Új perspektíva: a vidéki zsidóság

KONFERENCIA

A Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége még áprilisban rendezett konferenciát Élet, Sors, Holokauszt címmel. A konferencián elhangzottak azóta is foglalkoztatják a résztvevőket. Kocsis Katica összefoglalója.

Kocsis Katica 2014-06-05 13:22
Cikk küldése e-mail:

A konferencia előadói a békési, mátészalkai, zalai, dombóvári, szombathelyi, szabolcsi és gyöngyösi zsidóságot ért megpróbáltatások sorát elevenítették fel. Aki figyelmesen végighallgatta a számtalan új forrást feldolgozó prezentációkat, megrendülten érzékelhette, milyen gépiesen ismétlődtek az események - az összeírásoktól, a zsidó családok társadalomból való kiszorításától, a gettósítástól egészen a deportálásokig, a haláltáborokba hurcolásig, az elkobzott javak szétosztásáig - a különböző településeken. Világossá vált azonban az is, hogy az egyes területek számos sajátosságot, eltérést mutatnak fel nemcsak a deportálások idejét, a gettó elhelyezését vagy az áldozatok számát, hanem az egyéni sorsokat tekintve is. A konferencia lehetőséget adott arra, hogy sokkal differenciáltabban gondolkodjunk a holokausztról, valamint koncentráltabban figyeljünk az egyes helységek sajátos traumáira, a mikrokörnyezeti sajátosságokra, valamint az egyéni tragédiákra.

Gyöngyös. Forrás: Wikipedia

 

Mivel az előadások a történeti szálak egyszerű felfűzésénél többet adtak, és sajátos szemszögből közelítették meg az egy-egy adott helyi közösséget érintő tragédiát, beindították a hallgatóságban az emlékezés folyamatát. Az előadások kirajzolták a magyar zsidóság heterogén jellegét, Balogh István (doktorandusz, OR-ZSE) előadásában például felhívta a figyelmet arra, hogy a békési zsidó családok - sorsa több szempontból eltérő volt, különböző társadalmi rétegekhez tartoztak, csupán egyetlen pontban, a holokausztban kapcsolódtak egymáshoz. Balogh rámutatott a zsidóság heterogén jellegére azzal, hogy a Békés megyében élő zsidó családok egyéni sorsát részletesen bemutatta. Hasonlóan termékeny volt dr. Klein Rudolf (Szent István Egyetem) előadása is, aki a heterogenitást, a változatosságot nem a közösségben, hanem a zsinagógaépítészeten keresztül mutatta ki. Összefoglaló itt! A konferencia legérzékenyebb előadása Kelbert Krisztináé volt (Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum), aki a holokauszt speciális női élményeire, témáira és túlélési stratégiáira helyezte a hangsúlyt, méghozzá 10 szombathelyi nő sorsának bizonyos epizódjait bemutatva. Itt olvasható!. Az egyéni szereplők visszaemlékezéseivel rávilágított a nőkben rejlő erős túlélési ösztönre, ami sok esetben igazán hatékony stratégiák megvalósítására sarkallta őket, illetve a korabeli dokumentumok alapján az őket ért, speciálisan a nőiséghez és az anyasághoz kapcsolódó atrocitásokat, megalázásokat elemezte.

Bár az előadásokból nem hiányoztak az aktuálpolitikai áthallások, mégis sajnáltam, hogy többségükben nem fogalmazódott meg a felelősség kérdése, nem mondtuk ki egyértelműen, hogy mi, magyarok is legalább annyira bűnösök vagyunk a történtekben, mint az akkori német vezetés. Mayer László (Magyar Nemzeti Levéltár Vas Megyei Levéltára) viszont előadása végén kijelentette, hogy a felelősség kérdése megfogalmazandó és nem áthárítandó. Úgyszintén problémát jelentett – és talán ebben az idő rövidsége is közrejátszhatott –, hogy a traumafeldolgozás lehetséges módjait csak érintették az előadások, Takács Istvánné (Dombóvári Városszépítő és Városvédő Közhasznú Egyesület) megemlítette ugyan a dombóvári zsidó emlékművet, és a többi előadó is szólt a kortárs zsidó közösség reprezentációjáról, azonban ezek kis hangsúllyal szerepeltek az előadásokban, és leginkább romantikus pátosszal vonták körbe az emlékezés és emlékeztetés lehetőségét. A téma akár új konferencia folytatására is alkalmas.

