték a helyiek, hogy találhatók odabent kóser ételek, fürdő, kétfülű kézleöntő bögrék, tóra, menóra, – a keresztény háziáldáshoz hasonló – mizrah tábla. De mindezek eddig szavak voltak, amelyek itt a kiállításban tartalommal tölthetők meg: miért is ragaszkodnak ezekhez a hétköznapi és ünnepi tárgyakhoz, szokásokhoz a zsidók.

A városban található két temető és a csodarabbi sírja miatt a kiállítás gyász és Kaddis (ima) tematikája hozható a legközelebb az újhelyi emberekhez. A sírokra lerakott kő látványára a tárlat magyarázatot ad: szimbolikája ez annak, hogy Isten előtt egyformán értékes minden ember, illetve emlékeztetnek a sivatagban való temetkezésre. De ismerős a csodarabbihoz cédulán „címzett” kérések, fohászok rituáléja, csak eddig talán kevesen tudták a zempléni városban, hogy ezeket a jiddis kvitlinek nevezi. A magyarázatok kitérnek a temetés és gyász más szokásaira is.

 

 

Végigjárva a tárlatot, le kellett zárnom valamivel a helytörténeti ismeretből és a kiállítás nyújtotta élményből bennem összeálló képet a 19.-20. századi sátoraljaújhelyi zsidóságról. Visszaléptem a hanukia és örökmécses egységhez. Olvasom: A szombat- és ünnepnap bejövetele előtt gyújtott minimum két gyertya a hagyományos értelmezésben arra emlékeztet, hogy „emlékezzél” és „őrizd meg”. Ismeretemből újra felvillan a „Fényes Újhely” kifejezés, ami a zsidó hitközség fejlődésének csúcsán, az 1880-as években született. Eddig csupán a város gazdasági fellendülésére, mozgalmas kulturális életére asszociáltam általa. A Kő kövön című tárlat megértette velem, hogy ez a kifejezés a közös múltra való emlékezésre is hívja a sátoraljaújhelyieket.

Kő kövön

MEGNYÍLT

Kő kövön. Töredékek a magyar vidéki zsidóság kultúrájából címmel nyílt a Néprajzi Múzeum legfrissebb kiállítása, amely a Holokauszt Emlékév hivatalos programja.

2014. október 10. Magyar Múzeumok Online

Közös örökség

KIÁLLÍTÁS

Kő kövön.Töredékek a magyar vidéki zsidóság kultúrájából a Néprajzi Múzeumban.

2015. január 01. Götz Eszter

A kő kemény

MÚZEUMPEDAGÓGIA

A szerző a Néprajzi Múzeum Kő kövön című kiállításában szervezett, vak és gyengén látó csoport két múzeumpedagógiai foglalkozásán vett részt.

2015. június 06. Bán Ildikó
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...