Mitől lesz élmény az örökség?

ÖRÖKSÉGVÉDELEM

Az örökségi helyszíneket hogyan lehet a hétköznapi látogató szemével átnézni és újrahangolni? Miként tegye ezt az örökséginterpretáció módszerével a menedzsment?

Ránki Júlia 2014-08-21 12:00
Cikk küldése e-mail:

Alig van a mai múzeumi világnak olyan szegmense, ahol a kommunikáció szükségességét ne érzékelnék. Az új képzésekben részt vevő fiatal generáció számára a kommunikáció már evidens eszköz, de annyiféle, ahány terepen mozgunk. Az intenzív tréninget szervező KÖME (Kulturális Örökség Menedzserek Egyesülete) 2012-ben alakult. Civil szervezetként az a célja, hogy különböző szakmai szereplőkkel együttműködve piacképes, friss, módszertanilag megalapozott képzési programot dolgozzon ki – ezzel képes gazdagítani a hazai oktatási piac kínálatát és az örökséggel foglalkozó szakemberek, intézmények tudását. Az alapító tagok 2011-ben végeztek Magyarországon első évfolyamként a Corvinus Egyetem által akkreditált kulturálisörökség-menedzsment és fenntartható fejlődés kétéves képzésen (ISES, Kőszeg). Az egyesület 16 alapító tagja között 3 építész van, a többség kulturális menedzsmenttel foglalkozik. Nincs kormányzati kapcsolatuk, jóllehet akár állami feladatnak is tűnhet, amit vállalnak. Partnerük most a DBU (Deutsche Bundesstiftung Umwelt). A nemzetközi partnerségek különösen fontosak számukra, mert nemzetközi hálózatban lehet egymástól tanulni, és így több forrást meg lehet megmozgatni. (Például http://www.interpret-europe.net/ ) Itthon olyan oktatási intézmények is partnereik, amelyeknek van szakirányú képzésük: a CEU most induló Cultural Heritage Studies programja, A Tan Kapuja Buddhista Főiskola, a Budapesti Gazdasági Főiskola és a gödöllői Szent István Egyetem.

 

Százhalombatta, Régészeti Park - buszmegálló

 

A 2014-ben meghirdetett 20 hónapos programot a KON-TIKI (Büro für Bildungs- und Erlebnisplanung) német élménytervező céggel együttműködésben szervezik. Az első workshop majdnem minden napját más-más helyszínen és témában tartották: Budapesti Állatkert – Visitor Studies – látogatókutatás; Néprajzi Múzeum – Text design – szövegalkotás; PIM – digital media – digitális média; Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum – live interpretation – élő interpretáció. További nyílt szakmai örökségtúra volt a százhalombattai Régészeti Parkban és a pomáz–nagykovácsi ásatás területén. A képzés nem a szűken értelmezett épített örökségre fókuszál, hanem az örökségről a kulturális és természeti örökség összefüggésében gondolkodik.

A közönség párbeszédet igényel, partnerséget és választható információt, amellyel nemcsak „okosabban” távozik, mint ahogyan érkezett, hanem a gondolkodása is változik, ráismerhet a felfedezés örömére, mert élményt kapott. Ma nem elég feliratokat kitenni a bejáratnál, a művek mellé, vagy az ingyenes szóróanyagon megírni a látnivalókról szóló „zanzát”. Szakmai szóhasználattal élve, az intézmények dolga

az örökséginterpretáció.

A fogalomnak nincs még magyar megfelelője, forgalomban van az „élménygyúrás” szó, de lássuk be, ez nem az igazi. A kifejezés alapvetően az örökségi értékek élményszerű átadását jelenti. Bizonyos országokban működik az „élménypiac”, amiből egyes elemeket át lehet venni, és megfelelő szakmai szempontok alapján beépíteni a módszertanba.

A tapasztalat azt mutatja, hogy valódi újdonságot kínál a KÖME, mert pillanatnyilag nincs megfelelő oktatói gárda, hiányzik a magyar nyelvű szakirodalom, tanterv stb. Az örökségi szakmákban sem tekinthető ismertnek, pedig nagy rá az igény, amit az is mutat, hogy minden intézmény, amelyet felkértek, nyitott volt a partnerségre, és az első kurzusra nagy volt az érdeklődés.

Százhalombatta, bejárat - kritikus pont

 

Az őszi kurzuson két új helyszín lesz: a monostori erőd Komáromban és a visegrádi királyi palota. Ismét partner a Fővárosi Állat- és Növénykert, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, a Néprajzi Múzeum, a Petőfi Irodalmi Múzeum. A KÖME által adott leírás egyben kulcs is a képzési szempontokhoz: „Az örökség interpretáció a természeti és kulturális értékek kommunikációjának piaci szemléletű menedzsmentje. Nem egy helyszínre vagy tárgyra, hanem a látogató igényeire fókuszál. Élményt kíván nyújtani, amely szórakoztató módon szólítja meg a közönséget, miközben új összefüggésekre világít rá egy meghatározott témában.”