A legszomorúbb azonban, hogy a Pesti Megyeháza dísztermében szervezett eseményre alig-alig voltak kíváncsiak. A székek többsége szabadon maradt, sőt idővel folyamatosan ki is ürültek, míg végül már kevesebb, mint húszan voltunk jelen.

Mivel az előadók többsége sem tudott végig maradni, a konferencián nem nyílt lehetőség vitára. Nem alakult ki olyan beszélgetés, amely során a különböző vidéki városok traumáit közös nevezőre lehetett volna hozni, ahol meg lehetett volna vitatni a traumafeldolgozás lehetséges módjait, a jövőbeli kutatások irányait. Nem merült fel az igény a reflexív és előremutató diskurzus létrejöttére, holott dialógusra, közös erőfeszítésre lenne szükség ahhoz (is), hogy a magyar holokauszt traumája feldolgozhatóvá, értelmezhetővé válhasson. Nem elég tehát beszélni róla, szükség lenne olyan vitára, amely végül kirajzolhatná a követhető konszenzuális irányokat, az emlékezés és emlékeztetés lehetséges módjait.

A hiányok ellenére a konferencia hasznos volt, hiszen a holokauszt vidéki perspektívája ilyen hangsúlyozottan korábban még nem került elő. Magam is fontosnak tartom, és az előadások is világossá tették, hogy a holokauszt tragédiája nem egynemű, éppen ezért az igazsággal való szembenézés, a shoa rettenetes tragédiájának tudatosítása elsősorban a mikrokörnyezetben bekövetkezett események feltárásával, az egyéni sorsok megrajzolásával lehetséges. Az individuum csak úgy fogja megérteni e borzalmakat, ha közel tud kerülni az eseményekhez, ha a sajátjának érezheti őket, ezért fontos, hogy az általános kijelentéseket és közhelyeket mellőzve egy adott térségre, népcsoportra, közösségre koncentrálva beszéljünk a történtekről.

Az egyes településekben bekövetkezett események sajátosságainak kiemelésével és az egyéni sorsok felvillantásával láthatóvá váltak azok a közösségek, amelyekről eddig még nem sok szó esett. Nevet adtak a megnevezhetetlennek, ami az emlékezés és emlékeztetés első lépése. Ilan Mor, izraeli nagykövet konferenciára írt levelét idézve: „Az eljövendő generációk érdekében kötelességünk nevükön nevezni a dolgokat, nyíltan beszélni arról, hogy mi történt a SHOA idején”, mert csak a múltunk és annak borzalmas következményeinek ismeretével leszünk „képesek egymás emberi méltóságának megvédésére és megőrzésére”.

,,Békévé oldja az emlékezés”

KÖZTÉRI

Április 17-én köztéri fotókiállítás nyílt a budai vár alatti Corvin téren: az arra sétálók-nézelődők ismereteket szerezhetnek a zsidók és nem zsidók együttélésének mindennapjairól, a holokausztot megelőző...

2014. május 05. Magyar Múzeumok Online

Női sorsok a Holokauszt idején

GENDER

Az előadás 2014. április 28-án az MVMSZ által rendezett A magyarországi vidéki zsidóság – élet, sors, holokauszt című konferencián hangzott el.

2014. április 04. Kelbert Krisztina

Zsinagógaépítészet a vidéki Magyarországon

ELŐADÁS

Klein Rudolf előadása az MVMSZ Élet, sors, holokauszt konferenciáján hangzott el. Kocsis Katica összefoglalója.

2014. május 05. Kocsis Katica
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...