Százhalombatta, kézműves foglalkozás


A piaci szemlélet bevezetése a tudományos, kulturális szemlélet olykor igen magas falai közé alapvetően új feladat elé állítja az intézmények vezetőit. De miért van szükség erre? Épp a kommunikációs szokások változása miatt: a múzeum, az állatkert, a régészeti park, vagy csak egy különleges kiállítás nem maradhat a zárt vitrin mögött, a megközelítést akadályozó rács túloldalán, vagy tiltó táblák között. A látogatók leggyakrabban nem tanulni, hanem kikapcsolódni érkeznek, és többnyire családos, többgenerációs programra van szükségük. Hétköznapjaik része a médiából szerzett, igen élénk módszerekkel közölt „tudás”. A gyerekek kezében ott az okos telefon, a netes információ, a nagyszülők sem kizárólag a kincses kalendáriumot forgatják. Ezért nem érdemes fárasztani őket a feliratokkal, elavult videók vetítésével, általában az egyoldalú ismeretátadással. A frontális oktatás helyett az iskolának is új módszerei vannak: a látogatókat tehát ne léptessük vissza a kommunikáció előtti világba.

Mit ajánl ezek helyett a program?

„A projekt több szempontból is hozzájárul a Nemzeti turizmusfejlesztési koncepció 2014–2024 kiemelt stratégiai céljainak megvalósításához. Az interpretációs képzési modul piaci igényeket tükröző eszközt nyújt az oktatási intézmények számára, amely az »elkötelezett és professzionális humán háttér megalapozását« szolgálja. A próbakurzusokon kidolgozott létesítmény-specifikus bemutatási projektek, a terepmunkák alkalmával a látogatóközpontok számára készített elemzések és a program lezárásaként elkészülő interpretációs kézikönyv pedig közvetlenül és közvetetten is »egyedi, tematikus, turisztikai termékek« létrejöttét, valamint »környezetvédelmi szemléletformálást« eredményeznek.” Egyszerűen szólva, az örökségi helyszíneket a hétköznapi látogató szemével érdemes átnézni és újrahangolni. De hogyan tegye ezt az örökséginterpretáció módszerével a menedzsment?

 

Százhalombatta, Régészeti Park - igazgatói tárlatvezetés

 

Élményekkel teli napot töltöttem a százhalombattai Régészeti Parkban, ahol minden elemében meggyőző, tudományos bemutatót kaptunk Vicze Magdolna múzeumigazgatótól, megkóstoltuk a szabadtűzön készült ebédet, szedtünk meggyet, cseresznyét, kézműveskedtünk fémmel, fával, fonállal. Bejártuk a házakat és természetesen az egyedülálló halomsírban is voltunk. Azután csoportokban újranéztük az egész parkot: kint és bent egyaránt. Másnap Lars Wohlers (KON-TIKI) irányításával elemeztük, összesítettük a tapasztalatokat és a work-shop szempontjai alapján

kérdéseket és állításokat fogalmaztunk meg.

Kik a látogatók? Miért érkeztek és mit várnak? Mit tudnak előzetesen és mire kíváncsiak? Milyen iskolázottságúak, jellemzően melyik korosztályt, melyik társadalmi réteget képviselik? Ha ezt tudjuk, akkor lehet-e a látogatók igényeihez alakítani a helyszínt, vagy ez olyan kompromisszumokat igényelne, amelyektől a tudományos és kulturális értékközvetítők ódzkodnak? Természetesen pénzbe kerül, ha cserélik, átrendezik, megújítják az anyagot. Mi a távlati cél? Ki a fenntartó, mit támogat? Milyen marketingszempontok vannak? Milyen arculat szolgálja ezt? Hol van ennek a forrása? Kiszámítható-e a létrejövő új terek vonzereje és az ebből következő haszna?

 

Workshop Százhalombattán Lars Wohlerssel

 

A fent említett turizmusfejlesztési koncepció stratégiai céljához a program úgy illeszkedik, hogy a különböző helyszínek vezetőinek ajánlásokat, javaslatokat is adnak a kurzus végén. Ehhez járul még az oktatási ajánlat az intézményekben dolgozóknak, illetve az erre a pályára készülőknek.

Az őszi, részben visszatérő helyszíneken zajló kurzus után újabb összefoglalóval jelentkezünk. A RádióQ-ban augusztus 23-án, szombaton 11-kor és 27-én, szerdán 10-től ismétlik a KÖME és az örökséginterpretáció témáról a beszélgetést Berecz Zsuzsával és Bőczén Árpáddal.

 

A Kulturális Örökség Menedzserek Egyesülete (KÖME) intenzív szakmai tréninget szervez szeptember 8–12. és október 9–11. között a kulturális és természeti örökség bemutatásával és hasznosításával foglalkozó szakemberek számára. Az első, év eleji kurzus után ez a második lehetőség. A jelentkezési határidő: augusztus 31. Űrlap: itt!

A részletes felhívás szövege pedig itt!

 

Fotók: Ránki Júlia

(Köszönettel tartozom Berecz Zsuzsának a cikk létrejöttében nyújtott segítségéért.)

A tárgyi (világ)örökség hermeneutikája

Hollókő példája

A szellemi kulturális örökség meghatározása, kezelése és gyakorlása című konferencia

2010. október 10. Sonkoly Gábor

Mitől lesz élmény az örökség?

FELHÍVÁS

Szakmai örökségtúra, amely mindenki előtt nyitva áll. Időpont június 24. és június 26.

2014. június 06. Magyar Múzeumok Online

Fenntartható fejlődés és kulturális örökség

Arculatépítés és múzeumpedagógia a Tó-vidék fesztiválon

A Magyar Múzeumok legutóbb a szellemi kulturális örökség kérdéseivel foglalkozott, főleg elméleti szempontból. Most egy olyan fesztiválról írunk, amely a fenntartható fejlődést, a vidéki örökség védelmét...

2010. október 10. Aranyos Sándor
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...